För åttonde året i rad toppar japanska Lexus J.D. Powers pålitlighetsindex ”U.S. Vehicle Dependability Study” som baseras på amerikanska bilägares utlåtande om pålitligheten hos tre år gamla bilar som de haft i sin ägo sedan de var nya (det vill säga sedan 2016). Rankingen sorteras på antal upplevda problem per 100 bilar, baserat på 32 952 bilägares svar. Lexus har alltså lyckats försvara sin topposition trots att de i jämförelse med i fjol har ett sämre resultat – 106 upplevda problem i stället för fjolårets 99 problem per 100 bilar. Positiv trend Toyota och framför allt Porsche brukar ligga strax bakom Lexus, och så även i år. I 2019 års studie är det dött lopp mellan de båda biltillverkarna med 108 problem per 100 bilar. En tydlig trend under flera år är att medelbilens pålitlighet blir allt bättre. 2017 låg medelbilen på 156 problem, 2018 på 142 problem och i år – 2019 – på 136 problem per 100 bilar. Trenden är alltså rejält positiv. Volvo sjunker som en sten Ur svenskt perspektiv är inte allt lika positivt. Volvo går nämligen tvärtemot trenden i industrin med färre problem med bilarna och därmed högre pålitlighet, enligt den amerikanska studien av J.D. Power. 2017 låg Volvo något bättre än medelbilen med 154 problem per 100 bilar. 2018 hade Volvo ökat till 162 problem per 100 bilar och landade därför långt under medelbilen, men ändå en bra bit från absoluta botten. I år redovisas Volvo med, i sammanhanget, enorma 204 upplevda problem per 100 bilar vilket ger märket rejäl bottenkänning. Endast Land Rover och Fiat klassas som sämre än Volvo med 221 respektive 249 problem per 100 bilar. Masstillverkning bättre än premium En slutsats som J.D. Power drar efter årets studie är att masstillverkarna har högre pålitlighet än de som tillverkar så kallade premiumbilar. Masstillverkarna har i snitt 135 upplevda problem per 100 bilar medan premiumbilstillverkarna har 141 problem per 100 bilar.
Biltillverkare | Problem per 100 bilar |
---|---|
Lexus | 106 |
Porsche | 108 |
Toyota | 108 |
Chevrolet | 115 |
Buick | 118 |
Mini | 119 |
BMW | 122 |
Audi | 124 |
Hyundai | 124 |
Kia | 126 |
Infiniti | 128 |
Volkswagen | 131 |
Mercedes | 134 |
Subaru | 136 |
Medelbilen | 136 |
Nissan | 137 |
Chrysler | 146 |
Ford | 146 |
Honda | 146 |
Lincoln | 147 |
Mitsubishi | 158 |
Mazda | 159 |
GMC | 161 |
Cadillac | 166 |
Jeep | 167 |
Jaguar | 168 |
Acura | 171 |
Ram | 171 |
Dodge | 178 |
Volvo | 204 |
Land Rover | 221 |
Fiat | 249 |
I tabellen nedan ser du vilka bilar som rankas som mest pålitliga i respektive segment (observera att segmentindelningen är annorlunda jämfört med vad vi i Europa är vana vid).
Segment | Högst pålitlighet |
---|---|
Småbil | Chevrolet Sonic |
Kompaktbil | Buick Verano |
Sportig kompaktbil | Mini Cooper |
Kompakt MPV | Kia Soul |
Kompakt premiumbil | Lexus ES |
Mellanklass | Toyota Camry |
Sportig mellanklass | Dodge Challenger |
Premium mellanklass | BMW 5-serie |
Storbil | Buick LaCrosse |
Liten SUV | Volkswagen Tiguan |
Liten premium-SUV | Audi Q3 |
Kompakt SUV | Chevrolet Equinox |
Kompakt premium-SUV | BMW X3 |
Mellanstor pickup | Nissan Frontier |
Mellanstor SUV | Hyundai Santa Fe |
Mellanstor premium-SUV | Lexus GX |
Minivan | Chrysler Town & Country |
Stor SUV | Ford Expedition |
Lätt pickup | Toyota Tundra |
Tung pickup | Chevrolet Silverado HD |
Comments