Volkswagen ska bli mindre tyskt och få ny logotyp

Senaste nytt

Bilnyheter / Senaste nytt 69 Views

Volkswagen satsar hårt på att förändra bilden som biltillverkaren som fuskade med miljontals dieselbilar världen över. Även om bensin- och dieseleran inte är över på något sätt ska de inom kort börja erbjuda elbilar i en sällan skådad storsatsning som omfattar hundratals miljarder kronor (inkluderar hela elektrifieringsstrategin, inte bara rena elbilar).

Den tyska biltillverkaren ser dock inte satsningen som något som kan genomföras på egen hand, till den hör andra förändringar som måste till. Vid en presskonferens i Berlin i går berättade Jochen Sengpiehl, marknadschef för Volkswagens personbilsdivision, att företagets filosofi och profil måste anpassas till verkligheten.

Enligt Bloomberg sa han att varumärket Volkswagen inte är i lika god form som tidigare år och att det har upplevts som för tyskt. Han menade att det inte enbart är dieselgate-skandalen som ligger bakom synen på märket.

Målet är att göra Volkswagen mer tillgängligt och mindre stelt samt att lyfta fram innovationer för att kunna motivera högre priser på bilarna. Bilden av märket ska man förändra genom att använda digitala och sociala medier i högre utsträckning än vad de gör i dag. Den vägen tror de är den rätta för att kunna övertyga elbilsskeptiker på ett bättre sätt.
Dessutom ska Volkswagen kunna finjustera sina budskap på en mer regional nivå, något de tänker sig att regionala marknadsföringsnav ska kunna hantera. Fördelen med detta sägs också vara att mer lokalt förankrade marknadsföringsavdelningar snabbare kan implementera nya budskap anpassade till samhällets ständiga förändringar.

En av taktikerna Volkswagen ska använda sig av beskrivs så här av Jochen Sengpiehl:
”Vi vill att folk ska ha roligt med oss. Vi behöver bli färgglada.”

Volkswagen logotyp 1937-2012

Ny logotyp
Volkswagen har ändrat och finputsat på sin logotyp flertalet gånger genom åren, dock alltid med grundformen intakt. Sist den förändrades var 2012 då den fick mer djup än tidigare. Jochen Sengpiehl säger att det är dags igen nästa år, alltså 2019. Exakt hur logotypen ska förändras återstår att se, men denna gång ska den anpassas till att fungera även på morgondagens bilfronter och smarttelefoner.

Comments