Renault City K-ZE nu produktionsklar

Senaste nytt

Bilnyheter / Senaste nytt 12 Views

Renault CITY K-ZE

2017 registrerades 457 000 elbilar i Kina, förra året var siffran 760 000. 60 procent av världens elbilar säljs i landet och siffran lär stiga i år då tio procent av tillverkarnas nya bilar måste utgöras av elbilar eller hybrider. 2030 spår Renault att 16 miljoner sådana bilar kommer att säljas i landet och kommer då utgöra 40 procent av marknaden. En marknad som Renault vill ha en kaka av, närmare bestämt 550 000 bilar per år om tre år. Tre elbilsmodeller ska ordna detta och City K-ZE är en av dessa.

Renault CITY K-ZE

Under bilsalongen i Shanghai presenterar nu Renault småbilen City K-ZE, byggd i Kina i samarbete med Dongfeng. Det är Renaults första elbil i A-segmentet. Kompletta mått presenteras inte men mellan hjulaxlarna är det 2 423 millimeter att jämföra med 2 588 för modellen Zoe som kvalar in i B-segmentet. 300 liter bagage ryms i City K-ZE, siffran för Zoe är 338 liter. Trots sitt nätta format har City K-ZE draget av en suv och markfrigången är 15 centimeter.

Några data om motor eller batterier släpps inte i dagsläget men laddningen ska ta 50 minuter i en snabbladdare (till 80 procent) och fyra timmar med ”lägre laddeffekt”.

Renault CITY K-ZE

Tycker du bilen verkar bekant? Japp, den visades upp som koncept under Parissalongen i höstas och presenterades då ha en räckvidd på 25 mil enligt NEDC-cykeln. Tycker du att den verkar än mer bekant så har du rätt igen. City K-ZE delar allt för många likheter med modellen Kwid (se bild nedan) från 2015 för att vara en tillfällighet. En bil med förbränningsmotor framplockad för den indiska marknaden och som spåddes dyka upp i Europa med Dacia-emblem. Så blev det inte.

Renault Kwid 2016

Renault City K-ZE är byggd i Kina men med global standard, enligt Renault. Mycket talar för att bilen kommer till Europa. Dels i och med den information som släpptes med konceptet i höstas samt det faktum att bilen kommer att säljas i Kina som Venucia E30.

Comments