Provkörning av Volkswagen Tiguan TSI 180 GT

Utvalda tester

Biltester / Utvalda tester 188 Views

Det här är nytt!

Motor
Den 1 984 kubikcentimeter stora fyrcylindriga turbomotorn är långt ifrån en nyhet på marknaden, men det är första gången vi kör den i Tiguan.
TFT-display
Instrumentering med en stor skärm i stället för separata mätare ger bättre tydlighet och låser upp nya möjligheter att anpassa informationen till föraren.

Det känns lite märkligt att åka in på macken med en suv och tanka bensin. Förvisso har försäljningen av dieselbilar gått stadigt nedåt under många år, men i just den här biltypen har det där drivmedlet haft ett riktigt övertag – så än i dag.

Med det sagt, jag tror att flera som köper dieseldrivna bilar kanske inte alltid funderar över om bränslet passar deras behovsbild. Bara för att rabattsatserna är högst på just en diesel och att just den versionen är smartast utrustad betyder ju egentligen inte så mycket. För det första kräver dagens dieselbilar med sin partikelfiltrering en viss typ av körning, du måste helt enkelt köra lite längre för att få upp tillräcklig temperatur för att filtreringen ska fungera som det är tänkt. Annars sätter filtret igen och då blir det dyrt.

Volkswagen Tiguan TSI 180 GT

Relativt korta överhäng ger Tiguan ett kompakt formspråk.

Med andra ord är en diesel inget för dig som för det mesta kör kortare sträckor utan inslag av motorväg. Då återstår i Tiguanfallet bensindrift med 150, 180 eller 220 hästkrafter. Vi kör TSI 180 GT med som namnet antyder 180 hästkrafter under huven. Vad som är intressantare än toppeffekten är att motorn ska ge 320 Nm i vridmoment redan vid 1 500 r/­min – med andra ord har bilen på pappret riktigt fin körbarhet.

Ute på vägen märks det direkt att det inte är en diesel. Den utlovade fina körbarheten­ genom högt vridmoment vid lågt varvtal visar sig aldrig, det krävs mer varvtal och mer växlande från den sjuväxlade DSG-lådan för att exempelvis göra en snabb omkörning. Ljudnivån är däremot föredömligt låg, vilket inte kan sägas om däcken på den provkörda bilen. Skodd med nordiska dubbfria Nokian i dimension 255/45 R20 så blir vägljudet alldeles för högt – redan i lägre hastigheter. Dessutom blir bilen mer spårkänslig.

Extrautrustad med TFT-skärm så blir instrumenteringen bra, nära nog branschledande i tydlighet.

Extrautrustad med TFT-skärm så blir instrumenteringen bra, nära nog branschledande i tydlighet.

Under provkörningsperioden hinner vi även med en längre etapp mestadels bestående av motorväg (110 och 120 km/h) samt en del landsväg. Över nästan 40 mil, kört utan stopp mellan två tankningar, blir snitthastigheten 96 km/h och förbrukningen förbluffande höga 1,04 l/mil. En dieseldriven Tiguan TDI 190 drar i runda slängar 0,75 l/mil vid samma typ av körning. En rejäl skillnad.

Effekt- och vridmomentsuttag ur den två liter stora motorn borde ge bättre fartresurser. Men icke.

Effekt- och vridmomentsuttag ur den två liter stora motorn borde ge bättre fartresurser. Men icke.

Så, kontentan av provkörningen blir den att Tiguan TSI 180 helt enkelt blir för törstig samtidigt som de praktiska bristerna i form av sämre körbarhet gör sig påminda. Glöm inte heller att det i suv-sammanhang oftast handlar om tunga bilar. Provkörda Tiguan TSI 180 GT väger 1 831 kg, något som gör livet surt för den bensindrivna turbomotorn.

Comments