Provkörning av Toyota Land Cruiser 150 2,8 Turbo D-4D

Utvalda tester

Biltester / Utvalda tester 153 Views

Det här är nytt!

Säkerhet
Säkerhetspaketet ”Safety Sense” med filvarningsfunktion, automatiskt helljus och autobroms vid backning gör att Land Cruiser upplevs som en vanlig familjebil.
Finlir
Instrumentbräda och mittkonsol har belönats med modernare utseende och funktion.
Looks
Nu ser Land Cruiser så där lagom elak och robust ut.
LSD
Nya bakdiffsfunktionen Torsen ”Limited Slip Differential” ger mer fäste i svängar under gaspådrag och broms.

Nu för tiden när var och varannan vardags­bilist sitter en halv- eller åtminstone en kvartstrappa upp i sina nya suvar och cross­overs så finns fortfarande önskemål om att komma ännu högre upp. Behovet av bästa terrängkapacitet eller bara vetskapen om att man även kan ta sig hem från avslutat uppdrag ställer höga krav på åkdonen i dag.

Toyotas historia med Land Cruiser-serien sträcker sig nästan lika långt bak som amerikanska Jeep och engelska Land Rover. 1951 levererades första BJ, resten är historia. På vissa marknader heter Land Cruiser 150-modellen ”Prado” för att särskilja från den mer bruksiga 70- respektive lyxiga 200-serien. Enligt Toyota kommer modellnamnet Prado från portugisiskan (!) och betyder ”äng/park”. I Sverige finns endast 150-serien, så här är ursprungsmodellnamnet det mest naturliga.

Interiört är nya LC 150 en något mer modern upplevelse än tidigare.

Interiört är nya LC 150 en något mer modern upplevelse än tidigare.

Inom bilvärlden är facelift ett slitet uttryck för att beskriva när bilen uppnått sin medel­ålderskris. Försäljning och intresse måste hållas uppe med hjälp av ny teknik samt design. Just rejäla terrängbilar har långa livscykler på grund av dyra utvecklingskostnader och i sammanhanget låga produktionsantal. Nyligen nerlagda Land Rover Defenders stamtavla sträcker sig nästan ända bak till andra världskrigets slut och uppdaterade Mercedes G-klass började sin bana 1979.

Fullt så gammal är inte dagens omstöpta Land Cruiser 150 – men i grund och botten­ hälsar den till 120-serien som debuterade redan 2002. 150 presenterades som enskild modell 2009 och modellår 2018 är seriens andra omstöpning. Kanske hinner Toyota med ett tredje teknik- och ansiktslyft innan en framtida ny serie?

3 frågor

Toyota Land Cruiser 150 2,8 Turbo D-4D

Vincent Dewaersegger – Toyota Europa.

Tror ni att ansiktslyftet hos Land Cruiser kommer att locka nya kunder?
– Att vi förändrar Land Cruiser 150 på vissa enskilda punkter är ett sätt att ge kunderna kontinuitet samtidigt som vi uppdaterar viktig säkerhet och teknik. Målet är att behålla de kunder som gillar Land Cruiser, Toyotas (och Lexus) modellprogram erbjuder andra versioner för de kunder som önskar detta.
Är det inte våghalsigt att välja den väldiga­ Namibia-naturen som bas för en provkörning?
– Vi tror på vår produkt, här ute i bushen är Land Cruiser i sina rätta element. Man kan dra parallellen till att vissa andra bilmärken har provkörningar på kända racerbanor. Namiböknen är för Land Cruiser vad Nürburgring är för supersportbilar.
Kommer det någon hybridversion av Land Cruiser?
– Givetvis har Toyota sett på denna möjlighet, plus andra energikällor, men i nuläget är det inte aktuellt. Land Cruisers breda användningsområde kommer bäst till sin rätt med nuvarande drivlinor!

För att verkligen smaka på nyheterna beger vi oss till trakter som minst sagt sätter ”nya” Land Cruiser 150 på prov. Framför mig breder Namiböknen ut sig som ett oändligt hav. Fritidssjömannen inom mig förvandlas till ensamseglare med resan som enda mål. Sanddynerna böljar som vågor upp och ner, ibland är det svårt att se var topparna tar slut eller dalarna bottnar. Som schatteringar hos en Lars Lerin-målning i ockrafärger linjerar­ det horisontella landskapet upp sig. Solen sticker hårt i mina vinterögon, tur att jag snäppt på Ray-Ban-glasen utanpå mina brillor. Det hjälper i alla fall något.

Jag går en rask lov runt bilen för att spana in designförändringarna, men hundra mil utprickade på vägkartan i min hand gör att jag snabbt sitter upp i sadeln på en mörkblågrön – ny kulör för modellåret – Land Cruiser 150 2,8 Turbo D-4D. Sneglar på min svenska co-driver och kollega som verkar vara stark som en oxe. Kan vara bra att ha till hands om det tillstöter problem längs rutten hinner­ jag tänka innan pekfingret trycker på startknappen. Den fyrcylindriga dieselmotorn känns igen sedan tidigare. Effekten är 177 hästkrafter vid 3400 r/min och kraften fullt tillräckliga 450 newtonmeter från låga 1 400 r/­min.

Till Sverige kommer LC 150 endast med denna dieselmotor kopplad till en sexstegad automatlåda av momentomvandlartyp. En pålitlig och förhållandevis snål drivlina som konverterats med AdBlue-teknik för att sänka kväveoxidsläppen. Utomlands finns även två bensinare att välja till – en fyrcylindrig 2,7-liters med 161 hk samt en 4,0 V6 med två olika effektuttag. Tack vare skattelättnader får ryska Toyota Prado V6-kunder nöja sig med 249 hästkrafter medan grannarna i Ukraina får njuta fullt ut av 282 hk under den nyskulpterade motorhuven.

Toyota Land Cruiser 150 är gjord för rejält tuffa tag, antagligen därför modellen är en utmärkt familjebil.

Toyota Land Cruiser 150 är gjord för rejält tuffa tag, antagligen därför modellen är en utmärkt familjebil.

En detalj är att nedsänkningen mitt på huven gör att sikten snett framåt underlättar vid manövrering på trånga eller kritiska ytor. Form följer funktion. Karossen har delvis gjorts om på ett nästan­ övertydligt vis. Resultatet är definitivt till Land Cruisers fördel. Fronten har fått ny strålkastarteknik och ett utseende som ger en lite mer elak uppsyn till skillnad från den utgående modellens framlyktor som mest liknade rinnande tårkanaler hos en trött jycke. Sidosiluetten har lämnats i princip orörd med bakre sidorutans rejäla uppåtknäck som markerar kraft och framåtanda. Bakpartiets nya baklampor ger ett piggare utseende och tillsammans med en ny fälgdesign tror jag personligen att stillyftet är fullt tillräckligt för att hålla Land Cruiser-intresset vid liv för redan dedikerade kunder.

Komfortmässigt är Land Cruiser 150 en kung, skam vore annars. En välisolerad kaross som vilar ovanpå ett rambyggt chassi i kombination med rejäla däcksulor ger bilen en tyst gång. 19-tumsfälgar är standard i Sverige, men utomlands finns 17-tummare med ännu högre däckskuldra som tillval. Särskilt på grovkornig afrikansk landsvägs­asfalt men även längs grusvägar är det inga problem att hålla i gång konversationen om det är nästa vattenhål eller ännu en hägring som vi ser i fjärran. Tur att vi plockade med extra vattenflaskor vid förra förarbytet som nu ligger på kylning i förvaringslådan med kylfunktion. Kan upplysa om att iste är bland de bättre törstsläckarna när törsten är som värst i dammig öken där kvicksilvret visar på dryga +40 C.

Mindre inställsam förarmiljö än de flesta konkurrenter erbjuder den nya mittkonsolen ändå ett rejält lyft för interiördesignen.

Mindre inställsam förarmiljö än de flesta konkurrenter erbjuder den nya mittkonsolen ändå ett rejält lyft för interiördesignen.

Mugghållare finns det gott om, både fram och bak. De tempererade sätena blåser uppfräschande kyla om ända och rygg, nyheten eluppvärmt baksäte undanhåller jag mig från att testa funktionen på. Interiört är nya LC 150 en något mer modern upplevelse än tidigare. Borta är den gamla sortens plast och utformning som länge spökat hos stora som små Toyota, nu är det stor infopekskärm och snitsigare linjespel som gäller. Här har Toyota sakteliga närmat sig konkurrenten Land Rover Discovery men ställd mot interiördesignen hos nya Mercedes G-klass är Land Cruiser fortfarande mer av ett funktionellt arbetsredskap.

Frågan är om jag inte diggar Toyotas filosofi allra bäst. Att modellen inte är purung märks förstås. Nytillkomna suvförare som är vana med trendigt sportig styrkänsla eller väguppträdande som ett ”strykjärn” råder vi att stega vidare till en annan bilhall. Land Cruiser förmedlar dock en härlig bilkänsla genom sin hydrauliska rattservoverkan och allmänt oömma uppträdande. Robustheten borde tilltala andra än godsägare, jägare och myndigheter – exempelvis barnfamiljer (tex tidigare nämnde redaktionschef och även övertecknad som kör LC 100…).

Självklart väljer man Land Cruiser med extra tredje sätesrad. Samtidigt blir bagagerumsgolvet klumpigt högt.

Självklart väljer man Land Cruiser med extra tredje sätesrad. Samtidigt blir bagagerumsgolvet klumpigt högt.

Tre olika utrustningsnivåer finns att välja mellan – Legend, Invincible och Premium. De flesta svenska kunder väljer en topputrustad Land Cruiser, antalet sålda bilar per år är ett ynka 50-tal. På andra sidan kölen – i Norge – ligger årsförsäljningen på 700 bilar på grund av möjligheten att köpa tvåsitsig (med lastvägg) Land Cruiser med ordentliga skattelättnader samt att även polis och militär köper bilen. Personligen skulle jag valt en sjusitsig­ Invincible och plussat på med Off Road Visibility Pack där smarta Multi-Terrain Select System (MTS) ingår. Tekniken fungerar i lågväxelläge och underlättar terrängkörning med fem olika körprogram: Gyttja och Sand, Grus, Sand, Sten samt Lera och Sten. MTS innebär att gaspådrag, bromskraft och fäste optimeras för bästa grepp. Krypkörningskontrollen Crawl Control ger möjlighet att smyga fram i terrängen med fem fasta hastighetslägen. Tillsammans med runtom-kameror som registrerar 360-gradersperspektiv behövs ingen hjälpreda utanför bilen för att pricka rätt.

Efter tre dagar med massor av äventyr har jag rundat landets högsta berg Brandenberg i nordvästra Namiböknen (med sin topp ”Königstein” på 2 573 meter över havet), kört längs Skelettkusten, fått en punka, kört fast, spanat in sjölejon, elefant, babian och sett en hel del giftiga ormar. Men aldrig behövde jag assistans av min oxstarka kollega i högersätet – nymejslade Land Cruiser 150 sköter sig på ett högst verktygsmässigt proffsigt vis på mammas­ gata, i vildmarken.


Prislista
Legend 559 900 kronor (7-sits +10 000 kr)
Invincible 599 900 kronor (7-sits +10 000 kr, Off road & Visibility pack +20 000 kr)
Premium 679 900 kronor (7-sits, el. fälln. +19 000 kr)

Comments