Provkörning av Toyota Corolla Touring Sports 2,0 Hybrid

Senaste nytt

Bilnyheter / Senaste nytt 20 Views

Toyota Corolla Touring Sports 2,0 Hybrid

Det här är nytt!

2,0 Hybrid
Corolla finns med två hybrid­alternativ med olika motorstyrkor. Corolla. Det klassiska modellnamnet gör comeback i Europa och kastar ut Auris.
Dubbel ersättare
Corolla ersätter gamla Auris, men också mellanklassaren Avensis som försvinner ur modellutbudet.
Digital
Trendriktigt nog har Corolla digital instrumentering och head up-display.

8,1 sekunder till 100 km/h. Det är ganska snabbt för att vara en hybridbil, och väldigt snabbt för att vara en hybrid från Toyota. Det här kan mycket väl vara första gången Toyota lanserar en ny hybridmodell och noggrant understryker att den är snabbare än alla jämförbara konkurrenter. Det visas tabeller där nya Toyota Corolla Touring Sports hamnar bäst till i förhållande till konkurrenterna. Accelerationen från 0 till 100 km/h är till exempel sex tiondelar snabbare än Volkswagen Golf Sportscombi 1,5 TSI samtidigt som Toyotan drar omkring en deciliter mindre bensin per mil. Dessutom talas det mycket om körglädje och design.

Toyota Corolla Touring Sports 2,0 Hybrid

Är det här du Toyota? Du känns inte riktigt igen. Jo, nya Corolla är utvecklad enligt Toyotas nya strategi som till stor del går ut på att bilarna ska vara roligare. Högste chefen Akio Toyoda har gett det tydliga direktivet ”No more boring cars!” Det här har främst resulterat i utvecklingen av den nya plattformen GA-C som är ett derivat av TNGA (Toyota New Global Architecture) och som bland annat bildar grund för lilla suven C-HR – en av de körmässigt bästa Toyotorna på senare tid. Det lovar gott för nya Corolla.

Toyodas direktiv har också lett till att ingenjörerna har utvecklat inte en, utan två hybriddrivlinor till nya Corolla. Den sedvanliga hybriduppsättningen där en 1,8 liter stor bensinmotor kombineras med en elmotor finns som grundalternativ, avsedd för kunder som mer än något annat tänker på miljön och privatekonomin. Som alternativ finns en strikt bensindriven 1,2-litersmotor, men också en ny hybriddrivlina där förbränningsmotorn är en 2,0-litersbensinare som höjer den totala effekten till 180 hk från 1,8-litersvariantens 122. 2,0-litersalternativet­ sägs vara framtaget nästan enbart för att europeiska kunder har gnällt så mycket.

oyota Corolla Touring Sports 2,0 Hybrid

Ja, Toyotas representanter här i Madrid kanske­ inte uttrycket det exakt så, men det är andemeningen. I kundundersökningar har européerna klagat på att Toyotas tidigare hybrider har varit för svaga och tråkiga. Det ska nya 2,0-litersmotorn råda bot på. Eftersom jag är europé känner jag mig träffad, inte minst eftersom jag flera gånger har klagat högljutt på Toyotas surriga och sega hybrider. Den här bilen är byggd så här för att sådana som jag har klagat och nu vore det väl förargligt om en sådan som jag inte tyckte om nya Corolla.

Skillnaden mot tidigare Toyota-hybrider är inte omedelbart uppenbar, elmotorn orkar driva bilen ensam en stund men sen måste bensinmotorn gå in och stötta. I den småputtriga trafiken i Madrids utkanter­ går Corollan tyst och behagligt och vid första­ motorvägspåfarten kommer eldprovet – ska bensinmotorn brusa upp och surra högt under en acceleration som är betydligt mildare än ljudet? Nej, det gör den inte. Visst tvingar CVT-växellådan upp motorvarvet på en konstant, hög nivå som känns märklig­ för den som är van vid manuell eller vanlig automatlåda, men motorvarvet stämmer bättre överens med fartökningen än tidigare.

oyota Corolla Touring Sports 2,0 Hybrid

Corollan rör ju på sig! Det kommer aldrig någon effektpuckel som i en turbobil och det finns inget riktigt klipp i accelerationen, snarare ett konstant sug. 0-100 km/h på 8,1 sekunder, som sagt. Och det är inte bara 2,0-litersmotorn med 152 hk som är att tacka för det. Elmotorn är också större och ger 107 hk i stället för 1,8-literhybridens elmotor som är på 72 hk. Den något större elmotorn kan inte bara bidra mer till accelerationen, den kan också regenerera mer kraft under inbromsning. Kraft som lagras i nickelmetallhydridbatteriet i väntan på att användas för nästa fartökning. Det här gör också att elmotorn kan ta över driften ensam i farter upp till 115 km/h.

2,0-litershybriden är betydligt starkare än Prius, C-HR och utgående Auris med 1,8-litershybriden. Det gör också att den uppfattas som tystare och bekvämare eftersom motorn sällan behöver ansträngas till max. Hur snål den är återstår att se. Medan Toyota uppger en blandad förbrukning på 0,34 l/mil för 1,8 Hybrid sägs 2,0 Hybrid dra 0,38. Under provkörningsrundan pendlar färddatorn mellan 0,5-0,6. Hur mycket den siffran är att lita på kan dock ifrågasättas eftersom färddatorn­ inte gick att nollställa, vilket säkert kan avskrivas som en barnsjukdom i den tidiga prototypbilen.

Toyota Corolla Touring Sports 2,0 Hybrid

Hur var det med den där körglädjen då? Jo, den finns här på ett annat sätt än i Auris. Styrningen är lätt och förmedlar inte alltför­ mycket väginformation, men den är kvick, direkt och framhjulen är sugna på att styra in snabbt i kurvorna. Corolla Touring Sports känns liten och rapp på kurviga vägar och stabil på raka. Det är ingen överraskning att 2,0-litersmodellen i kombikaross finns att tillgå här i Madrid när en handfull utvalda europeiska motorjournalister är här för en tidig provkörning. Produktionen kommer inte att starta förrän efter årsskiftet och de bilar vi får köra är tidigt byggda prototyper, vilket inte märks mer än på den milda kamouflagemaskeringen.

Kombin är, liksom den stora hybriddrivlinan, speciellt framtagen för Europa, och dessutom i Europa. Medan utvecklingsteamet i Japan har jobbat med femdörrarsmodellen (hatchback) har ett separat arbetslag i Bryssel jobbat med kombin.

Toyota Corolla Touring Sports 2,0 Hybrid

– Vi har naturligtvis haft en tät dialog med Japan hela tiden och bilarna delar de flesta komponenterna, men från A-stolparna och bakåt är kombin en egen konstruktion. Axelavståndet är till exempel sex centi­meter längre på Touring Sports-modellen, säger Rembert Serrus, Senior Manager Performance Planning på Toyota Motor Europe.

Föregångaren Auris Touring Sports var aldrig segmentets rymligaste modell och det kommer nya Corolla Touring Sports inte heller att vara. Baksätets benutrymme och takhöjd är medelmåttigt och bagageutrymmet sväljer upp till 581 liter med baksätet uppfällt. Någon litersiffra vid nedfällt baksäte finns inte än. Värsta konkurrenten Golf Sportscombi sväljer 605-1 620 liter. Värt att nämna är också att långa personer (över 185 cm) inte bör köpa sin Corolla med panoramaglastaket som stjäl två centimeter takhöjd, vilket i kombination med den något för högt monterade stolen gör att man gnuggar frisyren mot innertaket. I en bil utan panoramaglastaket är höjden däremot inget problem.

Toyota Corolla Touring Sports 2,0 Hybrid

Corolla är tillbaka, trots att den egentligen aldrig har försvunnit. När Auris lanserades 2006 innebar det inte slutet för Corolla som levde vidare som modellnamn på andra marknader utanför Europa. Corollas comeback gäller bara i Europa och snart får den sällskap av andra klassiska Toyota-namn som Supra och Camry. Spelar det någon roll för kunderna? Troligtvis inte. Desto viktigare är att nya Corolla är en på alla sätt bättre och roligare bil än föregångaren Auris.

Toyota Corolla Touring Sports 2,0 Hybrid

Pris
Från 287 900 kronor, lansering mars 2019 men går att beställa redan nu.


Motor
Bensin-el. Tvärställd 4-cyl radmotor med 2 överliggande kamaxlar. 4 ventiler per cylinder. Kompression 14,0:1. Borrning/slag 80,5/97,6 mm, cylindervolym 1 987 cm3. Max effekt 152 hk (112 kW) vid 6 000 r/­min, max vridmoment 190 Nm vid 6 000 r/­min. Elmotor 107 hk (79 kW), total effekt 180 hk, batterityp Nickelmetallhydrid.


Kraftöverföring
Motor fram, framhjulsdrift. CVT-låda.


Fjädring/hjulställ
Skruvfjädring, krängningshämmare fram och bak. Fram fjäderben med undre triangellänk. Bak multilänkaxel.


Styrning
Elmotordriven servo. Vändcirkel i. u.


Bromsar
Skivor fram (ventilerade) och bak. Antisladdsystem.


Hjul
Lättmetallfälg. Fälgbredd 7,5 tum, däck 225/40 R18.


Mått/vikt (cm/kg)
Axelavstånd 270, längd 465, bredd 179, höjd 144, spårvidd f/b i. u. Markfrigång 14. Tjänstevikt 1 560, maxlast i. u, max släpvagnsvikt 750. Tank i.u. Bagagevolym (VDA-liter) 581 liter.


Fartresurser
Acceleration 0-100 km/h 8,1 s, toppfart 180 km/h.


Bränsleförbrukning
Stad i. u, landsväg i. u, blandad körning 0,38 l/mil. CO2 87 g/km.


Garantier
Nybil 3 år, vagnskada 3 år, hybridsystem 5 år, rostskydd 12 år, lack 3 år, assistans 3 år.


Skatt
360 kronor per år de första tre åren.

Rivaler

opel astra tourer kombi 2017

Opel Astra Sports Tourer
1,6 Turbo Ecotec Astra i kombiutförande är en bekväm, rymlig och billig typ. Största motorn är en bensinare med 200 hk.
Pris: 254 900 kronor.

Volkswagen Golf Sportswagon

Volkswagen Golf Sportscombi 1,5 TSI
Golfen börjar bli gammal och redo för avlösning. Laddhybriden GTE finns tyvärr inte som kombi, men väl 1,5 TSI med mildhybridteknik.
Pris: 259 400 kronor.

Comments