Provkörning av Tesla Model 3 Standard

Utvalda tester

Biltester / Utvalda tester 13 Views

Tesla Model 3 Standard (Long Range)

Det här är nytt!

Instegsmodell
Model 3 är Teslas hittills billigaste modell som ska nå ut till de stora massorna.
Räckvidd
Säljs i utföranden med två olika batteristorlekar och räckvidd på 35 eller 50 mil.
Instrumentering…
finns inte. Förarmiljön domineras totalt av en 15-tumsskärm.
Väntetid
Svenska kunder vet fortfarande inte mer än att de första bilarna kommer hit någon gång nästa år.

Oj, är det verkligen en Model 3? Vi möts av samma fråga flera gånger och nästan­ varje gång följs den av något i stil med: ”Kul att se den i verkligheten,­ jag har beställt en men vet inte när jag kommer att få den”. Tesla Model 3 är en av bilvärldens mest emotsedda bilar, samtidigt som det är svårt att hitta en bilmodell som omgärdas av lika många osäkerhetsfaktorer. Kommer den verkligen att bli så billig som Musk har lovat? När kommer produktionen igång? Kommer Tesla över huvud taget att överleva länge nog för att bygga alla bilar?

Tesla Model 3 Standard (Long Range)

För en stund lägger vi bort alla frågetecken, nu ger vi oss hän åt stunden och kastar oss ut i Manhattans stökiga trafik med en Tesla Model 3! Fotograf-Glenn och jag har tagit första och bästa (tyvärr inte billigaste) flyg till New York och tagit in på enklaste och billigaste (tyvärr inte bästa) hotell. Allt med motiveringen att om Teslan inte kommer till oss så får väl vi komma till Teslan. Det är knappast någon hemlighet att Tesla har haft svårt att få igång den storskaliga produktionen av Model 3, med långa väntetider som följd.

Det mindre syskonet till Model S och X premiärvisades i april 2016 och redan då kunde hugade spekulanter förbeställa en bil mot en handpenning på 1 000 dollar. Det har gått två år sedan dess och än väntar omkring 400 000 kunder på sina bilar. Beskedet till svenska Model 3-köpare är inte mer specifikt än ”leverans 2019”. Så länge orkade vi inte vänta och därför är vi här nu. Vi har hämtat bilen vid Tesla-butiken på Washington Street i det som kallas Meatpacking District på sydvästra Manhattan och siktar österut, mot Long Island för att få några mil i bilen. Och många ska det bli. Long Island kan tyckas vara endast en förort till New York men ska man längst ut till Montauk är det en körning på nästan 20 mil och drygt tre timmar. New York är stort.

Tesla Model 3 Standard (Long Range)

Innan man kan köra iväg med en Model 3 krävs en stund i lugn och ro. Som ny förare kan man inte bara hoppa in, stampa på gaspedalen och tro att man ska kunna bekanta sig med bilens inställningar medan man kör. Förarmiljön är nämligen bilvärldens absolut mest avskalade. De enda regelrätta knappar som finns styr stolsjustering och varningsblinkers. Det är allt. Rattens position ändras med en elmotor som styrs via inställningsmenyn på den 15 tum stora, liggande pekskärmen. I skärmens botten finns symboler som ger snabbåtkomst till systemets huvudkategorier och en av dem innehåller alla bilinställningar. Där kan man trycka på en rattsymbol och sedan ändra rattens position i höjd- och längdled genom att scrolla med den vänstra rullknappen på ratten. På samma sätt ställs ytterbackspeglarna in. Och tro mig, det här är inget man vill göra under färd. Det finns inte ens någon spak som styr vindrutetorkarna. Model 3 har i stället­ regnsensor och automatiska torkare vars intensitet kan justeras med några knapptryck på skärmen.

Låter det tillkrånglat? Det beror på hur man ser det. Man kan göra jämförelsen med en mobiltelefon. I den gör du alla inställningar en gång, sedan använder du den varje dag. Samma sak kan man göra med Model 3. Att bilen används av flera olika förare ställer inte till några problem eftersom man kan spara sin förarprofil. Men kanske hade det ändå varit enklare med en vanlig spak som låter föraren ändra rattens läge manuellt.

Tesla Model 3 Standard (Long Range)

Hastighetsmätaren finns också på skärmen, i det övre vänstra hörnet. Efter en stund vänjer man sig vid att ta blicken från vägen och titta snett in mot bilens mitt, men nog skulle förarmiljön bli bättre med en simpel head up-display mitt i synfältet för att komplettera den avskalade instrumenteringen.

Vi behöver inte rulla många meter för att uppfatta att Model 3 är något helt annat än Model S och X. Medan de två senare är stora och tunga på vägen är Model 3 liten och smidig.­ Det är inte så konstigt. S och X är omkring fem meter långa och drygt 2,3 ton tunga. Model 3 är 469 cm lång och omkring 1,7 ton tung. Bland New Yorks mestadels storvuxna bilpark smiter Model 3 fram som en bålgeting, snabb i alla riktningar. Styrningen är direkt och förmedlar mer vägkänsla än i de större Teslorna och, tack och lov, är ratten mycket mindre än i de större bilarna.

Fjädringssättningen är åt det hårdare hållet, närmare BMW 3-serie än Audi A4 och Mercedes C-klass och ljudnivån är inget annat än imponerande. Trots New Yorks katastrofalt­ dåliga vägar är det oftast knäpptyst i kupén och om det inte vore för de standardmonterade­ året-runt-däcken som sitter på provkörningsbilen så skulle körupplevelsen vara snudd på fulländad. Tesla i New York tycker tydligen att det är jobbigt att byta mellan sommar- och vinterdäck och monterar i stället Continental Procontact M+S på bilarna. I sommarhettan upplevs de som mjuka och vingliga, i svepande kurvor på motorvägarna rör sig bakänden betänkligt i sidled.

Tesla Model 3 Standard (Long Range)

Det känns befriande att Model 3 inte är hysteriskt snabb. Ja, det kan låta knasigt, men en elbil måste inte göra 0-100 km/h på ett halvt ögonblick bara för att den kan det. Med Model 3 har Tesla prioriterat räckvidd och hög körbarhet framför accelerationsprestanda. Nåväl, standardversionen av Model 3 gör 0-60 mph (0-96 km/h) på 5,6 sekunder och den bilen vi kör, Model 3 Long Range, gör detsamma på 5,1 sekunder. Det räcker och blir över, men blir aldrig så hisnande som i till exempel Model S P100D, där den blixtrande prestandan visserligen har fungerat mycket bra som ett partytrick och bevisat att elbilar inte är sämre eller långsammare än bensinbilar.

Model 3 kommer att säljas i tre utföranden. Det kan förstås komma fler framöver men i skrivande stund har Tesla endast marknadsfört standardmodellen, Long Range och Performance. Standardbilen har ett batteripack på 50 kWh medan Long Range och Performance har 75 kWh. Performance-modellen blir snabb, 0-96 km/h ska gå på 3,5 sekunder. Alla de tre modellerna kan fås med bak- eller fyrhjulsdrift. Räckvidden då? Tesla har redan bevisat­ att räckvidden inte behöver innebära några begränsningar i körningen och med det väl utbyggda nätverket av Tesla-laddare behöver­ man sällan känna räckviddsångest. Standardversionen av Model 3 ska klara upp till 35 mil på en laddning medan Long Range och Performance kan ta sig upp till 50 mil. Värt att poängtera är att det här är siffror framtagna i den amerikanska EPA-körcykeln som är betydligt hårdare än europeiska NEDC och ungefär i nivå med nya WLTP.

Tesla Model 3 Standard (Long Range)

Teslas andlige ledare Elon Musk har varit tydlig med att Model 3 har varit målet med Tesla-satsningen. Tidigare modeller har varit nödvändiga steg på vägen mot att lansera den billigare elbilen som på riktigt ska revolutionera bilbranschen. Kort sagt: Model 3 ska bli folkets elbil. Kommer den att lyckas nå ut till massorna? Bortsett från ett osedvanligt trångt baksäte och inte alltför rymligt bagageutrymme ser den ut att ha allt som krävs. För den som kan släppa tanken på att en bil behöver traditionella knappar och reglage är Model 3 en otroligt lättkörd och tillgänglig bil med alla möjligheter att både slå ut konkurrenter och kannibalisera på släktingar. Med reservation för priset, förstås.

Tesla Model 3 Standard (Long Range)

Det finns inga svenska priser än, endast amerikanska som börjar på 35 000 dollar för standardversionen och 44 000 dollar för Long Range. Att standardmodellen kan komma att kosta omkring 400 000 kronor efter avdragen supermiljöbilspremie borde inte vara en gissning helt uppåt väggarna.


Elmotorer

Model 3 i standardutförande har en elmotor som driver bakhjulen. Det är en så kallad pemanentmagnetassisterad reluktansmotor som är en något enklare variant än de asynkrona växelström-motorer som sitter i de större bilarna. Till skillnad från dessa, där kraften kommer av att magneter dras mot eller stöts ifrån varandra, utnyttjar reluktansmotorer naturkraften att magneter dras mot järn. Det gör att rotorn kan vara något så simpelt som en järnklump, vilket sänker produktionskostnaden.

En annan fördel är att reluktansmotorer är energieffektiva. Nackdelen har länge varit att gången blir ryckig och högljudd, något Tesla nu tycks ha löst. Främre motorn på fyrhjulsdrivna bilar är däremot en asynkron motor. Prestandamodellen Model 3 Performance får asynkron motor både fram och bak.

Produktionen

Alla exemplar av Model 3 byggs i Tesla-fabriken i Fremont, Kalifornien och skeppas sedan till olika delar av världen. Teslas långsiktiga plan är att ha en stor sammansättningsfabrik i Europa och en i Kina som komplement till den i USA.

Tesla Model 3 Standard (Long Range)

Ingen annan än Tesla vet exakt hur många exemplar av Model 3 som har byggts och hur snabb produktionstakten är, men amerikanska Bloomberg News har tagit fram ett verktyg för att beräkna antalet bilar. I skrivande stund beräknar Bloomberg antalet byggda Model 3 till cirka 80 000 bilar och fabriken i Fremont spottar ur sig omkring 4 500 bilar i veckan. Målet sägs vara att komma upp i 7 000 bilar per vecka.

Autopilot

Alla Model 3 som byggs har all den hårdvara som krävs för det som Tesla kallar fullt autonom körning. Det handlar om åtta kameror, tolv ultraljudssensorer samt en framåtriktad radar.

Tesla Model 3 Standard (Long Range)

Den så kallade autopilot-funktionen är standard, men för att få funktioner utöver adaptiv farthållare och filhållarhjälp behöver man beställa Enhanced Autopilot för 5 000 dollar, vilket ger mer avancerad mjukvara som gör att bilen kan klara svårare situationer på egen hand. Förberedelse för fullt autonom körning (vilket inte är tillåtet enligt lag än) kostar 3 000 dollar ytterligare.

Film från provkörningen

Nedan bjuder vi på en liten film från provkörningen i New York.

Tesla Model 3 Standard (Long Range)

Pris
35 000 dollar, cirka 450 000 kronor, säljs nu, första kundleverans 2019.


Motor
El. Reluktansmotor med permanentmagneter. Max effekt 261 hk (192 kW), max vridmoment 430 Nm. Batterityp litiumjon, 50 (75) kWh.


Kraftöverföring
Motor bak, bakhjulsdrift. Direktdrift.


Fjädring/hjulställ
Skruvfjädring, krängningshämmare fram och bak. Fram fjäderben med dubbla triangellänkar. Bak multilänkaxel.


Styrning
Elmotordriven servo. Vändcirkel 11,8 m.


Bromsar
Ventilerade skivor fram och bak. Antisladdsystem.


Hjul
Lättmetallfälg. Fälgbredd 7 tum, däck 225/45 R18.


Mått/vikt (cm/kg)
Axelavstånd 288, längd 469, bredd 185, höjd 144, spårvidd f/b 158/158. Markfrigång 14. Tjänstevikt 1 610 (1 730), maxlast i. u, max släpvagnsvikt 0. Bagagevolym (VDA-liter) 425 liter bak, 85 liter fram.


Fartresurser
Acceleration 0-96 km/h 5,6 s (5,1) s, toppfart 210 (225) km/h.


Bränsleförbrukning
Elförbrukning 1,6 (1,8) kWh/mil. Räckvidd 35 (50) mil (EPA).


Garantier
Nybil 4 år eller 8 000 mil.


Skatt
360 kronor per år.

Rivaler

Volkswagen e-Golf 2018

Volkswagen e-Golf
Nissan Leaf och Renault Zoe må sälja bättre i Sverige, men e-Golf är en bättre bil, om än dyrare. Kortare räckvidd än Model 3, bättre baksäte.
Pris: 409 900 kronor.

Hyundai Ioniq Electric

Hyundai Ioniq Electric
Hyundais elbil är mer konventionell och har kortare räckvidd men påminner till formen och innerutrymmena mycket om Model 3.
Pris: 397 900 kronor

Comments