Provkörning av Suzuki Ignis 1,2 High Executive Allgrip 4WD

Senaste nytt

Bilnyheter / Senaste nytt 870 Views

Det här är nytt!

Design.
Nya Ignis har en helt ny suv-form.
Hybriddrift.
Ignis kan fås med en lätthybriddrivlina som sparar tre centiliter per mil i EU-körcykeln.
Autobroms.
För första gången introducerar Suzuki ett kamerabaserat autobromssystem, som fungerar i hastigheter mellan 50-120 km/h.

Nej, modellnamnet Ignis ska inte associeras med begravningsbyrån med samma namn. Det handlar i stället om en ordlek som bottnar i engelska ordet för tändning, ”ignition”. Och en nytändning är det. Förra generationen Ignis, senast såld i Sverige som årsmodell 2008, var en ganska karaktärslös småbil som aldrig fick riktigt fäste på marknaden.

Nya Ignis har en helt ny design, och ser ut som den miniatyr-suv den är. Kort, bara 3,7 meter lång, och 1,6 meter hög och med en rejäl markfrigång. Basversionen för 137 900 kronor är framhjulsdriven men många kommer säkert att välja den fyrhjulsdrivna versionen för 149 900 kronor.

Suzuki Ignis

Ignis (inte MIcke) har attityd i designen, från alla håll och kanter. Snygga takrails.

Trots de minimala yttermåtten är den relativt rymlig. Utomlands säljs den i en femsitsig version, men de bilar som generalagenten tar till Sverige är fyrsitsiga. Orsaken är att man har prioriterat en hög utrustningsnivå, vilket bland annat innebär skjutbart baksäte med ryggstöd som är fällbart och delat på mitten. Och då blir det bara plats för två personer där bak.

Men man sitter i gengäld väldigt bra. Skjuter jag sätet 16 centimeter bakåt är det gott om plats för benen. Den höga profilen ger fin huvudhöjd. Lastutrymmet på 260 liter får sägas vara normalt för bilstorleken.

3 frågor

Mattias Andersson – marknadschef, Suzuki Sverige.

Finns det kunder på mini-suvar i Sverige?
– Vi har stora förhoppningar på Ignis. 2017 tror vi att vi säljer 4 000 Suzuki i Sverige och cirka 500 av dem är Ignis.
Avsaknaden av autobroms gör att basversionen får tre stjärnor av Euro NCAP. Varför gör ni inte autobroms som en del av standardutrustningen?
– I småbilssegmentet är priset en viktig del av erbjudandet, och vi ser att många av konkurrenterna inte heller har autobroms. Vi tror därför att det är rätt att ge kunderna möjligheten att välja själva genom att erbjuda utrustningen även som tillval.
Vilka kunder väntar du dig?
– Suzuki-kunderna kommer från alla läger. Själv tror jag att den fräcka designen kommer att locka många yngre köpare.

Motorn, en 1,2-liters fyra som ger 90 hästkrafter, går både tyst och snålt, 0,5 liter per mil med fyrhjulsdrift och 0,46 för den framhjulsdrivna. Fabrikssiffrorna brukar vara en lek på papperet, men under provturen på en högst verklig landsväg i Italien kör jag på 0,36 liter per mil enligt färddatorn. Då kör jag förstås den snåla hybridversionen. Den har ett litet batteri som lagrar energi från inbromsningar och låter den integrerade startmotor-generatorn hjälpa till vid starterna. På papperet sparar man tre centiliter per mil. Efter 10 000 mil har man kört in merpriset på 5 000 kronor.

På vägen är Ignis en smula skumpig, precis som man kan förvänta sig av en bil med en hjulbas på 2,43 meter. Men med tyst motor och sköna stolar måste jag ändå tillstå att den håller bra småbilskomfort. Framför allt är den fantastiskt lätthanterad, vändcirkeln är bara 9,4 meter. Bakåtsikten är begränsad på grund av de breda takstolparna, men med så små dimensioner har bakåtsikten uppenbarligen inte varit så prioriterad.

Markfrigången är 18 centimeter vilket betyder att den nosar riktiga suv-modeller i hasorna. Det räcker förmodligen för många av köparna. Men det som får Ignis att sticka ut i A-segmentet är fyrhjulsdriften. Suzuki Ignis 4×4 har en viskokoppling som driver bakaxeln när framhjulen tappar greppet. Lösningen räcker förmodligen bra för alla som behöver lite extra framkomlighet.

Suzuki Ignis

Interiören är modern och relagen sitter bra till. Bildskärmen påminner lite om Mercedes design.

Suzuki verkar ha ansträngt sig avseende säkerheten, men har inte nått ända fram. På den positiva sidan kan vi notera att Ignis fick fem stjärnor av Euro NCAP. Men bara i versionen med autobroms. Det systemet sitter i den högre utrustningsversionen Ignis High Executive. Utan säkerhetspoängen som Euro NCAP ger för förarstödsystem blev det bara tre stjärnor för grundmodellen Ignis Exclusive. Det är inte med beröm godkänt. Å andra sidan måste man komma ihåg att kraven har skärpts för varje år. Det går inte att jämföra ett gammalt krockbetyg med ett från 2016. Med full säkerhetsutrustning blir priset ganska högt. Ignis High Executive kostar 166 900 kronor men då ingår autobroms, backkamera och navigation.

Suzuki Ignis

Av midjelinjen och bakre takstolpens bredd förstår du att bakåtsikten är något begränsad.

Minibil-segmentet är lite av ett nischsegment i Sverige, och andelen som behöver en fyrhjulsdriven modell i den storleksklassen är förmodligen försvinnande få. Men å andra sidan är konkurrensen nästan obefintlig.

Den tar faktiskt stopp så snart vi har stavat till Fiat Panda 4×4. Med bara två som slåss om kakan lär båda få en bit som mättar.

Comments