Provkörning av Porsche Macan

Utvalda tester

Biltester / Utvalda tester 87 Views

Det här är nytt!

Motorn
För första gången tar en rak fyra plats i en suv från Porsche, det är för övrigt mer än 20 år sedan en rak fyra användes av företaget.
Avgasrören
Alla andra Macan har fyra avgaspipor bak, runda eller fyrkantiga (Turbo). På ”vanliga” Macan sitter det bara två pipor.

Att säga att en bil som klarar 0-100 km/h på 6,7 sekunder och har en toppfart på 229 km/h är långsam kan tyckas magstarkt. Men nu handlar det om en Porsche och då är det långsamt i jämförelse med andra modeller från Stuttgart. För den sakens skull upplever jag inte Macan som någon drög, tvärtom kändes den piggare än förväntat. Framför allt för att vara en två tons klump med så begränsad effekt.

För de som bara är intresserade av kaross­typen, vill sitta högt och ha fyrhjulsdrift duger Porsche Macan med 252 hästkrafter alldeles utmärkt. Och det mest intressanta är att det handlar om en rak fyra, för första gången i en Porsche på över 20 år. Senast det skedde var med Porsche 968 som slutade tillverkas 1995.

Vad som alla trodde skulle heta Cajun blev Macan. På insidan är det väldigt – Porsche.

Vad som alla trodde skulle heta Cajun blev Macan. På insidan är det väldigt – Porsche.

Det är inte direkt så att Porsche basunerar ut det men motorn som sitter i Macan är en Golf GTI-motor. Porsche menar att det är en koncernmotor som Porschefierats. Nåväl. Det kan också tyckas underligt att motorn bara ger 252 hästkrafter då Golf R har 300 men det handlar mer om att inte ligga för nära Macan S som har en treliters V6 på 340 hästkrafter.

Macan S kostar ”bara” 60 000 kronor mer än Macan så man kan ju också se Macan som en inropare och inte en instegsmodell, om man tänker så. Förutom att det sitter en rak fyra under huven är Macan väldigt lik de övriga versionerna av modellen. Den stora skillnaden är att det sitter två enkla avgaspipor bak, på övriga är det fyra. Macan har annars samma fördelar som sina namnar vilket betyder ett riktigt följsamt chassi som knappt alls utstrålar suv.

Att det är en Macan och inte en Macan S syns på de enkla avgaspiporna.

Att det är en Macan och inte en Macan S syns på de enkla avgaspiporna.

Fjädringen är mer optimerad för njutning än sport och det är imponerande tyst trots de breda och höga däcken. Det satt 20-tummare på provbilen. Trots att detta är den billigaste Macan på marknaden är den ju inte direkt billig i sig. Dryga halvmiljonen kan ju tyckas vara magstarkt för en inropare/instegsmodell men Porsche har ju aldrig varit kända för att vara billiga, vare sig i inköp eller när det handlar om tillbehör. Vårt exemplar är merutrustat så att slutnotan hamnar på 757  700 kronor och det är väl där någonstans de flesta exemplar lär hamna.

Comments