Provkörning av Mercedes-AMG E 63 S 4Matic+

Utvalda tester

Biltester / Utvalda tester 477 Views

Det här är nytt!

Motorn.
Känns igen från AMG GT S men har nya turboaggregat. Dessutom cylinderavstängning vid låg belastning.
Hjälpsystem.
Samma som i vanliga E-klass, exempelvis Drive Pilot som kan köra själv
ESP.
Kan ställas i tre lägen för en sportigare upplevelse.
Olika körprogram.
Drift Mode är som det låter – kör med lååånga ställ.

Nya Mercedes E-klass har fått mycket beröm sedan provkörningen i Lissabon tidigt förra våren. En bil späckad med teknik och kan bland mycket annat, nästan köra själv. Det var vår globetrotter PeO Kjellström som var där och fick smaka på anrättningen. Han konstaterade att nya E-klass inte är någon busbil. Kanske inte, men det var innan AMG satte tänderna i den och förvandlade E-klass till just det.

En busbil, men en extremt förfinad sådan. Det mesta hänger förstås på motorn. I E 63 S sitter samma fyraliters V8 som i AMG GT S, med mer effekt. Nu ger den 612 hästkrafter och 850 newtonmeter i vridmoment vilket gör E 63 S till den starkaste E-klassmercan någonsin. Motorn har nya twinscroll turboaggregat placerade mellan cylinderbankarna och dessutom cylinderavstängning under låglast för att spara bränsle. Den officiella förbrukningssiffran är 0,88 liter milen och 199 gram CO2 per kilometer. Inte så illa pinkat med tanke på effekt och vikt.

Mercedes-AMG E 63 S 4Matic+

E 63 S förvandlas från racebil till komfortkryssare med ett knapptryck.

Kraften löper genom en nioväxlad automatlåda och vidare till alla fyra hjulen via en ny koppling som arbetar steglöst, ungefär som Haldex. Från 100 procent på bakhjulen till 50/50 mellan axlarna beroende på vad datorn finner lämpligt i varje ögonblick. Hjulupphängningen fram är helt ny med fyrlänksupphängning i aluminium för bästa styrrespons och fjädringen är baserad på Air Body Control, alltså ställbar luftfjädring som ska fungera för hård bankörning likaväl som på långkörning med hög komfort.

För att bevisa sin tes att detta är en bil som tål och vill köras hårt har Mercedes hyrt Autódromo Internacional do Algarve – en djävulskt snabb bana. Tre E 63 S åt gången följer en AMG GT S rattad av DTM-föraren Bernd Schneider. Fem varv där det första är ett uppmjukningsvarv och det sista ett avkylningsvarv. Där emellan går det fort, riktigt fort. Mercedes AMG E 63 S 4Matic+ är ingen duvunge utan håller jämna steg med AMG GT S – om man vågar hänga på vill säga. Jag gör inte det då någon slags influensa är på ingång. Det går alldeles för fort för mig, men bilen är det inget fel på – alls. Den styr in otroligt fint och har kraft och grepp att slunga två ton bil ut ur kurvorna som om ingen tyngdlag funnes.

Mercedes-AMG E 63 S 4Matic+

På insidan avslöjar bland annat stolar och ratt att detta är en AMG-Merca.

Nu kanske inte merparten av köparna kommer köra sin 1,3-miljonersbil på det sättet. Men vetskapen om vad den klarar betyder en del. För många räcker E 63 utan S mer än väl med sina 571 hästkrafter och uppskattningsvis dryga 100 000 kronor mindre på prislappen. Jag åker med Bernd i fem varv och de tre E 63 S-bilarna hänger med utan problem. Hade det varit vått på banan hade E 63-orna varit snabbare än AMG GT S, säger Bernd. De har bättre fäste ut ur kurvorna tack vare fyrhjulsdriften, förklarar han. Jasåru, säger jag.

Efter bankalaset är det vanlig portugisisk landsväg och motorväg som gäller. Ställer fjädring och respons i Comfort-mode och E 63 S förvandlas från racebil till komfortkryssare. Låt vara en infernaliskt snabb sådan. Väljer man AMG Drivers Package försvinner 250 km/h-spärren och toppfarten är 300 km/h. 0-100 går på 3,4 sekunder i vilket fall som helst.

Mercedes-AMG E 63 S 4Matic+

Om bilden kunde låta skulle du få ­rysningar. V8 med tydlig baston.

Framför A-stolparna är AMG-modellen unik jämfört med vanlig E-klass. Motorhuv, front, skärmar – rubbet har ändrats till hungrigare utseende och för att leda in mer kylande luft. Även bakdelen med diffuser, spoiler och avgasrör är eget. På insidan är det bland annat stolar och ratt som skvallrar om AMG. ”Min” mattgråa bil slungar upp oss i bergen där vi möts av ett spökligt scenario efter de stora skogsbränder som härjade i september. Kulle efter kulle, berg efter berg, allt är svartbränt. Det känns som en apokalyps där det enda levande är jag och min Mercedes. Trycker på knappen som öppnar avgassystemet och mullret blir dovt högre. Droppar pedalen och vi lämnar allt tråkigt bakom oss. Dit räknas Audi RS7 och BMW M5.

Du som vill ha denna kärra men är ute efter mer lastutrymme, misströsta inte! Mercedes har alldeles nyligen presenterat Mercedes-AMG E 63 S 4Matic+ Kombi.

Comments