Provkörning av Mercedes-AMG CLS 53 4Matic+

Senaste nytt

Bilnyheter / Senaste nytt 139 Views

Det här är nytt!

Mindre vinklar
Den helt nya karossen är betydligt renare än tidigare. Karossidorna är i stort sett helt utan veck.
Ljus i ventilerna
Vad det gör för nytta är tveksamt men det finns lampor som belyser ventilutblåsen i kupén.
53
Första gången Mercedes-AMG erbjuder el-turbo, därav namnet 53. Fem sittplatser. För första gången erbjuds CLS som femsitsig.

Det här är bara så läckert! Jag vet att det är av praktiska skäl som Mercedes valt att parkera sina nya CLS-AMG 53 i ett garage. Det finns ju inga parkeringsplatser ovan jord just här. Men ändå känns det som en tanke. När jag trycker på startknappen ryter motorns 456 hästkrafter till för några underbara sekunder. Ljudet uppfyller hela garaget. Känns det som i alla fall. Sedan lugnar motorn ned sig och börjar idla på tomgång.

Här nere i dunklet ser jag också klart och tydligt en av de stora, om än mest för syns skull, nyheterna. De snygga luftventilerna i mitten av instrumentpanelen är upplysta och skiftar från blått till rött beroende på vilken temperatur du valt. Inte underligt att andrahandsmarknaden för konstiga biltillbehör har lugnat ner sig. De flesta galen­skaperna finns nu direkt från fabrik. Förutom färgerna i ventilerna har du 64 olika möjligheter att ljussätta kupén invändigt. Det här med individualitet håller på att spåra ur fullständigt.

CLS är inte byggd för trånga stadsgarage i Barcelona, eller i vilken stad som helst för den delen. Det är millimeterpassning som gäller­ när jag ska lotsa upp bilen i det fria och det sker förstås via en brant uppförsbacke. Där och då tackar jag för en av de senaste årens bästa nymodigheter, starthjälp i backe, så kallad hill hold. Väl ute på gatan hamnar jag omedelbart i kö. Ingen överraskning eftersom det är måndag morgon. Men det ger mig lite tid att studera inredningen.

Det är helt klart mycket E-klass över det hela med två stora bildskärmar intill varandra. Detta är faktiskt standardutrustning i Sverige på alla CLS. Förutom att jag kan se vart jag ska åka med hjälp av navigatorn kan jag med hjälp av olika mätare se hur mycket kraft som utvecklas (både hästkrafter och newtonmeter) eller om jag rentav åker på el. För visst, nya CLS är en mildhybrid där startmotorn, generatorn och ett 48 volts-batteri bildar en triangel som alstrar energi. Det är bland annat till elturbon denna alstrar energi, men den kan också ge upphov till en kortvarig effektökning med 22 hästar. Men det är inte fråga om att ladda bilen med någon kontakt i ett hål i väggen. Inte än i alla fall. Det lär väl inte dröja förrän en Mercedes-AMG är helt eldriven.

Hur kul är det då att starta i ett spanskt underjordiskt parkeringsgarage? Jag kan också konstatera att ratten är kaxigt avhuggen i nederkant vilket inte bara ser läckert ut, det hjälper även stormagade att enklare ta sig in i och ut ur bilen. Motorn är helt ny. Tre liter rak sexa med dubbla turboaggregat. Det udda är den lilla eldrivna turbon som är med på noterna direkt när jag pressar gasen i botten. Ingen turbofördröjning, det känns som en stark sugmotor. När den lilla turbon gjort sitt tar den stora över helt och hållet och den lilla kopplas bort. Sjas på dig, du behövs inte längre.

3 frågor

Nadine Schütt – produktansvarig Mercedes-AMG

Vad ger en elturbo för fördelar?
– Den eliminerar i stort sett fördröjningen innan turboaggregatets propeller börjar snurra eftersom det är påslaget innan.
Förändrar det bränsleförbrukningen också?
– Ja, den blir snålare med en elturbo.
Kommer det en CLS 65 också?
– Det varken kan eller vill jag svara på!

En kollega till mig gnäller över att det inte är någon kraft i motorn, men å andra sidan gnäller han jämt, och jag tror inte han hittade vredet där man kan ställa in bilens humör i fem olika lägen. Med Sport+ lysande i instrumentpanelen­ skjuter Mercedes-AMG CLS 53 iväg så det bara sjunger om det, glatt ackompanjerad av tydliga avgaspuffar. En annan kollega, som sitter intill mig, kan inte annat än undsläppa sig orden: Jävlar vad den går! 0-100 km/h tar 4,5 sekunder och visst finns det snabbare fyradörrarsbilar, inte minst i den egna familjen, men det räcker gott och väl till för att få de flesta förare imponerade. Inklusive mig själv.

Bergsvägarna intill Barcelona inbjuder till tuff körning men kännedomen om att en polis kan lura i princip var som helst gör att jag får ta det lite lugnt i alla fall. Annars kan det bli en långvarig diskussion och framför allt dyrt. Men jag kan i alla fall uppfatta att bilen biter grymt bra i asfalten vilket förstås ska tillskrivas det faktum att den är konstant fyrhjulsdriven och har rejält breda däck. Samt att hjulupphängningarna är av racingtyp med dubbla triangellänkar fram och multilänkaxel bak. Med Sport+ inkopplat stramar luftfjädringen upp sig och samtidigt sänks bilen. Antisladdsystemet knäpper upp en knapp till och styrningen blir väldigt exakt och fin.

Nya CLS är något större än nuvarande generation, då den är baserad på nya E-klass. Sju cm längre axelavstånd och sex cm mer i totallängd. Det har gett lite mer utrymme för benen i baksätet men bredden har bara ökat med en cm. Det var trångt i baksätet redan tidigare men nu har Mercedes för första gången klämt in fem sittplatser. Att tro att en centimeter mer bredd ska hjälpa till är ren enfald. I stället för att ha två bra säten klämmer man nu in tre smalare och det blir sämre för alla. Mittsätet är i princip obeboeligt på grund av den låga takhöjden och den höga kardantunneln. Men det har väl med individualismen att göra en gång till. Det ska gå att sitta tre bak. Om man vill.

Mercedes-AMG CLS 53 4Matic+

Pris
Från 982 900 kronor, första kundleverans maj 2018.


Motor
Bensin. Längsmonterad 6-cyl rak, 2 överliggande kamaxlar per cylinderbank. 4 ventiler per cylinder. Kamkedja. Dubbla turbo. Kompression 10,5:1. Borrning/slag 83,0/92,4 mm, cylindervolym 2 999 cm3. Max effekt 435 hk (320 kW) vid 6 100 r/­min, max vridmoment 520 Nm mellan 1 800-5 800 r/­min.


Kraftöverföring
Motor fram, fyrhjulsdrift. 9-växlad automatlåda.


Fjädring/hjulställ
Luftfjädring, krängningshämmare och multilänkaxlar fram och bak.


Styrning
Elmotordriven servo. Vändcirkel 12,3 meter.


Bromsar
Ventilerade skivor fram och bak. Antisladdsystem.


Hjul
Lättmetallfälg. Fälgbredd 8-9 tum, däck 245/40 R 19-275/35 R 19.


Mått/vikt (cm/kg)
Axelavstånd 294, längd 500, bredd 189, höjd 142, spårvidd f/b 165/164. Markfrigång 12. Tjänstevikt 1 980, maxlast 570, max släpvagnsvikt 1 900. Tank 66 liter. Bagagevolym (VDA-liter) 500 liter.


Fartresurser
Acceleration 0-100 km/h 4,5 s, toppfart 250 km/h.


Bränsleförbrukning
Stad i. u, landsväg i. u, blandad körning 0,87 l/mil. CO2 200 g/km.


Garantier
Nybil 2år, vagnskada 3 år, rostskydd 30 år, lack 2 år, assistans 30 år/assistansgarantin förnyas vid varje intervallservice utförd av auktoriserad märkesverkstad.


Skatt
2 218 kronor per år. Bilar registrerade efter 1 juli 10 470 kr per år i tre år.

Rivaler

Audi S7 4,2 TFSi V8
Audis motsvarighet till CLS. A7 har kommit i ny version men än så länge får du nöja dig med ”gamla” S7 på 450 hk.
Pris: Ca 850 000 kronor.

Porsche Panamera 4S
Den är inte direkt den vackraste Porschen men den är skön att köra och går som ett skott. Snabbare än Mercedes-AMG CLS 53.
Pris: Ca 1 140 000 kronor.

Comments