Provkörning av McLaren Senna

Utvalda tester

Biltester / Utvalda tester 150 Views

Det här är nytt!

Lättare
Jämfört med 720S är lättning av kaross och delar detaljstuderade, bantningen uppgår till dryga 120 kg och då är Senna 20 cm längre.
Bromsarna
390 mm stora fullventilerade kolfiber-keramiska CCMR-R stoppar Senna 100-0 km/h på 29,5 meter.
Bakvinge
En komplicerad konstruktion som endast väger fem kg men som mest ger ett halvt ton i marktryck.

Teknikens Världs testlag är ett rejält sammansvetsat gäng bestående av alla åldrar med spridd bakgrund, att bilen och bilkörning är i fokus är ingen hemlighet. Efter våra olika körpass dryftas all världens bilars egenskaper och allehanda historier, allra oftast med bil som huvudämne. Jag minns särskilt när jag fick snacka om McLaren 675 Longtail efter den första provkörningen på allmän väg i det skotska höglandet (se provkörning i Teknikens Värld nummer 11/2016). Inte sjutton kunde 675 LT vara bättre än fina 570S, eller? Efter 2016 års Bankalastest så, jovisst var det så att den däringa Longtailen var något alldeles i hästväg. Särskilt rallyräven Kalle Grundel och racingesset Edward Sandström nickade när det eftersnackades i grupp efter dagens värv.

McLaren Senna

Nu är det snart dags igen för att tjöta nyupplevda bilupplevelser. En av årets största snackisar är McLaren 720S i både internationell provkörning och Bankalaset (kommer snart i en tidning nära dig!), men nu ska vi inte gå händelserna i förväg. Nu har vi nämligen varit till Portugal för världspremiärskörningen av McLarens allra senaste – Senna. Modellnamnet förpliktigar och är en hyllning till F1-stjärnan brasilianen Ayrton Senna som tog sin första F1-vinst 1985 på Estorilbanan i Cascais utanför Lissabon. Anledningen till att jag står i depån på Autodromo Fernanda Pires da Silva, som är det nymoderna namnet på Circuit Estoril.

Jag tackar för att solen bestämt sig att gömma sig bakom molnen den här dagen, iklädd flamsäkert underställ och lånad racingoverall. Det är nämligen hett nog ändå. Att få provköra nya McLaren Senna runt Estoril är precis lika kul, intressant, galet, analytiskt, underbart som det låter. Tackar för att jag fått känna på de 13 kurvorna med en hel del höjdskillnader ett flertal gånger tidigare – spårval och apexpunkter sitter hyfsat i minnesbank och ryggmärg. Det kan vara bra när man ska utsätta sig för 800 hästkrafter som inget annat vill än att skicka iväg sig – mig – i explosiv kraftutsöndring bort på nästa raka.

McLaren Senna

För att verkligen förstå skillnaderna tillåts jag ändå att göra mig familjär med bana och förhållande genom att köra fyra startvarv med 720S-modellen. Som bisittare, instruktör och co-driver har jag förmånen att ha rutinerade André de Cruze. Efter mångårigt tävlande i olika formelklasser i både Europa och USA ingår han numera som expert i McLaren Drive Team som är ett förarutvecklingsprogram. McLaren Automotive erbjuder sina kunder möjligheter till att prova sina produkter runt om på världens racingbanor. Att våga använda produkterna fullt är nämligen högst väsentligt resonerar McLaren-gänget från Woking.

720S är exakt så där följsam, enkel och kommunikativ som kännetecknar McLarens produkter. Styrning, broms och kraftutsöndring är i sådan harmoni att man ibland undrar varför inte fler supersporttillverkare kopierar stilen. Estoril, banan får heta så i dessa spalter, är också lika underbart hårresande och utmanande, samtidigt harmoniskt. När kurviga banpartier knyts samman till en helhet känner man det i hela bilen, flytet och farten förändras till en sammansatt helhetskänsla.

McLaren Senna

Efter start- och målrakan gör Estoril en tvär höger, precis där depåutfarten går på, för att sedan bära lätt utför i en snabb höger tillbaka. André instruerar torrcoolt analytiskt och jag försöker lyda hans råd. Tredje långa kurvan svänger höger, är knepig eftersom det dels går uppför samtidigt som den hänger samman med fjärde kurvan som leder ut på en raksträcka med en kurva mitt på. ”Här går det att hålla fullt” berättar André via intercomanläggningen i min Bellhjälm. Passar lite, lyfter av lätt innan det är full attack igen bort mot sjätte kurvan, en 180-gradare som avslutas över ett blint krön där man kan tjäna mycket fart med rätt körlinje.

Halva Estorilsträckningen avklarad, ”baksidan” av banan är än mer underhållande, två kilometer återstår och efter kurva sju är det en kort raka bort till en lättare höjdklättring genom en vänster-höger-vänster-kombination som bär uppför. Detta är banans långsammaste del som tas på tvåans växel. Nu är det bara två böjar kvar, nummer tolv är en halvböj som leder in i sista långsvepande Parabolican (kurva 13). André tipsar om uppväxling till fyrans växel tidigt in i Parabolican så att man kan öppna upp och tangera banans vänsterkant för maxattack ut på start- och mål igen.

3 frågor

McLaren Senna

Mark Gayton – utvecklingschef McLaren Ultimate Series

Nya Senna är renodlad i det mesta, något som du är särskilt nöjd med?
– Vi har gått igenom Senna in i minsta detalj, inte lämnat något åt slumpen. Just helheten är jag stolt över, annars så är ju bromsarna ett kapitel för sig…
Jaså, berätta, utveckla!
– Vi har aldrig haft sådan bromskraft i någon bil tidigare. Genom att utnyttja aerobromsen tillsammans med de nya CCM-R kolfiberkeramiska är stoppsträckan 300-0 km/h endast 215 meter.
Är däcken speciellt utvecklade för Senna?
– Dedikerad konstruktion och design hos Pirelli P Zero Trofeo R är anpassade för Senna. Fokus har varit bra grepp och möjlighet att motstå downforce på 800 kg!

 

Efter fyra avklarade uppvärmningsvarv med ständigt sjunkande varvtider dyker vi in i depån för skifte till Senna. Bältar på mig bilen och André instruerar mig att knappa in Race Mode för att jag verkligen ska få smaka på Senna utan filter. Upplevelsen är diametralt olik den i 720S. Som att titta på barnförbjuden film efter att sett Bolibompa. Samma TV-ruta, men ändå helt annorlunda. Estoril blir till en gladitorarena i ­stället för sandlåda. Liksom mer på allvar. André hetsar på vilket ger ökat självförtroende. Fartexplosionen är av annan art men det som mest märks är greppet och marktrycket.

Allra mest märks BROMSARNA! Även in på mitt tredje Sennavarv runt Estoril kommer jag på mig att bromsa alldeles för tidigt, får liksom släppa upp och gå på’t igen. Udda upplevelse vid bankörning där just bromskraft är något som måste hushållas med, även i andra supersportvagnar. Men inte i Senna. Här är det att hålla ner gasfoten lite, lite till för att med mörkrets hastighet klappa till med full kraft på bromspedalen. Senna stoppar, jag lovar.

McLaren Senna

Även Hedberg stoppar och stannar till. In i depån där det råder om inte febril så halvintensiv aktivitet, ansvariga från McLaren Automotives lilla utvecklingsteam visar och förklarar i detalj hur Senna konstruerats. I en av depåboxarna har man hängt upp monocouqe, dörrar, skärmar, bromsutrustning och kompletta hjul i linor från taket för att illustrera lättviktsarbetet. Känner på skalstolen av samma typ som jag just suttit och svettats i.
– Sätet väger endast 3,35 kg och just under tre kg utan stoppning, säger Ian Howshall, som är utvecklingsansvarig för Senna.
– Vi har omvärderat varje detalj hos Senna med syfte på lätt vikt. Utan kompromisser, fortsätter Howshall.

McLaren Senna

Vid snabb syning kan den oinvigde ta Senna för att vara en vidareutveckling av 720S, men sanningen är att få detaljer förts vidare från ursprunget. ”Super Series” är McLarens egen benämning av 720S, Senna är däremot en så kallad ”Ultimate Series”. 540C respektive de tre olika 570-modellerna rangerar under ”Sports Series”. För att vara en lågvolymtillverkare häpnas man över antalet konstruktioner och detaljer som inte delas.
– Hos McLaren tillåts ingenjörer, tekniker och designers utforma våra olika modellserier individuellt utan att tvingas till att använda likadana styckdetaljer, som är brukligt inom större koncerner, förklarar Alex Long som ansvarar för den kommersiella driften. Typexempel på detta delande är Audi, där det är samma sorts startnyckel till en A1 som hos R8.

McLaren Senna

När svettpärlorna börjar torka in tar jag en lov runt ”min” Senna som står nytankad och redo för nya Estoril-äventyr. Särskilt i vitt blir de kolfibersvarta accenterna i luftintag, på vingar och fälgar till mörka urgröpningar i en annars luftflödesanpassad helhetsform. Chefdesigner Rob Melville har med sitt kompakta team lyckats åstadkomma en spänstig form som balanserar mellan kaxig, uttrycksfull och kompromisslös. Särskilt det främre överhänget som är ett resultat av maximal downforce samt kylning retar ögat. De svullna bakskärmarna är en eftergift åt jättelika kylarpaket och liksom flyger bakåt för avslutas under bilens absoluta eyecatcher – den fullbreda bakvingen. En ytterst komplicerad och invecklad rörlig konstruktion som trycker ner, bromsar upp eller lägger sig plan – i farter över 220 km/h, för att inte hejda toppfarten.

McLaren Senna

Kolfiberspoilerpaketet där bak väger inte ens fem kg, men kan öka Sennas marktryck, downforce, med upp till 800 kg! Över 220 km/h lättar vingen automatiskt på sänkkrafterna eftersom stötdämpar, fjädring och däck utsätts för ett alltför kraftfullt tryck. Den fyra liter stora V8-motorn med dubbelturbo har nya – givetvis lättade – mekaniska delar och saknar den elektriska motorstöttningen supermodellen P1 har. Vridmomentet är punschiga 800 newtonmeter och så där bottenstarkt som utmärker en voluminös turbomotor, allt finns och trycker på från låga bottenvarv. Sjuväxlad dubbelkopplingslåda där sjuan får gå i när toppfarten 335 km/h ska nås.

Ayrton Senna

McLaren Senna

Ayrton Senna föddes i Sao Paulo i Brasilien 21 mars 1960. Han debuterade i brittiska F3-msäterskapet i sista loppet säsongen 1982 genom att ta pole position, satte snabbaste varvtiden och vann! 1983 fortsatte Senna F3 i en Ralt RT3-Toyota och tog hem F3-titeln.

 

F1-debuterade i Toleman 1984 och 1985-87 körde Senna för Lotus. 1988 var första året för McLaren, teamkollega med Alain Prost, Senna tar sin första VM-titel 28 år gammal. Senna fortsätter köra för McLaren-stallet hela säsongen 1993 ut, med viss turbulens med teamkollegor. Han tar ytterligare världsmästartitlar för stallet 1990 och 1991.

 

1994 har han gått över Williams-Renault och förolyckas under inledningen av San Marions Grand Prix den 1 maj. Bruno Senna (född 1983) är hans systerson.

Men nu handlar inte Senna om att gå snabbast rakt fram utan genom knixiga kurvpartier, där är bilen inget annat än magiskt snabb. Jag hinner med ett andra körpass och även här hänger André med. Hur törs karl’n? Fortfarande med tillförsikt tar jag mig an Senna och Estoril. Nu går det ännu snabbare, med små medel utforskas Senna om inte till bristningsgränsen så åtminstone till maximal hastighet. Når precis 280 km/h efter start- och målrakan, men ännu härligare är det att klippa kurva nummer fem ”fullt ut” för att våga bromsa i absolut rätt stund inför kurva sex.

Svetten lackar under raceroverallen men bara måste, måste klämma, känna lite till på Senna. Nu i vardagsfart bakom fotografens bil. Fasen, körd i autoläge är fjädringen inte alls stumt stel och V8-motorns annars brutala kraftutsöndring har förbytts till sammetslen och linjär utportionering som är enkel att leva med. Att kunna tämja en ”hyper-best” som McLaren Senna i vanlig trafik är snudd på magi, en tvättäkta tävlingsbil som går att cruisa fram och tillbaka till tävlingsbanan ska inte kunna gå att tillverka. Men McLaren har gjort det. Igen. Läge att boka in nytt gruppsnack med det eminenta testlaget således. Jag kommer att vara coolast…

McLaren Senna

Pris
Cirka 11 500 000 kronor, slutsåld.


Motor
Bensin. Längsmonterad 8-cyl V-motor med 2 överliggande kamaxlar per cylinderbank. 4 ventiler per cylinder. Dubbelturbo. Kompression i. u. Borrning/slag 93,0/73,5 mm, cylindervolym 3 994 cm3. Max effekt 800 hk (597 kW) vid 7 250 r/¬min, max vridmoment 800 Nm mellan 5 500-6 700 r/­min.


Kraftöverföring
Mittmotor, bakhjulsdrift. 7-växlad dubbelkopplingslåda. Fjädring/hjulställ: Skruvfjädring med adaptiva stötdämpare fram och bak. Fjäderben med dubbla triangellänkar fram och bak.


Styrning
El-hydraulisk servo. Vändcirkel 12,9 meter.


Bromsar
Ventilerade skivor fram och bak. Antisladdsystem.


Hjul
Lättmetallfälg. Fälgbredd fram 8 tum, bak 10 tum, däck fram 245/35 R19, bak 315/30 R20.


Mått/vikt (cm/kg)
Axelavstånd 267, längd 474, bredd 196, höjd 123, spårvidd f/b 165/162. Markfrigång i. u. Tjänstevikt 1 309, maxlast i. u, max släpvagnsvikt 0. Tank i. u. Bagagevolym (VDA-liter) i. u.


Fartresurser
Acceleration 0-100 km/h 2,8 s, toppfart 335 km/h.


Bränsleförbrukning
Blandad körning 1,24 l/­mil. CO2 280 g/km.


Garantier
Nybil 3 år. Skatt: 19 030 kronor per år.

Rivaler

McLaren 720S
Vi vet, 720S är ”bara” en Super Series-McLaren men en förbannat fin sådan! Så för den som snubblade på mållinjen och missade att köpa Senna är 720S ändå ”good enough”.
Pris: 2 300 000 kronor.

Porsche 911 GT2 RS
Porsche är alltid Porsche men i paritet med Senna har den inte mycket att komma med. Nya 911 GT2 RS bjuder på 3,8-liters svansmonterad boxersexa med dubbelturbo och 700 hästkrafter. 0-100 km/h går på 2,8 sekunder och prislappen är…tja, billig?
Pris: 2 700 000 kronor.

Comments