Provkörning av Kia Stonic 1,0 T-GDI

Utvalda tester

Biltester / Utvalda tester 73 Views

Det här är nytt!

Markfrigång
Jämfört med vanliga B-segmentbilar går Stonic högre upp, 18 cm markfrigång.
Bara bensinare
I Sverige säljs den med 3 och 4-cylindriga bensinmotorer. Dieselmotorn tas inte in.
Säker
Som standard får Stonic autobroms med fotgängarskydd, filövervakning och trötthetsvarnare.

Stonic må vara en kompakt krabat, men den kan bli en tungviktare. Småbilsklassen, ”B-segmentet”, är den största bilklassen i Europa, och B-suv är den snabbast växande biltypen. I branschen tror man att småsuvar på drygt fyra meter år blir den vanligaste biltypen 2020. Självklart vill Kia vara med i leken. Dessutom vill man gärna ge segmentsledaren Renault Captur en match.

Mikael tycker att detta är en vettig utveckling av småbilarna. Yttermåtten är kompakta och utrymmena är hyfsade.

Mikael tycker att detta är en vettig utveckling av småbilarna. Yttermåtten är kompakta och utrymmena är hyfsade.

Stonic är 4,14 meter lång, Captur är 4,12 meter. Båda har en hög profil med suv-typisk luft under karossen, och båda går att få med trecylindriga bensinmotorer. Både har dessutom en iögonfallande design. Stonic kännetecknas av de breda höfterna över bakhjulen, och korta överhäng fram och bak, ett karaktäristiskt suv-drag. Under stötfångarna finns hasplåtar. I utrustningslistan står det ”hasplåtar av plast” vilket onekligen låter som en motsägelse. De ser i alla fall snygga ut, men duger förmodligen inte till att hasa på. Särskilt iögonfallande är den lackerade ”targabågen” som färgmässigt separerar taket. Vi såg det komma redan 2013 på bilsalongen i Genève, på konceptbilen Kia Provo. Nu har den blivit verklighet, i alla fall för de som vill betala extra för tvåtonslackering.

3 frågor

Peter Himmer Kia

Peter Himmer – vd för Kia Sverige.

Kommer inte Stonic bara stjäla Rio-kunder?
– I viss grad. När vi ser på hur konkurrenternas försäljning har utvecklats så ser vi en viss kannibalism. Men majoriteten av kunderna kommer från andra märken.
Blir Stonic större i volym än Rio?
– Normalt i klassen är att det inte blir så. Men å andra sidan växer B-suv-segmentet hela tiden, så en 50/50-fördelning kanske kan bli möjlig.
Vad kommer ni att sälja i antal?
– Vårt mål är 2 000 Stonic per år. Det här är det snabbast växande segmentet i Europa. Renault har varit mycket framgånsrika med Captur. Jag ser ingen anledning till att vi inte skulle bli lika stora med Stonic.

Jag hoppar in bakom ratten på en Stonic 1,0 T-GDI. Den är top-of-the line-modellen på 120 hästkrafter, men även den förväntade storsäljaren i Sverige. Pris 184 900 kronor. Motorn startar jag med en startknapp, inget konstigt med det. Den turbomatade trepipen avslöjar sig med en gång med ett karaktäristiskt, sportigt ljud. Körkänslan matchar ljudbilden. Stonic har ett bra bottendrag, max vridmoment får man redan från 1 500 varv. Accelerationen till 100 km/h uppges ta 10,3 sekunder, inget att klaga på. Den sportiga grundinställningen understryks av chassit som är fast, på gränsen till stötigt.

Jag kör i Berlins stadscentrum och på motorvägar och landsvägar i utkanten av den tyska huvudstaden. Emellanåt lockar gatstensbeläggningen fram de sämsta sidorna hos Stonic. En något mjukare hållning hade i alla fall jag inte tackat nej till. Jag provkör också mellanversionen Stonic 1,4 för 163 900 kronor. Du betalar alltså 21 000 kronor mindre och får en cylinder till men ingen turbo. Effekten är 100 hästkrafter. Visst känns skillnaden, turboknuffen är som bortblåst. Men motorn går också betydligt tystare, start/stopp-funktionen går i med en smekning. Inte dum alls egentligen.

Rediga instrument, en stor pekskärm. Plus för enkel värmeinställning och rattvärme.

Rediga instrument, en stor pekskärm. Plus för enkel värmeinställning och rattvärme.

Instrumentlayouten omfattar självklart en modern sjutums bildskärm. Men den har kompletterats med fasta reglage och funktionen är utmärkt. Sammantaget är Stonic enkel att komma överens med. Alla reglage sitter där man förväntar sig, och hanteringen känns självklar. Men vad kan man säga om själva konceptet – den bilklass som kallas ”B-suv”? Många tycker förmodligen att det är ”form före funktion”, en modetrend. Själv tycker jag att det är en vettig utveckling av småbilarna. Yttermåtten är kompakta och utrymmena är hyfsade. Kia Stonic kan lasta 352 liter i bagageutrymmet. Det är nästan lika stort som värsta konkurrenten Renault Captur.

Stor ”hasplåt av plast” dominerar akterdelen.

Stor ”hasplåt av plast” dominerar akterdelen.

Det jag ­gillar mest med biltypen är den högre positionen. Markfrigång på 18 centimeter betyder att man har en sitthöjd som gör att man bekvämt kan glida i och ur bilen. Dessutom riskerar man inte att ta i trottoarkanter när man gatuparkerar.

Kia tar in tre versioner till Sverige. Basmodellen Stonic Action kostar 144 900 kronor. Den har en fyrcylindrig motor på 1,25 liter och 84 hästkrafter och vettig nivå på utrustningen, bland annat pekskärm med möjlig spegling av smartphones, manuell luftkonditionering, och plåtfälgar. Mellanmodellen Stonic Advance har 100-hästaren på 1,4 liter, pris 163 900 kronor. Utrustningen kryddas med bland annat aluminiumfälgar, backkamera och parkeringssensorer. Toppmodellen Stonic Advance Plus har trepipen på 120 hästkrafter och klimatanläggning, 17-tums aluminiumfälgar och regnsensor.

Testbilen har ett extra golv, men det kommer inte på de svenska bilarna.

Testbilen har ett extra golv, men det kommer inte på de svenska bilarna.

På säkerhetssidan märker man att det är en helt ny modell som har lanserats. Autobroms, filvarning, farthållare och trötthetsvarnare är standard redan på basversionen. Alla modeller har dessutom rattvärme, ett Kia-signum som är väl uppskattat. Min gissning är att Kia kommer att göra ett avtryck i klassen med nya Stonic. Men det blir tufft, för i år exploderar B-suv-segmentet. Volkswagen T-Cross, Seat Arona, Citroën C3 Aircross – alla ligger i startgroparna för att locka småbilskunderna på äventyr.

Comments