Provkörning av Jaguar XF Sportbrake 25d AWD

Senaste nytt

Bilnyheter / Senaste nytt 77 Views

Det här är nytt!

Kombi
Det skulle inte bli en kombi, men nu är den här.
Rymlig
XF Sportbrake lastar mer än Volvo V90. Tredelat baksäte. Till skillnad från Volvo V90 har XF Sportbrake ett tredelat baksäte.
Kortare
Nya XF Sportbrake är kortare än föregångaren men längre hjulbas ger bättre innerutrymmen.

Efterfrågan på stora, lyxutrustade kombibilar med kraftfulla dieselmotorer skulle i dag kunna tänkas vara kraftigt begränsad och utbudet borde vara detsamma, i teorin. I verkligheten är det däremot tvärtom. Mercedes har förstås sin stora E-klass kombi med flera olika stora motorer, BMW har sin 5-serie Touring, Audi har sin A6 Avant, Volvo har sin V90 och sedan sensommaren finns även nya Jaguar XF Sportbrake. Jaguars nya kombi har till viss del namnet emot sig. Modellbeteckningen Sportbrake osar aktiv livsstil, design och trånga innerutrymmen och det är något som bilen inte kan leva upp till. XF Sportbrake är nämligen mer praktisk och rymligare än man kan tro. Hur praktisk?

Det finns ett stort utbud av motorkonfigurationer att välja mellan. Vi kör den näst starkaste dieseln som heter 25d AWD. Det är en fyrcylindrig tvålitersmotor med hela 240 hk och 500 Nm. Köp inte den.

Det finns ett stort utbud av motorkonfigurationer att välja mellan. Vi kör den näst starkaste dieseln som heter 25d AWD. Det är en fyrcylindrig tvålitersmotor med hela 240 hk och 500 Nm. Köp inte den.

Vi börjar provkörningen med att öppna bakluckan för att ta reda på det. På förra generationens XF Sportbrake var elbaklucka en del av standardutrustningen, nu kostar det 6 200 kronor extra och ytterligare 1 300 kronor om man vill kunna säga åt bakluckan att öppnas endast genom att vifta med foten. Med bakluckan öppen syns förstås bagageutrymmet, och det är i Sportbrake-modellen relativt rymligt. Det är framför allt långt. Nya XF Sportbrake är å ena sidan en centimeter kortare än föregående modell men har å andra sidan sex centimeter längre hjulbas.

De brittiska konstruktörerna har utnyttjat måtten väl – bagageutrymmet är djupt och sväljer mycket last. Bakom framstolarna går det att lasta upp till två meter långa föremål och räknat i lådliter ryms som mest 1 700 liter. Med den siffran övertrumfar XF Sportbrake faktiskt självaste Volvo V90 som inte rymmer mer än 1 526 lådliter som mest. Övriga konkurrenterna BMW 5-serie Touring lastar upp till 1 700 liter, Mercedes E-klass kombi 1 820 liter och gamla Audi A6 Avant som mest 1 800 liter.

Baksätet kan fällas framåt med spakar i bagageutrymmet. Elbaklucka kostar extra.

Baksätet kan fällas framåt med spakar i bagageutrymmet. Elbaklucka kostar extra.

Lastkapacitet kan förstås inte bara mätas i lådliter, på det är saliga Volvo V70 ett bra bevis. V70 tillhörde aldrig det absoluta toppskiktet räknat i lådliter men make till lättlastad kombi fick man leta efter. Tacka det breda och likformiga lastutrymmet för det. XF Sportbrake är snudd på raka motsatsen. Lastutrymmet må vara djupt, men bara i nederkant. Det går bra att ställa stora lådor och matkassar längst in men längst bak, ut mot bakluckan, blir det svårt. Bakrutans och bakluckans skarpa vinkel skär hårt in i lastutrymmet och gör det svårt att utnyttja hela utrymmet till fullo.

Nej, XF Sportbrake är inte riktigt den laståsna som siffrorna antyder. Men räkna inte bort den för det. Jaggakombin har annat att erbjuda. Ett baksäte som kan fällas i proportionerna 40/20/40 ingår i standardutrustningen och de snygga och rejäla skenor med flyttbara lastöglor som provkörningsexemplaret är utrustad med kostar bara 1 600 kronor extra att välja till. Luftfjädring med nivåreglering på bakaxeln är däremot standard.

XF-interiören är avskalad och okomplicerad snarare än lyxig och ombonad.

XF-interiören är avskalad och okomplicerad snarare än lyxig och ombonad.

Det finns ett stort utbud av motorkonfigurationer att välja mellan. Vi kör den näst starkaste dieseln som heter 25d AWD. Det är en fyrcylindrig tvålitersmotor med hela 240 hk och 500 Nm. Köp inte den. Den kostar 44 000 kronor mer än 180-hästarsversionen av samma motor och tillför inte så mycket som man skulle önska. Bottenvridet är bra men när motorn pressas blir det mest bara surrigt och tunt. Som värstingalternativ finns V6-motorer på 3,0 liter i diesel- och bensinutförande och i andra änden av skalan finns en 163-hästarsdiesel.

Jaguar XF Sportbrake kan ­extrautrustas med adaptiva stötdämpare på alla fyra hjul, men det är inget som behövs. Provkörningsbilens standardfjädring hör till de bättre i klassen med ett fast men samtidigt flexibelt och lugnt uppträdande. Det slår aldrig hårt i hjulställen, inte ens när stora gupp eller hål tas med lite för hög fart. Lägg därtill en riktigt direkt och finkänslig styrning och XF Sportbrake framstår som den kanske mest körglada storkombin som finns just nu. Katten förblir smidig, trots bredare bak.

Comments