Provkörning av Hyundai Santa Fe 2,2 CRDi

Utvalda tester

Biltester / Utvalda tester 110 Views

Det här är nytt!

Design
Fronten har fått klara drag av Kona och Nexo. Bikakemönstrade grillen är ett nytt designmaner.
Head up-display
För första gången i en Hyundai­modell erbjuds projicerad display i vindrutan.
Säkerhet
Många nyheter. Bland annat säkerhetslås som förhindrar att dörren kan öppnas när fordon passerar.

Presentationen och provkörningen startar lämpligt nog vid Hyundai Motorstudio Goyang, ett nybyggt upplevelsecenter som fokuserar på att belysa biltillverkningen och företagets WRC-satsning. Att Hyundai är stolta över detta nya center går inte att ta miste på och under vårt besök strömmar skolklasser och barnfamiljer till vilket kan vara ett bevis för hur viktig bilindustrin är för landet. En industri som fick en tillbakagång under finanskrisen men nu har ordentligt med vind i seglen. Men frågan är om vinden bedarrar om president Trumps stål- eller biltullar blir verklighet. Då är det en fördel att bilarna för den viktiga amerikanska marknaden byggs i Montgomery, Alabama.

Hyundai Santa Fe 2,2 CRDi

När Marcus Nyberg ville åka ”norrut” och fika med sin kompis Kim ”nånting” sa sydkoreanerna nej.

Presskonferensen som inleder provkörningen kan minst sagt beskrivas som något spretig. När självklara frågan om när en hybrid ska lanseras ställs kommer svaret blixtsnabbt att det sker vid den första faceliften. Därefter börjar paneldeltagarna diskutera intensivt på koreanska för att sedan landa i ”att det troligtvis sker vid den första faceliften”. Tror dock att vi kan räkna med att hybriden dyker upp om cirka tre år om de följer gängse uppdateringsintervall. Detta kan tyckas märkligt med tanke på Hyundai redan ligger långt framme i utvecklingen av elbilar, se bara på Ioniq och Kona.

Nyheterna är givetvis många, som sig bör det handlar om ett generationsskifte. Nya Santa Fe har på längden vuxit åtta centimeter till 477 cm och kommer inte att erbjudas i Grand-utförande i denna generation. Fem- eller sju-sits går det dock fortfarande att välja mellan. Överhängen har krympt och axelavståndet växt 6,5 centimeter till 276,5 cm vilket ger bättre innerutrymmen. Designen ska andas mer suv-look och bilen ska se mer robust ut. Inspirationskällor har varit Ford Explorer och Toyota Highlander. Grillen har fått ett bikakemönster som även går igen interiört.

Bildskärmen har höjts upp en del för att förarens blick snabbare ska kunna återvända till kör­riktingen. De digitaliserade mätartavlorna är tillval.

Bildskärmen har höjts upp en del för att förarens blick snabbare ska kunna återvända till kör­riktingen. De digitaliserade mätartavlorna är tillval.

När frågestunden rundas av är det dags att ge sig ut i trafiken i Seouls utkanter. Första delen handlar mest om motorväg där Santa Fe känns som en trygg kompanjon. Något som däremot inte känns tryggt är navigationen som ett par gånger lurar oss att svänga tidigare än vad som är rätt. Överhörde också några amerikanska kollegor som även de hade lurats av den ivriga navigationsrösten. Detta lär dock ha åtgärdats när bilarna når svenska marknaden i höst.

Ljudkomforten vid motorvägsfart är liksom tidigare klart godkänd, i varje fall på sydkoreanska motorvägar. Efter cirka fem mil viker vi av från motorvägen och åker ut mot Gula havs-kusten. Vägarna är nu lite mindre och kurvigare vilket ger roligare körning. När bilens provoceras vid kurvtagning så känns ingen tendens till struttighet utan bilen känns trygg och stabil, men den är hårt fjädrad och aningen stötig över väg skarvar.

3 frågor

Hyundai Santa Fe 2,2 CRDi

Hak Soo Ha –Designchef, Hyundai Motors Global.

Hur viktig är Santa Fe för Hyundai?
– Detta är vår flaggskepp i suv-klassen så den är väldigt viktig. Vi har låtit den växa i storlek och fått mer suv-känlsa vilket har givit den bättre kapacitet. Vi hoppas den ska locka en bredare kundgrupp.
Ni har behållit en del knappar medan andra tillverkare väljer att flytta in funktionerna i infotainmentsystemet. Varför då?
– Touchscreen är suveränt men under bilkörning så kan det vara distraherande att söka efter funktioner med blicken, därför kan det vara säkrare och mer intuitivt att känna med fingrarna på knappar för att hitta rätt funktion.
Är det en amerikansk eller europeisk design av bilen?
– Vad tycker du? Vi har försökt att göra en global design av bilen och hoppas det ska tilltala alla.

Dieselmotorn i provkörningsbilen är på 2,0 liter och kommer inte till Sverige till att börja med. Den samarbetar bra med den nyutvecklade åttaväxlade automatlådan och skriker inte alltför besvärat vid hårda gaspådrag. På den tidigare generationen har vi anmärkt på den usla runtomsikten och det verkar Hyundai tagit fasta på. Rutan vid c-stolpen har nämligen växt vilket gynnar både föraren som får lite bättre bakåtsikt samt passageraren på den tredje sätesraden. Interiört känns det luftigt och präglas liksom tidigare av god kvalitetskänsla.

Infotainmentskärmen är på fem tum och personligen uppskattar jag att vred och knappar till temperatur och ventilation har fått vara kvar. Designchef Hak Soo Ha säger att det är av säkerhetsskäl som de använder denna lösning. Du ska inte behöva flytta ögonen från vägen för att ändra klimatet i bilen menar han. Ratten är helt ny och inte lika kraftigt V-formad som tidigare. Rattknapparna har samlats ihop vilket ökar användarvänligheten. En head up-display har även för första gången hittat in i en Hyundai. Denna projicerar en åtta tum stor bild ”på vindrutan” två meter framför bilen. En teknisk lösning som funkar som den ska.

Fem- eller sjusits erbjuds. Baksätet går att skjuta i längsled. Bikakemönstret går igen i sätesklädseln.

Fem- eller sjusits erbjuds. Baksätet går att skjuta i längsled. Bikakemönstret går igen i sätesklädseln.

Baksätet är skjutbart i längsled och erbjuder även lite stuvningsutrymme under sätesdynorna för den som måste maxa packningen. Den tredje sätesraden lär bli ett populärt tillval i Sverige, till skillnad från i USA där det inte kommer att erbjudas.

En rad olika säkerhetssystem som ska förhindra eller lindra olycksrisken erbjuds också i nya Santa Fe. Hyundai SmartSense heter säkerhetspaketet som innehåller bland annat döda vinkel-varnare, adaptiv farthållare, kollisionsvarnare med autobroms (fungerar även på fotgängare), backvarnare med autobroms vid korsande trafik, filhållningsassistent och hastighetsbegränsare. Krockkuddarna är sex – två för främre passagerarna, sidokrockkuddar i framsätena och sidokrockgardiner som räcker hela vägen bak till den tredje sätesradens nackskydd. Ett par säkerhetsmässiga nyheter är även ett system som gör momentet att kliva ur bilen säkrare (varnar om ett fordon eller en cyklist närmar sig när man är på väg att öppna en dörr), samt varning för om man är på väg att glömma kvar till exempel ett barn i baksätet under heta sommardagar.

Baklysena har fått ett något aggressivare utseende. Stort plus att bakrutorna vid c-stolpen har växt.

Baklysena har fått ett något aggressivare utseende. Stort plus att bakrutorna vid c-stolpen har växt.

Fyra bensin- och två dieselmotorer presenteras till nya Santa Fe varav fyra är aktuella för Europa. Båda dieslarna och två av bensinmotorerna. Av de sistnämnda har vi 2,4 GDI och 2,4 MPI och av förstnämnda 2,0D samt 2,2D. Alla specifikationer är ännu inte presenterade men dieselmotorerna sägs ha 186 respektive 202 hästkrafter. Samtliga motorer är sammankopplade med en nyutvecklad åttastegad automatlåda och fyrhjulsdrift, HTRAC kallat, finns som tillval. I Sverige lanseras Santa Fe med 2,2-litersdieseln och de övriga kommer finnas tillgängliga på specialbeställning. Svensk lansering blir i oktober 2018 och priserna är ännu inte klara.

Comments