Det här är nytt!
Längst räckvidd
Med en teoretisk räckvidd på 65 mil är Clarity bäst bland nollutsläppsbilar.
Mindre celler
Ny förpackning av bränslecellerna gör att hela drivlinepaketet får plats under motorhuven fram, vilket ger större kupéutrymmen.
5-sitsig
Till skillnad från närmaste konkurrenten Toyota Mirai är Clarity femsitsig.
Litiumjon
Elen som alstras i bränslecellen lagras i ett nytt litiumjonbatteri.
Det är lika bra att ta det viktigaste först – nej, Honda Clarity Fuel Cell ska inte säljas i Sverige, inte i övriga Europa heller för den delen. Precis som föregående generation Clarity är den nya bränslecellsbilen främst avsedd för Japan och USA och den europeiska kontinenten kommer endast att få besök av Clarity för olika testprojekt och jippon. Då kan man fråga sig varför vi, en grupp svenska motorjournalister, har åkt till Köpenhamn för att köra nya Clarity. Den är ju inte aktuell för Sverige! Nej, men Honda vill förstås visa att de är med i matchen, det vill säga bränslecellsmatchen, och inte lämna fältet fritt för värsta konkurrenten Toyota som avancerar med sin Mirai som redan säljs på flera håll runt om i världen, bland annat Sverige.
Namnet Clarity känner vi igen sedan många år. Bränslecellsbilen FCX Clarity lanserades 2007, även då avsedd för Japan och USA och trots att det inte heller den gången var aktuellt med Sverigelansering fick kollega Jonas Borglund köra sina första meter i bilen på… Gotland Ring, förstås! Logiken i Hondas lanseringsarrangemang är svår att följa, tur då att bilarna, både den gamla och nya, är desto lättare att förstå sig på. När Borglund körde FCX Clarity för tio år sedan kunde han konstatera att det var en riktigt bra bil. Det omdömet får gälla även nu när jag kör uppföljaren Clarity Fuel Cell i Köpenhamn med omnejd, trots att det rör sig om en helt ny bil med i stort sett ingenting gemensamt med föregångaren. Att förklara alla nyheter kräver en ordentlig teknikgenomgång. Är du sugen? Häng med!
Efter en stunds körning framstår Clarity som en perfekt matchning för den köpenhamnska trafiken. Här är fartkamerorna många, trafiken tät och vägarna tråkigt raka. Det finns ingen anledning att försöka sig på någon inspirerad körning och det vill Clarity helst inte vara med om heller. Clarity har traditionella stålfjädrar men de är så mjukt fjädrande att de kan misstas för luftfjädrar. Därtill är styrningens elservo programmerad för att filtrera bort alla obehagskänslor från vägen. Den amerikanska känslan förstärks av fluffiga fåtöljer helt utan sidostöd och en knäpptyst kupé. Vind- och vägljud är helt frånvarande, även uppe i något över lagliga motorvägshastigheter.
Clarity är en bil som man skulle kunna köra riktigt långt och fort med och komma fram utvilad. Till det bidrar förstås drivlinan som sällan ger ljud ifrån sig. Lika knäpptyst som i en batteriförsedd elbil är det dock inte. Vid fullgasaccelerationer hörs ett tydligt turboliknande, susande ljud som börjar strax framför ratten och fortsätter bakåt i bilen. Ljudet kommer från turbon som blåser in luft i bränslecellen och blåser bort allt kondensvatten som bildas i processen. Det är inte ett störande ljud, snarare underhållande och det bidrar till en känsla av att det faktiskt händer något i bilen när man stampar gasen i botten, vilket är den största skillnaden mellan batterielbilar och bränslecellsbilar.
Medan en elbil som fÃ¥r kraft frÃ¥n batterier ibland kan kännas väl tyst och könlös under körning är det en annan sak med bränslecellsbilen. Man fÃ¥r lite vibrationer och ljud som bidrar positivt till körupplevelsen och fartkänslan. Det finns ocksÃ¥ en viss skillnad i kraftutvecklingen. Hondas tekniker säger att de har optimerat drivlinan för att den ska upplevas ungefär som en vridstark dieselbil. Och det gör den. Vridmomentet kommer inte som en omedelbar smäll i ryggen utan byggs upp mer successivt. Clarity har en mycket trivsam kraftutveckling ur sin 176-hästars elmotor med ett maxvarv pÃ¥ hela 13 000 r/Âmin.
Fakta: Så fungerar vätgasbilen
En bränslecell fungerar ungefär som ett batteri men behöver inte laddas upp utan drivs i stället av syre och väte och producerar energi i form av elektricitet, värme och vatten.
Vätgasen leds in vid anoden där den delas upp i elektroner och protoner. Elektronerna leds genom en elektrisk ledning och bildar en ström. Protonerna vandrar genom en elektrolyt till katoden, där protoner och elektroner reagerar med syre och bildar vatten.
Bränslecellens miljöpåverkan bestäms av hur vätgasen produceras. Det mest miljövänliga sättet är genom elektrolys av vatten med el från sol-, vind- eller vattenkraft..
Den största skillnaden mot gamla FCX Clarity är att den nya bilen är rymligare. Honda bestämde sig tidigt i utvecklingsarbetet för att nya Clarity skulle bli världens första femsitsiga bränslecellsbil och därför var man tvungen att packa om hela drivlinan. I tidigare bilar har bränslecellen monterats i kardantunneln, vilket stjäl mycket kupéutrymme och för att göra något åt saken såg man sig tvungen att förminska så gott som alla komponenter. Nyckeln till bättre innerutrymmen blev att flytta bränslecellen till utrymmet under motorhuven. I nya Clarity ryms bränslecellen ovanpå elmotorn, växellådan och styrenheten under motorhuven. Litiumjonbatteriet ligger under framstolarna och vätgastankarna där bak. Det är en förpackning som är mycket lik en vanlig diesel- eller bensinbil och det är precis så Clarity känns. Ingenting i kupén skvallrar om den avancerade teknik som finns undertill.
Det nya bränslecellspaketet är betydligt mindre och består av 358 individuella celler, vilket faktiskt är 30 procent färre än i den gamla bilen. Man lyckas ändå plocka ut ungefär samma effekt eftersom det nya bränslecellspaketet är effektivare. Effekten från varje enskild cell är 50 procent högre tack vare smalare flödeskanaler för vätgas, syre och kylmedel. Eftersom det nya paketet är tätare och har högre effekt behövs mer syre, och det trycks in med hjälp av en elektriskt driven kompressor som pressar in 70 procent mer syre än den gamla luftpumpen. Den nya kompressorn sägs också vara så mycket tystare att man har kunnat använda 60 procent mindre ljuddämpande material. Bränslecellen ligger precis under motorhuven, på toppen av drivlinepaketet som är storleksmässigt jämförbar med Hondas V6-motor tillsammans med växellåda.
Precis som en vanlig elbil har Clarity en elmotor och en enstegad växellåda, skillnaden är att elmotorn i Clarity får kraft från en bränslecell i stället för ett batteripaket. Bränslecellen matas i sin tur med syre från luftintag i fronten och vätgas från två tankar. När Honda visar en bil i genomskärning ser det lustigt ut – framtill finns en stor, anonym låda och baktill en jättestor och en lite mindre ballong. Det är förstås inga ballonger utan vätgastankar. Den lilla tanken är 24 liter stor och den andra är på 117 liter. Tillsammans kan de rymma cirka fem kg vätgas, inskjutet med 700 bars tryck. Tankarna är mindre än i den gamla bilen men eftersom trycket är dubbelt så högt ryms mer gas. Tankarna är uppbyggda av plast och kolfiber till en konstruktion som sägs klara dubbelt så högt tryck. Honda har till och med provat att skjuta på tankarna med grovkalibriga vapen med gott resultat, beroende på hur man är lagd. Det blev i alla fall ingen smäll.
Fakta: Hondas vätgashistoria
Hondas första vätgasbil FCX-V1 presenterades 1999. Sex år senare började de första exemplaren leasas till ett fåtal kunder.
År 2008 kom FCX Clarity med en räckvidd på upp till 57 mil. Skådespelerskan Jamie Lee Curtis fick en av de första bilarna.
Honda uppger en maximal räckvidd på 650 kilometer om bilen körs som den gör i NEDC-körcykeln. Med den siffran klassas Clarity som världens bästa nollutsläppsbil, sett till räckvidd. Tesla då? Bästa Teslan, 100D, har en maximal räckvidd på 632 kilometer. Honda lär dock få finna sig i att bli övertrumfade inom kort. Nästa år kommer Hyundai med nästa generation av sin bränslecellsteknik som ska stoppas i en helt ny suvmodell med en räckvidd på upp till 800 kilometer. Att faktiskt nå 650 kilometer med Clarity lär dock bli svårt. Vid provkörningens början är bilen fulltankad och färddatorn beräknar att det ska gå att köra drygt 380 kilometer.
En första kort provkörning av Clarity ger smak på mer. Toyota säljer sin vätgasbil Mirai i Sverige, Hyundai har sin ix35 och Honda borde våga ta steget och sälja Clarity på riktigt. Så bra är den. Den har de kvaliteter man kan förvänta sig av en bil i den här storleksklassen. Utseendet får man tycka vad man vill om, men inne i kupén sitter man bra på alla fem platser. I baksätet hittar man dessutom några lustiga egenheter. Det finns en liten ruta vid nackstöden så att man kan titta in i bagageutrymmet och i framstolarnas ryggstöd finns små, smarta mobilhållare. Provkörningen ger också en efterdröjande känsla av att vi är blåsta på konfekten. I USA och Japan får de Clarity, inte bara som bränslecellsbil utan även i elbils- och laddhybridutförande. Vi får ingenting.
Comments