Provkörning av Ford Mustang Shelby GT350R

Senaste nytt

Bilnyheter / Senaste nytt 119 Views

Det här är nytt!

Motor
Fords nyutvecklade V8 med platt vevaxel är märkets starkaste motor utan överladdning.
Däck
Michelin Sport Cup 2-däcken är det närmaste racingdäck det går att komma på gatan.
Aerodynamik
Specifikt för Shelby GT350R är en spoiler bak för att generera mer marktryck.

På uppfarten vid Arlanda Test Track 1 dansar Ford-flaggorna i vinden, temperaturen är behaglig och solen bryter igenom molntäcket och lägger sig över den kuperade banan, plötsligt avbryts den stillsamma höstmorgonen av ett högoktanigt vrål. Den 526 hästkrafter starka 5,2 liters V8 som sitter monterad i GT350R är helt ny och till skillnad från det lågvarviga mullret som brukar vara synonymt med amerikanska V8:or varvar denna till hela 8 250 r/­min.

Arlandas testbana är trång och teknisk, efter raksträckan görs en inbromsning över ett krön som leder in i en hårnål.

Arlandas testbana är trång och teknisk, efter raksträckan görs en inbromsning över ett krön som leder in i en hårnål.

Anledningen är att Ford utvecklat en V8 med ”platt” vevaxel, detta i sig är ingen nyhet i bilvärlden utan återfinns i racingvärlden och bland exotiska europeiska sportbilar, bland annat Ferrari använder sig av den typen av vevaxel. Fördelarna med detta är många, motorns vikt blir lägre samtidigt som den tillåts att varva högre.

Jag möts av ett knallgult grin, breda hjulhus och en stor frontspoiler, faktum är att hela fronten är ny. Bilen är lägre än en vanlig Mustang och har MagneRide stötdämpare monterade runt om, som justeras var sjunde millisekund, för att ge bilen minimalt med krängning och samtidigt tillåta de 305 millimeter fram respektive 315 millimeter breda Michelin Pilot Sport Cup 2-bakdäcken att bibehålla maximal kontakt med asfalten. Att klä fälgar med dessa mängder gummi är sällan skådat hos gatbilar.

Pedalen längst till vänster är den utrotningshotade kopplingspedalen.

Pedalen längst till vänster är den utrotningshotade kopplingspedalen.

Det som gömmer sig därunder är inte heller något som tillhör vanligheten, nämligen fälgar gjorda i kolfiber. Ford är bland de första av de stora biltillverkarna att montera kolfiberfälgar på en bil. Materialvalet tillför struktur till fälgen och håller vikten nere, enligt Ford sparar man sex kilo per hörn jämfört med en Mustang GT.

Hemmastadd i stolen, som i GT350R är en skalstol, skjuter jag försiktigt i ettan och släpper upp kopplingen. Ja, den har en manuell växellåda! Det är bevisligen inte lika snabbväxlat som en dubbelkopplingslåda, men det bidrar till en analog känsla. Ford har byggt en bil som kräver engagemang från sin förare och belönar en när det blir rätt. Arlandas testbana är trång och teknisk, efter raksträckan görs en inbromsning över ett krön som leder in i en hårnål.

Shelbyemblemet föreställande en kobraorm.

Shelbyemblemet föreställande en kobraorm.

På det första varvet använder jag mig av mina noga utvalda bromspunkter från referens-Mustangen, något som i Shelbyn innebär att jag nästintill står stilla när det är dags att styra in bilen. GT350R får sin stoppkraft från de 394 millimeter stora bromsskivorna fram och de 380 millimeter stora skivorna baktill. Skivorna omsluts av sexkolvsok fram och fyrkolvsok bak, levererade av Brembo. Bromspedalen har bra känsla, vilket ger mig möjlighet att finjustera bromstrycket.

Den sexväxlade lådan har korta och distinkta slag och kopplingens bitpunkt är precis där man vill ha den, i kombination med bilens gasrespons och linjära vridmomentskurva känns GT350R direkt förtroendeingivande. Bilen inbjuder föraren att köra den snabbt – helst jättesnabbt. Bromsa lite senare, ge mellangas vid nedväxling, styra in i kurvan och gå på gas aningen tidigare än varvet innan. Varvet efter ut ur samma hårnål smeker jag försiktigt gaspedalen med min högerfot för att de breda Sport Cup 2-bakdäcken inte ska tappa greppet, men inser snabbt att det finns mycket mekaniskt grepp att hämta, däcken är gatlegala racingdäck och genererar massvis med grepp när de blivit varma.

Unikt för GT350R är bakspoilern för extra marktryck.

Unikt för GT350R är bakspoilern för extra marktryck.

Instyrningen är väldigt direkt och genom ratten får jag information ut i fingerspetsarna som tillåter mig att placera den 1,6 ton tunga bilen precis där jag vill ha den. Att GT350R har för avsikt att ta sig runt en racingbana på så kort tid som möjligt återspeglas inte minst i utrustningen, eller rättare sagt bristen på. För att spara vikt har Ford gjort sig av med bland annat baksätet, luftkonditionering, ljudsystem och bagagerumsgolv samt matta. Detta går att beställa som tillval, men det visar att Ford gjort en helhjärtad satsning på fart snarare än komfort.

Dessvärre kommer Sveriges gator inte bli belönade med det välljud som den högvarviga V8:an bjuder på, försäljningen är i första hand begränsad till den amerikanska marknaden.

Comments