Provkörning av Ford Fiesta ST

Utvalda tester

Biltester / Utvalda tester 78 Views

Det här är nytt!

Motorn
Likt vanliga Fiesta har ST en trecylindrig bensinmotor. Motorn i ST är däremot betydligt starkare med sina 200 hästkrafter och 290 Nm. Vid låg belastning använder dock ST enbart två (!) cylindrar.
Körlägen
Körlägena Normal, Sport och Track ändrar gasrespons, motorljud, styrning och ESC.

Det finns massvis med bilar som är snabba och roliga att köra. Det finns desto färre bilar som får en att le som ett fån bakom ratten. Jag pratar bilar som Porsche 911, Mercedes-AMG GTR och Toyota GT86. När allting bara klaffar och är så välbyggt och välavvägt. När körglädjen finns där och närvarar i alla moment. Fiesta ST har just det. En kommunikation till föraren som gör att man inte kan hålla tillbaka leendet när högerfoten trycks ner i botten på en kurvig väg. Att den kurviga vägen råkar vara en av Frankrikes kanske bästa, och vackraste, vägar är verkligen pricken över i-et.

Ford fiesta st prov oskar

Jag sitter­ i en knallröd Fiesta ST mellan Cannes och Tourette vid Franska Rivieran. Utsikten över dalarna är häpnadsväckande men suget att stanna och njuta av utsikten översköljs av suget att köra vidare med nya Fiesta ST. Tighta hårnålar byts av mot långa svepande svängar med tveksamma räcken för stupen. Styrningen i vanliga Fiesta är bra, men i Fiesta ST är den riktigt bra. Alltså bra på riktigt, nästan Porsche 911-bra! I instyrningen känns bilen som en skorpion, den häver sig runt svängen med en imponerande respons. På tvåans växel håller det i fint i hårnålarna och det känns som att bilen styr ännu bättre när högerfoten trycks närmare golvet.

Tacka dels differentialen från Quaife, som förövrigt även sitter i Focus RS, men även de 205 millimeter breda Michelin Pilot Sport-däcken. Men det är ändå inte bara greppet som gör den så bra, det är känslan som styrningen förmedlar. Allt som händer känns och man känner verkligen kontakten med vägen och allt bilen gör. Detta utan att det blir obekvämt eller nervöst i högre farter. Fiesta ST har ett hårdare chassi än vanliga Fiesta, vilket känns. Men det känns inte onödigt hårt. De franska vägarna är inte alltid släta och nyasfalterade. Bitvis är det riktigt skumpigt så stötdämparna får verkligen bekänna färg.

Ford fiesta st prov motor

Men en GTI är inte en komplett körmaskin utan rätt delar under huven. Fiesta ST har bara tre cylindrar, något som kanske gör många besvikna. Men tänk om, motorn i Fiesta ST är en riktigt kul pjäs! Bottendraget är bra och kraft finns från låga varv, men motorn har även en spets som gör att man vill varva upp till varvstoppet som ligger strax under 7 000 r/­min. Motorn på 1,5 liter är en uppborrad och trimmad version av motorn på 1,0 liter som sitter i vanliga Fiesta. 200 hästkrafter levereras vid 6 000 r/­min. Även tidigare versionen fanns med exakt samma effekt. Konstigt kan tyckas men den egentliga anledningen till att ”hålla tillbaka” är att den skulle få för höga utsläpp med fler hästar.

Jag kan inflika att det inte behövs mer effekt, inte ens på raksträckorna fanns något behov av mer effekt. Den som har koll på sina CO2-utsläpp kan se att nya Fiesta ST har samma siffra som tidigare version. Det beror helt enkelt på att nya bilen har körts i den nya tuffare WLTP-körcykeln. Jämfört med tidigare är nya ST sex procent snålare än tidigare. Något som till viss del kan tillskrivas cylinderavstängningen. Ja du läste rätt, cylinderavstängning i en trecylindrig motor. Det fungerar likadant som på större motorer, med den skillnaden att här stängs inte hälften av cylindrarna av, utan bara en. Och det är inget som märks.

Ford fiesta st prov bak

Fiesta ST är så bra som jag hoppades att den skulle vara, och lite till! I kommande nummer av Teknikens Värld möter Fiesta ST sina närmaste konkurrenter i Bankalaset. Det kommer bli en tuff kamp, men mina pengar ligger på Ford!

Ford Fiesta ST 3D

Pris
213 800 kronor. Säljs nu.


Motor
Bensin. Tvärställd 3-cyl radmotor med 2 överliggande kamaxlar. 4 ventiler per cylinder. Kamkedja. Cylinderavstängning. Turbo. Kompression 9,7:1. Borrning/slag 84,0/90,0 mm, cylindervolym 1 497 cm3. Max effekt 200 hk (147 kW) vid 6 000 r/­min, max vridmoment 290 Nm mellan 1 600-4 000 r/­min.


Kraftöverföring
Motor fram, framhjulsdrift. 6-växlad manuell låda.


Fjädring/hjulställ
Skruvfjädring, krängningshämmare fram. Fram fjäderben med undre triangellänk. Bak Torsionsaxel.


Styrning
Elmotordriven servo. Vändcirkel 11,0 meter.


Bromsar
Skivor fram (ventilerade) och bak. Antisladdsystem.


Hjul
Lättmetallfälg. Fälgbredd 7,5 tum, däck 205/45 R17.


Mått/vikt (cm/kg)
Axelavstånd 249, längd 407, bredd 174, höjd 147, spårvidd f/b 151/147. Markfrigång 12. Tjänstevikt 1 262, maxlast 373, max släpvagnsvikt 0. Tank 42 liter. Bagagevolym (VDA-liter) 311-1 093 liter.


Fartresurser
Acceleration 0-100 km/h 6,5 s, toppfart 232 km/h.


Bränsleförbrukning
Stad 0,76 l/mil, landsväg 0,51 l/mil, blandad körning 0,60 l/mil. CO2 136 g/km.


Garantier
Nybil 5 år, vagnskada 3 år, rostskydd 12 år, lack 3 år, assistans 3 år.


Skatt
910 kronor per år. Bilar registrerade efter 1 juli 3 722 kr per år i tre år.

Rivaler

Volkswagen Polo GTI
Polo GTI har samma effekt som Forden men är starkare med sina 320 Nm. Polo GTI säljs enbart med dubbelkopplingslåda. Pris: 245 000 kronor.

Suzuki Swift Sport
Swiften har bara 140 hästkrafter men den är betydligt lättare än Fiestan. Relativt högt inköpspris men då får du en fullutrustad bil.
Pris: 199 900 kronor.

Comments