Provkörning av Ford Fiesta Active 1,0T 140 hk EcoBoost

Utvalda tester

Biltester / Utvalda tester 44 Views

Ford Fiesta Active

Det här är nytt!

Markfrigång
Jämfört med vanliga Fiesta är Active 19 mm högre, totalt blir det en markfrigång på 152 mm.
Utseende
För första gången har en Fordmodell genomgått ”skogsmullemakeover”. Alltså fått plastskärmar och högre markfrigång.
Ställbara körlägen
Fiesta Active har ställbara körlägen i tre steg som standard.

Det dånar i taket när regnet vräker ner uppe i bergen någonstans mellan Nice och Tourettes. Vindrutetorkarna hamnar på efterkälken i kampen mot regnet, vattnet forsar längs vägen och det bubblar från de översvämmade brunnarna. Jag sitter bakom ratten i nya Ford Fiesta Active genom byarna där vägarna är smala och stenmurarna är nära.

Active ska mer ses som ett utrustningspaket än någon ny modell. Där ingår det, förutom en del utrustning, kjolpaket i plast och 19 mm högre markfrigång vilket ger en total markfrigång på 152 mm. Inte jättemycket med andra ord. Fiesta kan fortfarande inte fås med fyrhjulsdrift, tyvärr. Sett till övriga terrängegenskaper har Active begåvats med valbara körlägen och däribland möjligheten att ställa in bilen för sämre underlag. Körlägena ställer dock bara om antisladd och gasrespons och varken stötdämpare eller drivning ändras. Att provkörningsbilarna dessutom är utrustade med sportiga däck i form av Michelin Pilot Sport 4 understryker att detta inte är någon bil gjord för terrängkörning.

Ford Fiesta Active

Däcken gör däremot gott för köregenskaperna. Längs den kurviga och spektakulära Route Napoleon upplevs Fiesta Active lika spänstig som vanliga Fiesta. Den högre markfrigången är alltså inte påtaglig i vanlig körning och det är den inte heller i förarstolen. Den känns inte alls som något högbygge. Vilket är bra, för Fiesta är en väldigt trevlig bil att köra. Så trevlig att den vann vårt småbilstest i nummer 24/2017. Där slog den Volkswagen Polo, Nissan Micra och Suzuki Swift med bravur.

Ford har en förmåga att bygga bilar med bra chassin som ger underhållande egenskaper. Fiesta har just det och en skarp styrning, men samtidigt ett uppträdande som ger intrycket av en större bil. Insidan i Ford fick ett rejält lyft i och med Fiestas generationsskifte. Borta är hälften av alla knappar och interiören fokuserar numera runt den högt monterade touchskärmen. Skärmen i sig är bra och enkel att manövrera. Från att ha haft en av de mest förvirrande förarmiljöerna är Ford nu med i täten.

Ford Fiesta Active

I övrigt är skillnaderna interiört i Active-versionen endast färgval på paneler och annan stolklädsel. Vi sitter alltså lika bra, och lika gärna, här som i vanliga Fiesta. Bra ergonomi och bra inställningsmöjligheter!

Framför mig har jag den starkaste motorn det går att få Fiesta Active med, 1,0T 140 hk EcoBoost. I testet som Ford Fiesta vann körde vi 100-hästars versionen av samma grundmotor. Med 100 hästkrafter kändes utväxlingen för lång och effekten för låg vilket fick oss att behöva växla för mycket. Under motorvägskörning orkade inte bilen på sexans växel när det lutade uppför. Det fick växlas ner både till femte och ibland enda ner till fjärde växeln.

Med 140 hästkrafter känns det stor skillnad, dock är utväxlingen fortfarande i längsta laget. 40 fler hästkrafter är mycket och gör gott för både körbarheten och för den underhållande faktorn. Det är riktigt kul att kasta runt bilen på de tighta bergsvägarna och motorn känns mer än tillräcklig när den körs på höga varv! Skillnaden i pris ligger på 15 000 kr jämfört med 100-hästaren, ett mervärde jag tycker är lätt att motivera.

Ford Fiesta Active

Men är Fiesta Active ett bättre köp än vanliga Fiesta? För det första så kostar nämnda utrustningsnivå 11 000 kr mer än mellan­nivån, Titanium. För det får man förutom högre markfrigång och en ruffigare design inte något nämnvärt i utrustningsväg. Det enda av värde skulle vara en tum större aluminiumfälgar och möjligheten att välja körläge. Så det enkla svaret är nej, Active är inte värt merkostnaden. Men gillar du looken eller är i behov av lite extra markfrigång är inte Active för den delen sämre än vanliga Fiesta.

Ford Fiesta Active 1,0T 140 hk EcoBoost

Pris
199 300 kronor, säljs nu.


Motor
Bensin. Tvärställd 3-cyl radmotor med 2 överliggande kamaxlar. Kamrem. Turbo. Kompression 10,0:1. Borrning/slag 71,9/82,0 mm, cylindervolym 998 cm3. Max effekt 140 hk (103 kW) vid 6 000 r/­min, max vridmoment 180 Nm vid 6 000 r/­min.


Kraftöverföring
Motor fram, framhjulsdrift. 6-växlad manuell låda.


Fjädring/hjulställ
Skruvfjädring, krängningshämmare fram. Fram fjäderben med undre triangellänk. Bak torsionsaxel.


Styrning
Elmotordriven servo. Vändcirkel 10,1 meter.


Bromsar
Skivor fram (ventilerade) och bak. Antisladdsystem.


Hjul
Lättmetallfälg. Fälgbredd 7 tum, däck 205/45 R17.


Mått/vikt (cm/kg)
Axelavstånd 249, längd 407, bredd 176, höjd 150, spårvidd f/b 152/148. Markfrigång 15,2. Tjänstevikt 1 245, maxlast 400, max släpvagnsvikt 1 000. Tank 42 liter. Bagagevolym (VDA-liter) 303-1 093 liter.


Fartresurser
Acceleration 0-100 km/h 9,0 s, toppfart 202 km/h.


Bränsleförbrukning NEDC
Stad 0,58 l/mil, landsväg 0,38 l/mil, blandad körning 0,45 l/mil. CO2 102 g/km.


Bränsleförbrukning WLTP
Stad i.u l/mil, landsväg i.u l/mil, blandad körning i.u l/mil. CO2 118 g/km.


Garantier
Nybil 5 år, vagnskada 3 år, rostskydd 12 år, lack 3 år, assistans 3 år.


Skatt
934 kronor per år de första tre åren.

Rivaler

Volvo V40 Cross Country facelift 2017

Volvo V40 T3 Cross Country automat
Volvon är tre decimeter längre än Fiesta men en av få små bilar med terrängstuk. I slutet av livscykeln och Volvo ger bra erbjudande.
Pris: 233 900 kronor.

Kia Stonic provkörning

Kia Stonic 1,0 T-GDi 120 hk
Stonic är en mer uttalad suv men har samma princip som Fiesta Active. Endast framhjulsdriven men högre markfrigång med 183 mm.
Pris: 203 900 kronor.

Comments