Provkörning av BMW Z4 sDrive30i

Senaste nytt

Bilnyheter / Senaste nytt 71 Views

BMW z4 sDrive 30i

Det här är nytt!

Storleken
Nya Z4 är 85 mm längre, 74 mm bredare och 13 mm högre än föregångaren. Men hjulbasen är 26 mm kortare.
Säkerhet
Bilen är fullproppad med säkerhets- och assistanssystem men filkörningshjälpen stängde vi av direkt i menyn.
Rymligare
Bagageutrymmet tar 281 liter oavsett om du har taket på eller inte. Men Z4 är fortfarande bara tvåsitsig.

Den första vårsolen värmer alltid på ett väldigt speciellt sätt. Solstrålarna dansar en yster dans över de mjuka linjerna, den långa härliga motorhuven och svarta nedfällbara taket – en soft-top till skillnad från den tidigare plåtcabrioleten – på BMW:s nya sportbil Z4.

Jag ska vara ärlig och säga att jag i grunden har svårt för bilar utan tak. Jag tycker att kompromissen blir för stor och både komfort och köregenskaper blir lidande. För det mesta är bilarna snyggast med taket nere men då minst roliga att köra. BMW har med sin tredje generation av Z4 ändrat på det, en aning i alla fall. Nya BMW Z4 är vacker att vila ögonen på både med och utan tak. Designen är inte lika utmanande och kraftfull som på den konceptbil BMW visade på Pebble Beach Concours d’Elegance 2017.

BMW z4 sDrive 30i

Grillen har på det nya BMW-viset gjorts tydlig, men jämfört med andra nya BMW-bilar är den liten och lite mindre aggressiv. Nya Z4 ser helt enkelt snäll ut. Inredningen följer den BMW-design som presenterats i nya modeller som X5 och 3-serien. Två bildskärmar som näst intill sitter ihop och en mindre styrplatta nere vid växelspaken. BMW kallar instrumenteringen Live Cockpit Professional. Head-up-display är nytt för en roadster men den fungerar riktigt bra även när taket är nedfällt och solen bråkar med bildskärmarna.

Sittpositionen är låg, som sig bör i en sportbil. BMW:s lite tjocka ratt förmedlar hjulens rörelser och sportstolarna ger bra kontakt med bakaxeln. Att sitta lågt kan betyda att det inte finns så bra plats för armbågarna vid inspirerad körning men den detaljen har självklart BMW tänkt på. När jag fäller ner taket och får upp sidorutorna plockas mycket av vinden bort tack vare ett borttagbart nackskydd mellan stolarna. När det blir lite kyligt lyckas jag få på taket trots att jag försiktigt rullar i cirka 40 km/h.

BMW z4 sDrive 30i

När jag ökar farten igen märks det att vindbruset inte går att isolera bort med en soft-top. Även vägljudet sipprar in i kupén när jag höjer farten. Vill du prata med passageraren behöver du höja rösten när du kliver över 70 km/h.

BMW har stått för drivlinorna i sportbilsprojektet och Toyota har pressat på för att de kraftfulla motorerna ska matchas av ett sportigt chassi. Jag provkör mellanmodellen sDrive 30i som har en fyrcylindrig turboförsedd bensinare på två liter med 258 hästkrafter. Det är den motor som BMW tror kommer sälja mest.

BMW z4 sDrive 30i

Som alternativ finns sDrive20i där effekten från den raka fyran skruvats ner till 197 hästkrafter. Toppmodellen heter M40i. Där har BMW en sexcylindrig motor på tre liter och 340 hästkrafter. Det är en likadan motor som i M140i och M240i Coupé. Alla tre motorerna i Z4 har BMW:s hyllade TwinPower-teknik där det ska räcka med en turbo för att få samma prestanda som från en konventionell dubbelturbo.

I samtliga tre Z4-varianter hanterar en åttastegad låda från underleverantören ZF kraften. Växellådan växlar effektivt och direkt även i EcoPro-läget i körprogrammen. I sportläget blir det såklart ännu kvickare. BMW har hittat en bra balans mellan sportiga­ växlingar och komfort men en irriterande detalj är start-stopp-funktionen. När motorn ska stannas vid till exempel ett trafikljus beter sig bilen som att jag kör motorstopp med en manuell låda. Det är väldigt irriterande och gör att jag snabbt letar fram knappen där funktionen stängs av.

BMW z4 sDrive 30i

Det har snackats om att BMW ska släppa en instegsmodell av nya Z4 med manuell växellåda, men det senaste beskedet från BMW säger att det bara blir automatlådor. Att BMW nyligen avslöjade ett sparprogram där det framför allt ska byggas färre alternativ talar för att det beskedet stämmer.

LÄS MER: Tre snabba frågor från provkörningen av Toyota GR Supra

En del av upplevelsen i en sportbil är ljudet­ från motorn. I takt med att vi ser allt fler elbilar i redaktionsgaraget lyssnar jag lite nostalgiskt på förbränningsmotorns frustande och jag blir glad när jag märker att BMW ansträngt sig. Den fyrcylindriga motorn låter större än vad den är – speciellt i sportläget. Men även i EcoPro ryter det till när jag trycker på gaspedalen. Mysigt.

Vridstyvheten blir lidande när taket försvinner som bärande del. Så säger myten i alla fall. BMW har försökt att lösa problemet med ny design på framaxeln där aluminium använts för att minska den rörliga vikten med 30 procent. Bak sitter en multilänkaxel med fem länkarmar per sida, enligt BMW är det första gången den tekniken används i en roadster från dem. Det är samma komponenter i Z4 som i nya 3-serien.

BMW z4 sDrive 30i

På svenska vårvägar går det inte att pressa bilen så hårt att det märks om det här gjort något för att förbättra de allra sportigaste egenskaperna. Det testet kommer BMW Z4 att få genomlida lite senare. Men så långt det är möjligt går det inte att provocera fram något gung, och inte heller över- eller understyrning. I stället är det en så enkel sak som att bilen är spårkänslig som irriterar allra mest.

Sportdäcken från Michelin kan vara en anledning, eftersom de är punkteringsfria. Bilen har 19-tumshjul i stället för 17 tum som är standard men oavsett det är det obehagligt när bilen ger sig iväg åt ena eller andra hållet. Det blir också onödigt tungt för armarna att behöva småkorrigera i ratten hela tiden. Då spelar det mindre roll att BMW investerat i en variabel sportstyrning. Den märks bara när jag verkligen kör på och pressar bilen i kurvorna.

BMW z4 sDrive 30i

Vår Z4 är utrustad med M Sportpaket – totalt kostar paketet drygt 80 000 kronor upp på grundpriset i faktarutan – vilket betyder adaptiva dämpare, inställningarna ändras beroende på körprogram, och en differential som kan justera kraften till respektive bakhjul. Diffen hjälper till att styra in bilen och tillåter att jag kan gasa på rejält ut ur kurvorna.

De olika körprogrammen Comfort, Sport och EcoPro, kan kompletteras med individuella val för EcoPro och Sport. Jag kan alltså tillåta mig klimatanläggning och stolsvärme i EcoPro och bestämma vilken styrning som passar bäst i Sport-läget. Bakom Sport döljer sig också ett Sport+-läge som tillåter en hel del hjulspinn.

BMW z4 sDrive 30i

BMW:s gamla Z-program kändes lite ur tiden och faktiskt aningen mesigt. Därför är det bra att BMW renodlat egenskaperna i Z4, bestämt sig för att satsa på chassikomponenter­ och lagom häftiga drivlinor. Designen är fortfarande i snällaste laget för att utmana måltavlan Porsche 718 Boxster på allvar och det finns en uppenbar risk att BMW-älskare ser snett på Z4 på grund av släktskapet med Toyota Supra. Att det är BMW som stått för drivlina och chassi borgar ändå för att BMW kommer att få mest cred för projektet. Nästa samarbete mellan BMW och Toyota handlar om elbilar och vätgasbilar.

BMW Z4 sDrive30i

Pris
Från 505 900 kronor, säljs nu.


Motor
Bensin. Längsmonterad 4-cyl radmotor 2 överliggande kamaxlar. 4 ventiler per cylinder. Kamkedja. Turbo. Direktinsprutning, Kompression 10,2:1. Borrning/slag 94,6/82,0 mm, cylindervolym 1 998 cm3. Max effekt 258 hk vid 5 000 r/­min, max vridmoment 400 Nm vid 1 550 r/­min.


Kraftöverföring
Motor fram, bakhjulsdrift. Åttastegad automatlåda.


Fjädring/hjulställ
Skruvfjädring, krängningshämmare fram och bak. Fram fjäderben med undre triangellänk. Bak multilänkaxel med 5 tvärställda länkarmar per sida.


Styrning
Elmotordriven servo. Variabel sportstyrning är tillval. Vändcirkel 11,0 meter.


Bromsar
Ventilerade skivor fram och bak. Antisladdsystem.


Hjul
Lättmetallfälg. Fälgbredd fram 7,5 tum, bak 8,5 tum, däck fram 225/50 R17, bak 255/45 R17


Mått/vikt (cm/kg)
Axelavstånd 247, längd 432, bredd 186, höjd 130 cm, spårvidd f/b 1 609/1 616 mm. Markfrigång 11,7 cm. Tjänstevikt ca 1 581 kg, maxlast 325 kg, max släpvagnsvikt iu. Taklast iu. Bagagevolym (VDA-liter) 281 liter.


Fartresurser
Acceleration 0-100 km/h 5,4 s, toppfart 250 km/h.


Bränsleförbrukning
(NEDC): Stad 0.74 l/mil, landsväg 0,53 l/mil, blandad körning 0,61 l/mil. CO2 139 g/km.


Garantier
Nybil 2 år, vagnskada 3 år, rostskydd 12 år, lack 3 år, assistans 5 år.


Skatt
3 968 kronor per år de första tre åren, sedan 976 kronor per år.

Rivaler

Porsche 718 Boxster T 2019

Porsche 718 Boxster
Ribban, kungen och måltavlan för alla som vill bygga en liten, snygg, kaxig och körglad sportbil med sufflett. Instegsmodellen har också hela 300 hästkrafter.
Pris: från 570 000 kronor.

Toyota GR Supra 2020

Toyota GR Supra
Det är självklart att BMW Z4 kommer att jämföras med systermodellen från Toyota. Speciellt då Toyota valt ett riktigt tak och därmed kan få ännu bättre köregenskaper.
Pris: 678 900 kronor (sexcylindriga motorn).

Comments