Provkörning av BMW X4 M40d

Utvalda tester

Biltester / Utvalda tester 62 Views

BMW X4 M40d

Det här är nytt!

Större
Nya X4 är hela åtta centimeter längre än föregångaren, och nästan fyra centimeter bredare.
Rymligare
Större yttermått ger också större innerutrymmen än utgående modell.
iDrive generation sex
X4 får senaste utgåvan av iDrive, med pekskärm och geststyrning.
Display Key
Nya X4 kan fås med samma displayförsedda nyckelklump som 7-serien.

Chocken har lagt sig nu. När BMW lanserade sin första coupésuv X6 för tio år sedan var det en så uppseendeväckande modell att vissa faktiskt reagerade med ilska. Hur tordes BMW leka så med jordens resurser?! Om man bygger en stor, tung och bränsletörstig bil så ska den väl åtminstone vara praktisk och rymlig. Det gav BMW X6 blanka fan i.

BMW kallade biltypen SAV (Sports Activity Vehicle) och med en gigantisk front, breda däck och en avsiktligt trång kupé var hela X6 som ett utsträckt långfinger åt miljövännerna. Och som den sålde! Första generationen X6 såldes i drygt 250 000 exemplar och följdes upp av en andra generation år 2015. BMW såg förstås de affärsmässiga möjligheterna med den här biltypen och gjorde samma sak med X3 som man gjort med X5, det vill säga förvandlade en relativt praktisk suv till en relativt opraktisk sav.

BMW X4 M40d

X4 var född men fick ett kort liv. Lanseringen tog plats våren 2014 och bara fyra år senare var det stopp. Förklaringen till det korta livet är att X4 kom in sent i förra generationen X3:s livscykel och nu när det finns en ny generation X3 måste även X4 bytas ut för att produktionslinan i fabriken i Spartanburg där X-modellerna byggs ska fungera. Det fungerar inte att bygga bilar ur flera olika modellgenerationer.

Produktionen av nya X4 är redan i full gång här i Spartanburg. Efter en snabb rundtur i den 4,2 kvadratkilometer stora fabriken får vi sätta oss i de nya X4-bilarna och styra ut i Trump-land. Jo, Spartanburg-fabriken ligger mitt i det Trump-röstande South Carolina och just nu finns det lite spänning i luften. Trump vill att bilar som importeras till USA ska beläggas med tullavgift på 20 procent. Det vill inte BMW, och med tanke på att fabriken i Spartanburg är en väldigt stor arbetsgivare får man anta att de har en del att säga till om. Det sägs att BMW-chefen Harald Krüger har haft ett allvarligt samtal med Trump…

BMW X4 M40d

Hur som helst, ”min” X4 är byggd och har fått amerikanska plåtar på sig, bara ut att köra alltså. Men det blir osäkert direkt. Att man får svänga höger mot rött ljus är svårt att greppa för oss européer, men efter några mer eller mindre vänliga tutningar bakåt i ledet rullar vi ut från fabriksområdet, ut på det sydkarolinska vägnätet. Det känns direkt att det här i grunden är en X3. Sittpositionen är någon centimeter lägre, chassisättningen lite hårdare men i övrigt känns X3-generna tydligt. Båda bilarna byggs på CLAR-plattformen som sätter komfort i främsta rummet.

X3 är en förhållandevis mjuk och tyst suv och så är även X4. Trots de bitvis riktigt skrovliga och gropiga vägarna är X4 tyst i kupén, men det finns skillnader mot X3. X4:s standardchassi har samma, lite hårdare, sättning som M Sportchassit på X3. Det är inte obekvämt, men fast och bestämt i rörelserna. X4 kan också, precis som X3, extrautrustas med elektroniskt ställbara dämpare (+5 900 kr) som gör att man kan välja mellan lägena Comfort och Sport. Det är lägen som bäst kan beskrivas som någorlunda bekvämt och onödigt obekvämt. Sport-läget gör inte att bilen går snabbare genom kurvorna. Den går möjligen med aningen mindre krängningsrörelser men det går inte att göra så mycket åt det faktum att bilen väger styvt två ton.

BMW X4 M40d

En bit bort från Spartanburg finns bergskedjan Appalachernas sydligaste delar och där är vägarna krokiga. I de allra tajtaste hårnålarna upp för bergssidorna sätts X4 på prov. Oavsett vilken X4 man väljer får man den variabla styrservon på köpet och känslan är toppen och BMW-typiskt tung. Framhjulen styr in villigt med bra grepp i hårnålarna även med hög ingånghastighet men mitt i kurvan påminns man om tyngden. Däcken skriker högt av påfrestningarna när de börjar tappa greppet om asfalten när G-krafterna drar bilen ut från apex.

Det är förstås få X4-ägare som kommer att behandla sina bilar som sportbilar. Problemet är bara att X4 uppmanar till just det. BMW profilerar X4 som ett sportigare alternativ till X3 och det gäller i synnerhet med det här motoralternativet – M40d. Det här är en så kallad M Performance-bil som är ett halvt steg upp mot de riktiga M-bilarna. Motorn är den maffiga dieselsexan på tre liter med dubbelturbo, 326 hästkrafter och 680 newtonmeter. M40d har större bromsar, adaptiv fjädring, sportavgassystem och diffbroms på bakaxeln som standard. Dieselmotorn har ett helt otroligt kraftfullt driv i steget och ett härligt, dovt ljud.

BMW X4 M40d

Men det räcker inte för att göra X4 till en fulländad sportsuv. Utseendemässigt är nya X4 något vänligare än sin föregångare. Proportionerna med en hög suvfront och en svepande coupébakdel finns kvar, om än i uppmjukat utförande. Kontrasten mellan fram- och bakdel är inte lika slående som på föregångaren. Den nya bilen är några centimeter större på alla ledder och sägs ha bättre innerutrymmen. Benutrymmet i baksätet ska till exempel vara drygt två centimeter längre. Det må så vara, det är takhöjden som är begränsningen. I motsats till X3 har X4 inte tillräcklig takhöjd för vuxna baksätespassagerare av normallängd och bagageutrymmet är 25 respektive 170 liter mindre beroende på om baksätesryggarna är upp- eller nerfällda. Det gör att X4 i praktiken inte lämpar sig för mer än två vuxna åkande med bagage.

BMW X4 M40d

Det här är en provkörningsrapport som hade kunnat göras väldigt kort. X4 är som en X3, fast trängre. Du som har orkat läsa ända hit har kanske förstått att det finns flera skillnader bilarna emellan, men också att de inte är så stora att de berättigar X4:s merpris på 23 000 kronor. Så länge du inte är väldigt mån om att se annorlunda ut och sticka ut ur mängden går det inte att hålla X4 som ett bättre köp än X3.


BMW i Spartanburg

BMW X4 M40d

BMW:s fabrik i Spartanburg i South Carolina bygger X3, X4, X5, X6 och kommande X7. Fabriken är störst av märkets alla fabriker i världen och så stor att den, märkligt nog, gör BMW till den största bilexportören i USA sett till värde. Under fjolåret skeppades omkring 237 000 X-bilar genom hamnen i Charleston ut till hela världen, till ett värde av 8,76 miljarder dollar, motsvarande 80 miljarder kronor.

BMW X4 M40d

Pris
666 500 kronor, säljs nu.


Motor
Diesel. Längsmonterad 6-cyl radmotor med 2 överliggande kamaxlar. 4 ventiler per cylinder. Kamkedja. Dubbelturbo. Kompression 16,5:1. Borrning/slag 90/84 mm, cylindervolym 2 993 cm3. Max effekt 326 hk (240 kW) vid 4 400 r/­min, max vridmoment 680 Nm mellan 1 750–2 750 r/­min.


Kraftöverföring
Motor fram, fyrhjulsdrift. 8-växlad automatlåda.


Fjädring/hjulställ
Skruvfjädring, krängningshämmare fram och bak. Fram fjäderben med undre triangellänk. Bak multilänkaxel med 5 tvärställda länkarmar per sida.


Styrning
Elservo. Vändcirkel 12,1 meter.


Bromsar
Ventilerade skivor fram och bak. Antisladdsystem.


Hjul
Lättmetallfälg. Fälgbredd 8 tum fram, 9,5 tum bak, däck 245/45 R20 fram, 275/40 R20 bak.


Mått/vikt (cm/kg)
Axelavstånd 286, längd 475, bredd 194, höjd 162, spårvidd f/b 162/162. Markfrigång 20. Tjänstevikt 1 970, maxlast 600, max släpvagnsvikt 2 000. Tank 68 liter. Bagagevolym (VDA-liter) 525–1 430 liter.


Fartresurser
Acceleration 0-100 km/h 4,9 s, toppfart 250 km/h.


Bränsleförbrukning
Stad 0,72 l/mil, landsväg 0,59 l/mil, blandad körning 0,64 l/mil. CO2 170 g/km.


Garantier
Nybil 2 år, vagnskada 12 år, rostskydd 3 år, lack 3 år, assistans 5 år.


Skatt
9 808 kronor per år.

Rivaler

Mercedes GLC 350 d 4Matic Coupé
Mercedes har ingen överdängare till dieselmotor liknande M40d. V6-motorn i 350 d ger ”bara” 258 hk men är snabb nog ändå. 0-100 km/h på 6,2 sekunder.
Pris: 538 900 kronor.

Jaguar F-Pace 30d AWD
I brist på fler konkurrerande coupésuvar finns Jaguars största suv F-Pace med en 300 hk stark dieselmotor och nästan lika trånga innerutrymmen.
Pris: 607 900 kronor.

Comments