Provkörning av Audi Q3 35 TFSI

Utvalda tester

Biltester / Utvalda tester 47 Views

Audi Q3 35 TFSI

Det här är nytt!

Heldigital
Analoga mätare är bannlysta i huvudinstrumentet.
Utrymme
Hjulbasen har ökat 77 millimeter.
Q8-lik
Q3 har en mer svulstig design än tidigare.

Jag provkör Q3 i Sydtyrolen, i de norditalienska alperna. För ovanlighetens skull vänder sig folk om när jag kommer med den nya modellen – det brukar inte hända på Audi-provkörningar eftersom folk sällan upptäcker att det är en ny modell de har framför sig. De olika årgångarna av Audi brukar vara till förväxling lika. Men med den nya Q3-generation har Audis designer tagit ut svängarna.

Audi Q3 35 TFSI

Audi Q3 35 TFSI

Mest markant är de nya, breda höfterna som sväller ut runt bakhjulen. Vi känner igen linjerna från den nya Audi Q8. Lite skrikigt, om jag själv får säga det. Men jag brukar ha fel. Framför allt har den blivit betydligt större än den första generationen Q3 som vi vant oss vid de senaste sju åren. Nya modellen mäter 4,48 meter och det är hela tio centimeter mer än tidigare. Mycket beror på hjulbasstrechning, plus åtta centimeter.

De nya måtten har betytt mycket för komforten i baksätet där man nu kan njuta av rejält benutrymme. Som standard är baksätet dessutom skjutbart 15 centimeter i längdled och ryggstödet delbart i tre delar. Med de nya måtten säger Audi-folket att Q3 har ”vuxit upp” och numer matchas mot en större målgrupp. Unga familjer till exempel. Men i själva verket hänger man väl helt enkelt med i segmentet. Tidigare var Q3 minst, nu är Q3 fyra centimeter längre än BMW X1, fem centimeter längre än Volvo XC40 och på pricken lika lång som Kia Sportage.

Audi Q3 35 TFSI

Trots familjetouchen har Q3 i grunden en sportig karaktär. Fjädringen är fast, gränsande till stötig. Jag provkör både bilar med 18-tums fälgar och 20-tums fälgar. Med de senare, skodda med 255/40-profil, har komforten definitivt flugit sin kos, i alla fall när du har oturen att sitta i en bil med sportchassi.

Dieselvåndan har satt klorna i alla bilköpare och Audi tror därför att instegsmodellens bensindrivna 1,5 liters-motor kan bli storsäljare. Inget dåligt val alls egentligen, med en dubbel karaktär. Motorn går synnerligen tyst och bilen känns absolut inte undermotoriserad. Vill man trycka på lite extra har den en härlig avslutning och tillåter att man passerar 6 000 varv på mätaren. Både vardagsduglig och sportig. Motorn hade vid provkörningstillfället inte blivit typad och vi saknar därför förbrukningsuppgifter. Men vid min relativt försiktiga småstad/landsvägs-körning ligger jag på runt 0,8 liter per mil.

Motorn kopplas till en sjuväxlad DSG-låda, den som Audi envisas med att kalla S tronic. Automatlådan växlar snabbt och snudd på omärkbart, och den sätter ribban för konkurrenterna när det gäller transmissioner. Manuell växling är möjlig med paddlar eller via spaken.

Audi Q3 35 TFSI

Även invändigt märks det att det är en ny modell. Instrumentpanelen har gjorts om totalt. Förra Q3 hade en bildskärm som stack upp ur panelen och luftventiler undertill. Nya Q3 har gått all-in för det digitala. För första gången är den 12,3 tum breda TFT-skärmen framför ratten standard och den kompletteras av en ytterligare bildskärm som är integrerad i panelen. Med Googles fina kart­material och satellitfoto får man en mycket bra bild av var man befinner sig och vart man är på väg.

Audi Q3 35 TFSI

Hanteringen av ljudkällor, kartor och telefoninkoppling fungerar dessutom nästan intuitivt. Helt subjektivt måste jag också säga att grafiken är så snygg som det anstår en så kallad premium-bil. Trots den avancerade och moderna infotainment­lösningen har man sparat de traditionella klimatinställningarna. Praktiskt, vissa inställningar är bra att ha som direktval.

Q3 krigar i ett snabbt växande segment i Sverige och Europa, och importören hoppas att den nya modellen kan öka försäljningen. Den framhjulsdrivna instegsmodellen Q3 35 TFSI Proline på 150 hästkrafter får med automatlåda ett listpris på 330 000 kronor. Företagskunder köper samma modell, med samma utrustning, för 300 300 kronor under namnet Business Edition.

Audi Q3 35 TFSI

För den som föredrar fyrhjulsdrivet finns Q3 40 TFSI 190 hk Quattro som med automatlåda kostar 374 700 kronor, och 341 000 kronor för företagskunder. Är det dags att utfärda stormvarning på XC40-marknaden?

Tre frågor

Audi Q3 35 TFSI

Sainath Ajayan – Designer Audi.

Skulle du säga att Q3 har blivit ”wild and crazy”?
– Nej, jag skulle säga att den har mognat, att den har vuxit upp. Nu vänder den sig mot en bredare målgrupp, även mot familjer.
Första A4:an och Audi TT såg ut att vara karvade ut ur en klippa, med få kurvor och strama linjer. Var kommer alla dessa Q3-linjer från?
– Designen har utvecklats, du kan se det i Q8 också till exempel. Varje linje har en orsak, det finns en förklaring bakom allt. Men kärnan i designen finns kvar, se på single frame-grillen till exempel.
Den har blivit knappt tio centimeter längre. Är det en eftergift för amerikanska och kinesiska kunder?
– Nej, den har ett globalt anslag. De nya proportionerna blandar sport och stil. Jag skulle vilja säga att Q3 är perfekt både för familjer och för de som vill ha en sportigare bil.

Audi Q3 35 TFSI

Pris
330 000 kronor.


Motor
Bensin. Tvärställd 4-cyl radmotor 2 överliggande kamaxlar. 4 ventiler per cylinder. Kamrem. Turbo. Kompression 12,5:1. Borrning/slag 74,5/85,9 mm, cylindervolym 1 498 cm3. Max effekt 150 hk (110 kW) vid 5 000-6 000 r/­min, max vridmoment 250 Nm vid 1 500-3 500 r/­min.


Kraftöverföring
Motor fram, framhjulsdrift. 7-växlad dubbelkopplingslåda.


Fjädring/hjulställ
Skruvfjädring, krängningshämmare fram och bak. Fram fjäderben med undre triangellänk. Bak multilänkaxel.


Styrning
Elmotordriven servo. Vändcirkel 11,8 meter.


Bromsar
Skivor fram (ventilerade) och bak.


Hjul
Lättmetallfälg. Fälgbredd 6,5 tum, däck 215/65 R17.


Mått/vikt (cm/kg)
Axelavstånd 268, längd 448, bredd 186, höjd 162, spårvidd f/b 158/158. Markfrigång i. u.. Tjänstevikt 1 570, maxlast 500, max släpvagnsvikt 1 800. Tank 58 liter. Bagagevolym (VDA-liter) 530-1 525 liter.


Fartresurser
Acceleration 0-100 km/h 9,2 s, toppfart 207 km/h.


Bränsleförbrukning
Blandad körning i. u. CO2 i. u.


Garantier
Nybil 2 år, vagnskada 3 år, rostskydd 12 år, lack 3 år, assistansgarantin förnyas vid varje intervallservice utförd av auktoriserad märkesverkstad.


Skatt
Ej fastställd.

Rivaler

Volvo XC40 Momentum D4 Amazon Blue

Volvo XC40 T4 190 hk automat
Den känns stor invändigt trots kompakta mått. Fem centimeter kortare men högre än Q3. 156 hk-bensinfyra har bra manuell låda, billigast automat är T4. Pris: 351 900 kronor.

BMW X1 xDrive 25d

BMW X1 sDrive 18i
BMW X1 mäter 4,44 meter, är framhjulsdriven och kostar nästan på öret lika mycket som nya Audi Q3. En strid på kniven! Pris: 330 100 kronor.

Comments