Provkörning av Audi Q2 1,4 TFSI COD

Utvalda tester

Biltester / Utvalda tester 441 Views

Det här är nytt!

Virtual Cockpit. Det heldigitaliserade instrumentklustret finns som tillval till Q2, precis som till de större modellerna.
Progressiv styrning. Progressiv styrväxel av samma typ som i S3 kräver mindre rattrörelser i låg fart.
Ny dubbelkopplingslåda. De starkaste bensin- och dieselalternativen får en helt ny, effektivare dubbelkopplingslåda med torrlameller.
Kompakt. Q2 är Audis hittills minsta Q-modell, drygt 20 centimeter kortare än Q3.

Medan de tyska konkurrenterna breddar sina G- och X-utbud med att hitta på nya kaross- och prestandavarianter väljer Audi att låta sin Q-uppställning krympa i storlek. Tycker du att Q3 är liten för att vara en suv? Tänk om! Q2 hamnar mitt emellan A1 och A3 i storlek och är dryga två decimeter kortare än Q3. Det är alltså en verkligt liten bil vi har att göra med här i Zürich där Audi anordnar en ungdomlig provkörning.

Just det ungdomliga går inte att ta miste på. Audi tror och hoppas att Q2 är en modell som ska tilltala unga, moderna köpare och då verkar det vara form och färg som gäller. Hur många unga som verkligen kommer att köpa Q2 återstår förstås att se, gissningsvis blir köparna främst ”unga till sinnet”. Det är en dyster sanning att väldigt få unga köper nya bilar numera. Säg den 18-åring som har råd att beställa en alldeles ny bil? Men att privatleasa en ny bil är något helt annat. Då kan man, utan att behöva gå in med en stor kontantinsats, kvittera ut en fabriksny bil i utbyte mot några tusenlappar per månad i leasingkostnad. Det är en form av bilägande som växer stort och i modellserierna A1 och A3 har det blivit särskilt stort. Audi tror på samma tendens hos Q2-spekulanterna, Q2 ska bli en instegsaudi som värvar nya kundgrupper.

Progressiv styrning

Den variabla utväxlingen i styrningen sköts inte av en elmotor, utväxlingen är oberoende av bilens hastighet. Den variabla utväxlingen beror på att kuggarna på styrväxeln sitter med längre mellanrum ju längre ut åt ändarna man kommer. Ju mer man styr desto större blir utväxlingen. Samma typ av styrväxel finns bland annat i S3. Elservon ändrar tyngdkänslan i ratten i takt med att hastigheten ökar.

Minst 50 procent av köparna väntas bli nya för märket. Om det är vad man siktar på så känns det som att Audi har tänkt rätt med Q2. Ingolstadtarna har fått kritik för att bygga bilar som är alldeles för lika varandra, oavsett segment, men Q2 sticker ut. Det är mer vågade former, vassare former och framför allt mer former än på de andra Q-modellerna. Titta bara på de kraftigt veckade, konkava dörrsidorna, den gapiga fronten och de olikfärgade C-takstolparna. Kontrasten mot de strikta syskonen är stor.

Invändigt märks släktskapet med A3 tydligare. Mittkonsolen domineras av stora friskluftutblås och materialvalen är generellt mer, så att säga, budgetanpassade än i större Audi-modeller. Särskilt enkla är dörrsidorna som är klädda med hård och till synes billig plast. Audi har dock försökt liva upp interiören med färgglada dekorinlägg och stämningsbelysning som lyser genom dekoren i stället för på. Och visst fungerar det. Rätt utrustad, det vill säga påkostat och färgglatt, blir Q2 en rolig bil att sitta i.

Audi Q2

Progressiv styrväxel kräver mindre rattrörelser i låg fart.

Den är överraskande rolig att köra också. Medan storebror Q3 är en påtagligt suvig bil med hög sittposition och mycket karossrörelser så är Q2 en betydligt sportigare typ. Det kompakta formatet och den något högre sittpositionen jämfört med A3 ger bra överblick i trafiken och Q2 är riktigt pigg att flänga runt med både inne i stan och ute på bergsvägarna. Den sportiga nerven kommer till stor del tack vare styrningen. Alla Q2, oavsett motor och utrustningsnivå, har en progressiv styrning med endast två rattvarv mellan fullt rattutslag.

Eftersom Q2 ska köpas av ungdomspersoner går den att utrusta med det mesta i ungdomsväg – så kallad telekom. Eller data. Mest märks den stora digitala skärmen framför ratten som, mot extra kostnad, ersätter de traditionella instrumenten. Det här är Audis Virtual Cockpit som också finns i A4, TT och R8 och den fungerar bra. Med några få knapptryck på rattens vänstra sida kan man helt ändra vad som visas. I R8 och TT är den 12,3 tum stora skärmen framför ratten allt man får, men i Q2 och A4 finns en kompletterande skärm på mittkonsolen som visar samma information. Det finns också en head up-display som visar den mest nödvändiga informationen under körning.

3 frågor

Jens Kosyna – Technical Project Manager.

Behöver en suv inte mer än 14,5 cm markfrigång?
– 14,5 är måttet på markfrigången där den är som lägst, det vill säga under bakaxeln. I fronten och längs med sidorna under trösklarna är den betydligt högre.
Varför har ni valt att lägga in den progressiva styrningen i standardutrustningen?
– Vi tycker att den passar Q2 eftersom det är en bil som mest kommer att köras i stadstrafik och där gör den stor nytta. Vid manövrar i trånga lägen är det smidigt att inte ha mer än två rattvarv i utväxling.
Varför blev Q2 inte en A3 Allroad?
– Det var ett alternativ som vi övervägde alldeles i början av utvecklingsarbetet. Men vi ville hellre bygga en bil som verkligen sticker ut som en egen modell. I Q2 har vi fått till en högre körposition som ligger någonstans mellan A3 och Q3. Vi räknar med att Q2 är en bil som kan locka många nya kunder till märket.

Q2-ungdomarna kan också välja att internet­ansluta sin bil. Audi har ingått ett samarbete med ett företag som heter Cubic Telecom och de monterar ett simkort i bilen som ger ständig uppkoppling. Det gör att navigationen kan använda kartor från Google Earth och Street View samt att man får aktuell trafikinformation. Man kan även lägga till mail- och twitterkonton i bilen om man vill slippa fingra på sin telefon. Som ett tillägg till simkortstjänsten finns en wifi-funktion. Då köper man till extra datatrafik och kan använda bilen som en wifi-hotspot. Med undantag för mejl- och twitterfunktionen hinner jag prova alla funktioner under provkörningen och allt fungerar snabbt och enkelt.

Q2 finns med sex motoralternativ, varav lika många är bensinare som dieslar. Provkörningen börjar i den minsta bensinmotorn som inte har mer än 116 hästkrafter och 200 newtonmeter. Det är en trecylindrig 1,0-litersmotor som endast finns med manuell växellåda och framhjulsdrift. Den som vill komma billigt undan utan krav på att det ska ”gå undan” kan säkert nöja sig med 1,0 TFSI-motorn. Vi andra blir lätt frustrerade över den uppenbara bristen på all form av kraft. Den klarar att hålla motorvägsfart med cirka 3 000 r/­min i motorvarv, vilket är godkänt. Värre är det i stadstrafik där växelspaken måste användas flitigt. Den större bensinmotorn 1,4 TFSI med cylinderavstängning är ett mer körbart alternativ. Här får man 150 hästkrafter och 250 newtonmeter och möjlighet till dubbelkopplingslåda som tillval. Den här motorn passar Q2 bra och borde bli privatköparnas val. Toppbensinaren heter 2,0 TFSI, säljs bara med quattro och S tronic-låda och lär bli en sällsynt typ i Sverige med sitt höga grundpris på 317 500 kronor.

Baksätet är trångt på längden och bredden. Dessutom saknas kurvhandtag.

Baksätet är trångt på längden och bredden. Dessutom saknas kurvhandtag.

På dieselsidan är uppställningen nästan identisk. Minsta motorn har 116 hästkrafter, mellanalternativet 150 och värstingen 190. Här är det dock bara fyrcylindriga motorer som gäller. 2,0 TDI 150 är en förnuftig mellanväg att gå – den upplevs endast marginellt svagare än 190-hästarsvarianten och kan fås med eller utan fyrhjulsdrift (Haldex). Q2 är ännu en MQB-baserad bil och det betyder bland annat att bakaxeln ser olika ut beroende på motorval. De minsta motorerna har halvstel torsionsaxel bak medan de större har multilänk. MQB-basen betyder också att Q2 är mycket lik många andra Volkswagenprodukter, inte minst A3. Varför ska man då välja Q2? Med likadana drivlinor och utrustningsnivåer skiljer det endast en tusenlapp mellan A3 och Q2, till den senares fördel. A3 är något större men rymmer inte mer bagage eller folk. Q2 har dock ett trumfkort i sitt annorlunda utseende.

Audi Q2 1,4 TFSI COD

Pris
248 000 kronor, säljs nu, första kundleverans november.


Motor
Bensin. Tvärställd 4-cyl radmotor med 2 överliggande kamaxlar. 4 ventiler per cylinder. Kamrem. Cylinderavstängning. Turbo. Kompression 10,0:1. Borrning/slag 74,5/80,0 mm, cylindervolym 1 395 cm3. Max effekt 150 hk (110 kW) vid 5 000 r/­min, max vridmoment 250 Nm mellan 1 500–3 500 r/­min.


Kraftöverföring
Motor fram, framhjulsdrift. 7-växlad dubbelkopplingslåda.


Fjädring/hjulställ
Skruvfjädring, krängningshämmare fram och bak. Fram fjäderben med undre triangellänk. Bak torsionsaxel.


Styrning
Elmotordriven servo med progressiv utväxling. Vändcirkel 11,1 meter.


Bromsar
Skivor fram (ventilerade) och bak. Antisladdsystem.


Hjul
Lättmetallfälg. Fälgbredd 6 tum, däck 205/60 R16.


Mått/vikt (cm/kg)
Axelavstånd 260, längd 419, bredd 179, höjd 151, spårvidd f/b 155/154. Markfrigång 15. Tjänstevikt 1 355, maxlast 485, max släpvagnsvikt 1 700. Tank 50 liter. Bagagevolym (VDA-liter) 405–1 050 liter.


Fartresurser
Acceleration 0-100 km/h 8,5 s, toppfart 212 km/h.


Bränsleförbrukning
Stad 0,63 l/mil, landsväg 0,46 l/mil, blandad körning 0,52 l/mil. CO2  143 g/km.


Garantier
Nybil 2 år, vagnskada 3 år, rostskydd 12 år, lack 3 år.


Skatt
1 064 kronor per år.

Tillverkarens uppgifter.

Rivaler

Mini Cooper CountrymanMini Countryman
Q2 lanseras lägligt nog när värsta konkurrenten Countryman sjunger på sista versen. Snart kommer en ny.
Pris: 203 500 kronor.


Renault Captur TCe 90renault-captur-15
Storleks- och attitydmässigt en konkurrent till Q2. Captur spelar dock i en annan liga när pris, kvalitetskänsla och körglädje räknas.
Pris: 153 900 kronor.

Comments