Provkörning av Audi A6 40 TDI 204 hk quattro S tronic

Utvalda tester

Biltester / Utvalda tester 52 Views

Det här är nytt!

48 volt
De sexcylindriga modellerna har 48-voltsystem. Den fyrcylindriga dieseln har ett liknande mildhybridsystem.
Bildskärmar
Nya pekskärmarna har både klickkänsla och klickljud och man kan flytta runt symbolerna som i en smartphone.
4WS
Fyrhjulsstyrning finns som tillval.

Pressreleasen slår fast möjligheterna. ”Upp till sju förare kan spara 400 olika inställningar.” Frågan är förstås om man ska bli glad eller förtvivlad. Grunden till allt stavas digitalisering. Tekniken har möjliggjort hundratals olika finesser, och Audi låter föraren bestämma hur han vill ha det.

Som vanligt styr jag allt via bildskärmar, och i nya A6 är tekniken konsekvent genomförd. När jag lämnar flygplatsen i Porto i norra Portugal blir jag guidad av inte mindre än tre kartor. Den stora, övre bildskärmen på ­panelen har en 10 tum stor karta, och framför ratten erbjuder Audis ”Virtual Cockpit” (tillval) en 12,3 tum bred karta. Kartan kan – om man så vill – tränga ut hastighetsmätaren till kanten av bildskärmen. En trippelkoll av rutten på head up-displayen i vindrutan övertygar mig om att jag lämnar flygplatsområdet på rätt väg. Jodå, det är tydligen rakt fram i rondellen.

Testrutten tar mig inåt landet längs floden Duero, för övrigt ett område känt för sina portvinsodlingar. Vägen är kurvig och det passar den nya A6:an som har styvats upp ordentligt. Provkörningsbilen har standardchassit med stålfjädrar. Med Audi Drive Select kan jag välja mellan fyra olika chassiinställningar, precis­ som förut. Komfort, sport, ekonomi, samt ett auto-läge. Nytt är att det har blivit större skillnad mellan inställningarna. Sportläget – ”Dynamic” – har blivit riktigt fast, och när jag väljer komfortläget svävar jag nästan fram. Jag har svårt att se behovet av luftfjädringen som finns som tillval.

Ett nytt tillval är fyrhjuls­styrning som dock inte fanns vid provkörningstillfället. Det stabiliserar bilen i hög fart och minskar vändradien i låg fart. Med vändbara bakhjul vänder bilen på 11,1 meter. Förr i tiden ansågs det inte särskilt utmanande att kunna hålla bilen på vägen, men det var innan industrin uppfann körassistenter. Nya A6 excellerar i ämnet, upp till 39 körassistenter­ står beredda att hjälpa till med både körning och parkering.

Den adaptiva farthållaren är standard och den nya generationen är avsevärt bättre. I dag läser bilens kameror av hastighetsskyltar och låter bilen accelerera och bromsa när det behövs. Det nya är att bilen inte slaviskt följer­ hastighetsbegränsningarna. Systemet tar även in data från kartdatabasen, och bromsar in bilen inför kurvor. Kort sagt: Bilen kör som folk. Kökörningsautomatik upp till 60 km/h på flerfilig väg har vi sett förut, men en ny färdighet är filhållningsassistansen vid avsmalnande väg, till exempel vid vägbyggen. Nu hjälper kamerorna till att positionera bilen rätt i filen.

Yttermåtten är nästan desamma som förut, sju millimeter längre och tolv millimeter bredare. Det betyder 4,94 meter i längd. Som vanligt i Audi-sammanhang handlar det om subtila skillnader i design, men faktum är att A6 i sin femte generation är en nyskapelse inifrån och ut. Designspråket är detsamma som präglar nya A8. Audi understryker A6:ans sportiga ambitioner med breda skuldror över hjulhusen, både fram och bak.

Storleken tycker jag är en nackdel. Men alla konkurrenter mäter i dag knappt fem meter – det är det som gäller i klassen. Parkeringen underlättas av ett utmärkt kamerasystem. En ingenjör skvallrar om en ny finess som kommer om några månader – fälgskrapvarningen. Om man är väldigt nära trottoarkanten med en fälg skickar bilen ut en varningssignal.

3 frågor

Udo Rugheimer – kommunikationschef teknik och utveckling

Hur mycket bränsle sparas genom mildhybridsystemet i 2,0 TDI?
– Jag har ingen exakt uppgift, men 48 volt-systemet i de sexcylindriga bilarna sparar omkring sju centiliter per 10 kilometer. Det lilla batteriet i 2,0 TDI kan kanske spara omkring hälften , tre-fyra centiliter.
Många konkurrenter, till exemple Volvo, nöjer sig med fyror. Vad är framtiden för sexcylindriga motorer?
– I den här bilklassen behövs det definitivt sexcylindriga bilar. Vi får faktiskt också frågor­ om varför vi inte erbjuder V8:or.
Jag får intrycket att skillnaden i bränsleförbrukning mellan diesel- och bensinversionen har minskat. Varför?
– Den nya WLTP-körcyklen är mer realistisk. Med högre varvtal får dieseln jobba hårdare. Men fortfarande är dieseln ungefär 15 procent mer sparsam.

Komforten är utomordentlig i framstolarna, och baksätespassagerarna kan njuta av att benutrymmet har förbättrats något. Men mittpassageraren känner sig knappast välkommen. Kardantunneln är hög och bred och sittdynan är knallhård och hög i mitten.

Tvålitersdieseln är uppdaterad och ger 204 hästkrafter. Smidig som få, elastisk och med ett dieselljud som är så dämpat att man tar den för en bensinmotor. Motorn stänger ofta av sig själv och låter i stället bilen frirulla, i farter ända upp till 160 km/h. Bara lite vindljud hörs. Inte ens när motorn greppar in hörs den särskilt mycket. Tvålitersdieseln är en så kallad mildhybrid. Ett särskilt litium­jon batteri innanför höger bakskärm lagrar bromsenergi och hjälper bland annat startmotorn. Några körcykelsiffror finns ännu inte för A6 2,0 TDI men jag snittar 0,6 liter per mil vid vanlig landsvägskörning. Ett bra resultat med tanke på att bilen har 204 hästkrafter, automatlåda och fyrhjulsdrift.

Som alternativ finns det treliters V6-motorer för både bensin- och dieselbränsle. Dessa har 48 volt-system, en teknik som sparar upp till sju centiliter per mil genom att lagra ännu mer energi. Trelitersdieseln har en åttastegad automatlåda, medan övriga har en sjuväxlad dubbelkopplingslåda. Inga manuella växellådor erbjuds.

Men även om köregenskaperna imponerar är det den nya grafiken och de digitala möjligheterna som ger nyhetskänslan. Med fingernyp kan jag snurra Google Earth-kartan eller zooma in och zooma ut, precis som på en smartphone. Flera funktioner är självlärande. Har jag sökt en adress tidigare så kommer den högre upp bland alternativen. Inmatningen av adresser kan självklart göras på olika sätt. Till exempel genom att skriva adressen för hand på mittpanelens nedre bildskärm. Handskriven inmatning brukar i bästa fall fungera ”sådär” men Audi har fått till det bra. Systemet klarar av att tolka även sämsta tänkbara handstil – min egen.

Allra bäst med det nya navigationssystemet är att det är standard i alla A6-versioner. Audis pekskärmar fick i nya A8 och A7 inbyggd tryckmöjlighet och nu landar tekniken i A6. Med en tryckning på skärmen bekräftar man sitt val och som bekräftelse får man ett ”klick” över högtalaren. Men om man inte gillar tryckmöjligheterna så kan man välja att ta bort klick-möjligheten och då fungerar skärmen som en vanlig pekskärm. I den övre skärmen kan app-symboler flyttas runt fritt, ungefär som på en smart telefon. Den nedre skärmen hanterar klimatinställningar och fungerar även som en platta för textskrivning för hand.

Uppkopplingsmöjligheterna är stora. Som tillval finns en särskild nyckel som kan kopplas till en app vilket gör det möjligt att låsa upp och starta bilen med en smart telefon. Man behöver alltså inte längre låna ut bilnyckeln om någon behöver låna bilen.

Efter provkörningen lämnar jag A6:an smått omtumlad av en överdos av grafik, valmöjligheter och information. A6 tar tveklöst ett steg framåt i en digital riktning. Och nyheterna fascinerar, de ger en magnifik ”wow”-känsla. Men samtidigt är skillnaden mellan en ny och gammal A6 inte så stor i vardagen. Man hittar så att säga själv till jobbet efter ett tag. Och till hemmet. Den bildskärmsbaserade klimatinställningen är heller inte en självklar fördel. Så länge man kör bilen behöver man ha ögonen på vägen, och då är fysiska vred och knappar enklare att hantera. Visst, flexibiliteten kräver bildskärmar. Men hur mycket nytta ger det? När du kör en några år gammal Audi A6 – tänker du verkligen ”den är skön att köra, men jag skulle vilja göra 400 olika inställningar”?

Nya A6 säljs redan hos handlarna, med leverans från och med september. Kombiversionen kommer att visas i sommar och Teknikens Värld räknar med att kunna presentera en provkörning i slutet av juli. Priserna ligger på en relativt hög nivå, där framhjulsdrivna A6 2,0 TDI med automatlåda kostar 407 900 kronor. Men Audi ger kraftiga rabatter från start på den viktiga företagsmarknaden. Omkring 80 procent av alla A6 i Sverige säljs till företag, och de köper samma bil för 371 200 kronor – en rabatt på hela 36 700 kronor. Förmodligen är det vad som krävs för att Audi ska ta tillbaka förlorade marknadsandelar på företagsmarknaden.

Bilen har mer koll än föraren

Fullutrustad har Audi A6 24 olika sensorer, kameror, laser och radar. Alla in-data samlas i en centraldator som målar upp en bild av omgivningen. Detta gör det möjligt för de många körassistenserna att fungera med precision.
Standard i Sverige är adaptiv farthållare med filhållare och kökörningsassistent. Dessutom har den en ”turn assist” som varnar och bromsar vid vänstersväng, undanmanöverassistent som styr förbi en hotande frontalkollision.
Som tillval finns assistentpaket ”City” med dolda vinkel-varning och varning för cyklister när man öppnar dörren samt varning vid utbackning från en parkering.
Den adaptiva farthållaren läser av vägskyltar men kör inte maniskt efter laglig hastighet. Systemet lägger till indata från navigationssystemet och drar ned farten mjukt innan tvära kurvor. Datorn kör nästan lika bra som en mänsklig förare.

Provkörning av Audi A6 40 TDI 204 hk quattro S tronic Proline Edition Sport

Pris
Businesspris 394 200 kr, säljs nu, första kundleverans sommaren 2018.


Motor
Diesel. Längsmonterad 4-cyl radmotor med 2 överliggande kamaxlar. 4 ventiler per cylinder. Kamrem. Turbo. Kompression i. u. Borrning/slag i. u, cylindervolym ca 2 000 cm3. Max effekt 204 hk (150 kW).


Kraftöverföring
Motor fram, fyrhjulsdrift. 7-växlad dubbelkopplingslåda.


Fjädring/hjulställ
Skruvfjädring, krängningshämmare fram och bak. Fram fjäderben med fem länkarmar. Bak multilänkaxel.


Styrning
Elmotordriven servo. Vändcirkel 12,1 meter (4WS: 11,1 meter).


Bromsar
Ventilerade skivor fram och bak. Antisladdsystem.


Hjul
Lättmetallfälg. Fälgbredd 8,0 tum, däck 225/55 R18.


Mått/vikt (cm/kg)
Axelavstånd 292, längd 494, bredd 189, höjd 146, spårvidd f/b 163/162. Markfrigång i. u. Tjänstevikt ca 1 800, maxlast ca 600, max släpvagnsvikt i. u, Tank 63 liter. Bagagevolym (VDA-liter) 530 liter.


Fartresurser
Acceleration 0-100 km/h i. u, toppfart i. u. Bränsleförbrukning: Blandad körning i. u. CO2 g/km i. u.


Garantier
Nybil 2 år, vagnskada 3 år, rostskydd 12 år. Skatt: i. u.

Rivaler

 

Volvo S90 D4 AWD
Volvos stora sedan med fyrhjulsdrivning och diesel på 190 hästkrafter är en påkostad komfortkryssare. Företagsprislista saknas, prutning krävs.
Pris: 397 900 kronor.

BMW 520d xDrive
BMW lockar företagskunder med en särskilt prislista för företagskunder. Då räcker det med 388 200 kronor för denna fyrhjulsdrivna 520d.
Pris: 431 200 kronor.

Comments