Provkörning av Audi A3 Cabriolet 2,0 TDI

Utvalda tester

Biltester / Utvalda tester 333 Views

Det här är nytt!

Förarhjälp. Farthållarfunktionen “Traffic Jam” bromsar och styr hyfsat korrekt.
Design.
Ansiktslyftet märks på bredare och flackare frontgrill, nya strålkastare plus baklampor.
Storbildsskärm.
12,3 tums TFT-skärm som utgör instrument­klustret är fördömligt användarvänlig.

Audis kompaktmodell A3 har funnits i 20 år och är märkets version av Volkswagenkoncernens gemensamma Golfteknik, kallad MQB i senaste skede. För varje generation – nuvarande är tredje i ordningen – särskiljer sig A3 från ursprunget och närmar sig de större modellerna. Nu när det är dags för ett tekniskt och designmässigt ansiktslyft är klivet upp mot A4 naturligt.

Som vanligt hos mäktiga Audi ­lanseras modellflottan unisont – femdörrars halvkombi, fyrdörrars sedan och den öppna cabrioleten i såväl A3- som sportigt S3-utförande. Här syns Audis ekonomiska muskler, uppvisningen är total och inte så lite tysk. Frontgrillen påminner nu om A4 med flackare och bredare look, strålkastarna likaså. Dessa går även att få med senaste LED Matrix-ljustekniken. På bakluckan har lamporna breddats och blivit mer raffinerade i sitt ljusflöde.

Audi A3 Cabriolet

Trots ihållande regn plockar jag ut A3 cabriolet i isande Ibisvitt, hoppet är det sista som överger en och nog ser skyarna ljusare ut söder om München? På Autobahn provar jag nya Assistanspaketet (kostnad 13 500 kronor) i kombination med Proline (farthållare ACC som innehåller start/stopp, kökörningsassist, filkörningsassistent, skyltavläsning, helljusassistent, parkeringshjälp plus samt emergency assist). Utan konkurrens det högsta teknikinnehållet i premiumkompaktklassen för tillfället. När vägbanan blir alltför spegelblank av allt regnande upphör dock assisterandet. Inne i byarna tvingas jag ingripa och ta över rattandet när bilen närmar sig trottoarkanter och refuger, men överlag fungerar systemen godkänt.

Instrumenteringen framför ­ratten har 12,3 tum stor TFT-skärm som går att komponera ihop individuellt. Särskilt kart­visningen i vidvinkelformat är bra när man inte vill köra vilse. Molnen hänger gråa över hela Bayern denna dag men vi flyr in på ett tomt skyddande parkeringsdäck för att checka av takkonstruktionen. Suffletten går att fälla elektriskt i farter upp till 50 km/h, perfekt en dag som denna. Nerpackat ligger tygtaket väl skyddat under skyddslucka. Anrättningen är mycket propert gjord, A3 cabriolet tillverkas sida vid sida med sportbilen TT på Audis fabrik i Ungern.

Audi A3 Cabriolet

Hällregn övergår till dugg och äntligen får bilen visa vad den går för. 150-hästars 2,0 TDI kopplad till sexväxlad S tronic gör bilen fullvuxen, köp till fyrhjulsdrift quattro (16 500 kronor) och du har en året-om-bil som ingen annan i grannskapet. Eller så gör du som ­nästan alla andra, fegar ur och köper din nya A3 som halvkombi eller sedan. Mindre än fem procent av A3-kunderna vågar nämligen ­ta ­steget och köpa sig en cabriolet, men så är också prispåslaget saftiga 40 000 ­kronor beräknat på likvärdig A3 Sedan.

I Sverige är för övrigt utrustningsnivå Sport (+16 500 kr) instegsversionen hos cabrioletmodellen. Med taket i rätt läge – nerfällt – går det att köra dragfritt även på Autobahn. Klimatanläggningen har två olika lägen, med taket uppe eller nere, vilket förenklar livet. Tyvärr saknas eluppvärmd ratt, men värmeelementet placerat i nackhöjd blåser ut ljumma vindar och förhindrar nackdrag – perfekt! Justeringarna och uppdateringarna hos Audi A3 överlag gör att den håller konkurrenter som BMW 1-/2-serie, Mercedes C-/CLA-klass och Volvo V40 stången, sett till rena cabriolet­egenskaper matchas även mer än duktiga BMW 2-serie cabriolet väl. Till och med till den grad att Ingolstadt har vänt förhållandet till sin ­fördel just nu.

Audi A3 Cabriolet 2,0 TDI S tronic

Pris
325 900 kronor, säljs nu, första kundleverans juli.


Motor
Diesel. Tvärställd 4-cyl radmotor med 2 överliggande kamaxlar. 4 ventiler per cylinder. Kamrem. Turbo. Kompression 16,2:1. Borrning/slag 81,0/95,5 mm, cylindervolym 1 968 cm3. Max effekt 150 hk (110 kW) mellan 3 500-4 000 r/­min, max vridmoment 340 Nm mellan 1 750-3 000 r/­min.


Kraftöverföring
Motor fram, framhjulsdrift. 6-växlad manuell alt. dubbelkopplingslåda.


Fjädring/hjulställ
Skruvfjädring, krängningshämmare fram och bak. Fram fjäderben med undre triangellänk. Bak multilänkaxel.


Styrning
Elmotordriven servo. Vändcirkel 10,9 meter.


Bromsar
Skivor fram (ventilerade) och bak. Antisladdsystem.


Hjul
Lättmetallfälg. Fälgbredd 7,5 tum, däck 225/40 R17.


Mått/vikt (cm/kg)
Axelavstånd 260, längd 442, bredd 179, höjd 141, spårvidd f/b 156/153. Markfrigång 13. Tjänstevikt ca 1625, maxlast 415, max släpvagnsvikt 1 800. Tank 50 liter. Bagagevolym (VDA-liter) 320-1 100 liter.


Fartresurser
Acceleration 0-100 km/h 8,8 s, toppfart 224 km/h. Bränsleförbrukning: (aut.) Stad 0,54 l/mil, landsväg 0,42 l/mil, blandad körning 0,48 l/mil. CO2 124 g/km.


Garantier
Nybil 2 år, vagnskada 3 år, rostskydd 12 år, lack 3 år.


Skatt
1 781 kronor per år.

Rivaler

BMW 218d cabrioletBMW 2-serie Cabriolet
Med minsta dieseln 18d på 150 hk är 2-serie Cabriolet fortfarande aptitlig. Hög upplevd byggkvalité med mycket bilkänsla.
Pris: 321 000 kronor.

Mini Cabrio Cooper DMini Cabriolet 2016
Livsstil-Mini i öppet utförande med oljebrännare är något för ”snåljåpen”. Både låg förbrukning och prislapp.
Pris: 237 000 kronor.

Comments