Opel förklarar märkets nya design

Senaste nytt

Bilnyheter / Senaste nytt 22 Views

Opel har tidigare presenterat sin affärsplan Pace! som ska ta företaget in i framtiden med hjälp av bland annat hållbarhet som ska leda till högre lönsamhet och effektivitet. Samtidigt vill de stärka varumärket och vd Michael Lohscheller har därför gett sina undersåtar i uppdrag att vässa Opels profil genom att skapa en konceptbil som visar vilken riktning företaget är på väg mot. Opel Compass kallar Opel den nya riktningen för.

Någon konceptbil får vi inte se i dag, däremot en bild som visar en täckt bil som omges av vertikala och horisontella streck. Dessa båda ”axlar” sägs vara utgångspunkten i nya formspråket med tydliga vertikala – notera vecket på huven – och horisontella – strålkastarnas raka LED-slingor – element. Vid De båda axlarnas skärningspunkt utgörs av Opels emblem som ska vara mer i fokus än någonsin tidigare.

LÄS MER: Opel eCorsa avslöjad!

Opels framtida designfilosofi beskrivs som två grundpelare som härrör direkt från en ny form av tyskhet, nämligen djärvhet och renhet.
Som exempel på denna djärvhet och renhet lyfter Opel fram konceptbilen CD som vi ser på bilderna här. Opel CD Concept visades på Frankfurtsalongen 1969 och baserades på modellen Diplomat. Bokstäverna C och D stod för Coupé Diplomat. Konceptbilen hade en 5,4-liters V8, en motor som fanns i just Diplomat där den gav 230 hästkrafter.

LÄS MER: Opels nya plan är att bli mer franskt och elektriskt

Opel lyfter även fram GT Concept som visades på Genèvesalongen 2016. Den sägs visa upp samma värden som det nya formspråket som ska visas med den nya konceptbilen, nämligen ”starka proportioner, enkla men skulpturala ytor, djärv grafik och sällsynta men extremt bra utförda detaljer”.

LÄS MER: Opel visar ny design på skum elbil

Innan 2018 är över ska Opel ha visat upp konceptbilen med märkets nya formspråk. Dock dröjer det innan vi får se de nya formerna på någon bil. Mitten av 2020-talet säger Opel.

Comments