Nya Kia ProCeed officiell

Senaste nytt

Bilnyheter / Senaste nytt 21 Views

Kia ProCeed 2019

Att Kia med nya Ceed skulle styra in på shooting brake-spåret var ingen högoddsare. I fjol vid den här tiden visade det koreanska märket upp en konceptbil i just shooting brake-utförande och som då sades vara en förhandstitt på nya Ceed-generationen.
I våras presenterades nya Ceed i både halvkombi- och kombiutförande, det vill säga Ceed och Ceed Sportswagon, och nu är det dags för nya ProCeed att visa upp sig. Den stora uppvisningen sker på bilsalongen i Paris om bara några veckor.

Kia ProCeed 2019

ProCeed ser med eller mindre ut som övriga Ceed-modeller, från fronten, som förvisso har gjorts om något i de nedre regionerna, till B-stolparna. Resten av bilen skiljer sig markant från sina syskon. Bakrutan har nämligen lutats kraftigt framåt för att få till en mer mjuk och elegant sidoprofil hos modellen. Bakrutans lutning är 64,2 grader, att jämföra med 52,4 grader hos halvkombin och 50,9 grader hos kombin. Lutningen påverkar sidorutornas utformning efter B-stolparna, dock utan att bakdörrarnas rutor tappar allt för mycket yta. I stället är det framför allt de bakre sidorutorna som har fått krympa.

Kia ProCeed 2019

Kia ProCeed har även fått annorlunda veck i plåten på dörrarnas nederdel. Medan vecken på Ceed och Ceed Sportswagon viker av uppåt mot bakre hjulhusen har vecken dragits rakare, mer horisontella, på ProCeed.
Baken skiljer sig också, med bakljus som betydligt mer påminner om hur det ser ut suven Sportage än på Ceed och Ceed Sportswagon. Ljusrampen mellan bakljusen hjälper till att förstärka det intrycket.
ProCeed har inte lika tydligt utmejslad stötfångare bak som sina Ceed-syskon. Placeringen av registreringsskylten är, höjdmässigt, ungefär densamma som hos de båda andra karossvarianterna, men medan skylten sitter på bakluckan hos Ceed och Ceed Sportswagon sitter den under luckan på ProCeed. Bakluckan på ProCeed är helt enkelt inte lika hög/stor.

Kia ProCeed 2019

Trots den kraftigt framåtlutande designen på bilens bakre del sägs ProCeed ändå vara en god lastare. Enligt Kia ryms 594 liter bagage längst bak, det vill säga 31 liter mindre än i Ceed Sportswagon (som lastar 625 liter, inte 600 som var den officiella siffran i våras). Hur mycket som ryms när 40/20/40-baksätet fälls får vi inte reda på i dag. 1 694 liter rymmer Sportswagon-modellen i detta läge.

Kia ProCeed 2019

Mellan hjulaxlarna är avståndet, av förklarliga skäl, detsamma som hos Ceed och Ceed Sportswagon, det vill säga 265 centimeter. Även måttet på bredden är detsamma hos de tre modellvarianterna – 180 centimeter.
ProCeed är med sina 460,5 centimeter en halvcentimeter längre än Ceed Sportswagon, som för övrigt har Sverigepremiär nästa månad, och 142,2 centimeter på höjden är 4,3 centimeter lägre. Markfrigången har sänkts med fem millimeter till 13,5 centimeter.

Kia ProCeed 2019

Interiört ser det ut som i övriga Ceed-modeller sånär som på några detaljer, exempelvis svart innertak i stället för grått och några tillkomna element i metallfinish. För att betona ProCeeds lite sportigare sida har ratten plattat till nedtill.

Kia ProCeed 2019

Lanseringen av nya Kia ProCeed är planerad till kvartal ett 2019. Till Sverige kommer modellen med två bensinmotorer och i två utrustningsutföranden; ProCeed GT Line 1,4T-GDi med 140 hästkrafter och 242 newtonmeter samt ProCeed GT 1,6T-GDi med 204 hästkrafter och 265 newtonmeter. Båda är sammankopplade med Kias sjuväxlade dubbelkopplingslåda. Priserna är ännu inte fastställda.

Uttrycket shooting brake har förändrats över tid. Från början avsåg termen en viss typ av hästvagnar. Senare kom benämningen att användas på bilar och så småningom på ”kombimodeller” med två sidodörrar och en baklucka. I dag används shooting brake även på femdörrars kombibilar, inte sällan där design går före funktion.

Comments