Nya BMW 8-serie Coupé officiell

Senaste nytt

Bilnyheter / Senaste nytt 109 Views

Under tio år, mellan 1989 och 1999, hade BMW ett flaggskepp med modellbeteckning 8-serie. Någon sådan har inte funnits på snart 20 år, men så i fjol våras visade den bayerska biltillverkaren plötsligt (eller ja, det hade surrats rätt mycket om den på förhand) upp Concept 8-serie på Concorso d’Eleganza Villa d’Este vid italienska Como-sjön. Då fick vi reda på att det inte bara var en showbil utan fortsättning. BMW avslöjade att en produktionsversion kommer, och det snart. Och snart, det är det nu, för i juni 2018 har BMW dragit skynket av nya 8-serie som vi får se i bilder i form av M850i xDrive Coupé men som också släpps i en dieseldriven version, nämligen 840d xDrive Coupé.

Former och nyheter
Till utseendet får man säga att BMW har varit fega, utan att egentligen vara det. Konceptbilen var ju verkligen vass i utförandet med stora njurar och speciell design på övriga fronten. Även baken var extravagant.
Mycket av formerna har behållits med allt det vassa har blivit betydligt mjukare, mer åt övriga BMW-programmet. 8-serie har inte tillåtits gå sin egen väg allt för mycket, även om insidan bjuder på mycket nytt. Just insidan är något vi kommer att få se mer av i kommande modeller, inte minst i nya 3-serie som snart står redo att rulla ut. Våra tidigare spionbilder har avslöjat att 3-serie får den digitala förarskärmen BMW Live Cockpit Professional som är en del av Operating System 7.0.

Motorerna
I november 2018 lanseras nya 8-serie på marknaden och då kommer det som ovan nämnt två modellversioner.
M Performance-modellen M850i xDrive Coupé har en twinpower-turboförsedd V8 på 4,4 liter som ger 530 hästkrafter och 750 newtonmeter. Det räcker till för att den fyrhjulsdrivna bilen ska göra 0-100 km/h på 3,7 sekunder. Toppfarten är spärrad till 250 km/h. Någon bortplockning av spärren nämner inte BMW, däremot att den vill sörpla i sig mellan 1,00 och 1,05 liter bensin per mil beroende på utrustning vilket motsvarar mellan 228 och 240 gram koldioxid per kilometer. Motorn är utsläppsanpassad enligt reglementet som heter Euro 6d-TEMP.

LÄS MER: BMW Concept 8-serie

Det andra alternativet är, precis som beteckningen avslöjar, dieseldrivet samt, som bensinalternativet, fyrhjulsdrivet och Euro 6d-TEMP-certifierat. 840d xDrive Coupé har en rak sexa på 3,0 liter som levererar 320 hästkrafter och 680 newtonmeter. Även om den är långsammare än ovan nämnda modellversion behöver den inte skämmas; 0-100 km/h på 4,9 sekunder och begränsad toppfart till 250 km/h.
Förbrukningen anges till mellan 0,59 och 0,62 liter per mil vilket i koldioxidutsläpp betyder mellan 154 och 164 gram per kilometer.

Båda modellversionerna har partikelfilter och åttastegade Steptronic-automatlådor.

LÄS MER: Historien om BMW 8-serie

Nättare än 5-serie
Nya 8-serie är 484,3 centimeter lång vilket gör den 9,2 centimeter kortare än 5-serie. 190,2 centimeter från sida till sida gör den däremot 3,4 centimeter bredare medan 134,1 centimeter från topp till tå gör den betydligt lägre, marginalen till 5-serie är 12,5 centimeter. Axelavståndet är 282,2 centimeter.
Ställer man nya 8-serie på vågen letar sig nålen upp till 1 965 kilo för M850i-varianten och till 1 905 kilo för 840d-varianten.

LÄS MER: BMW M8 får högre effekt än M5

Hög tekniknivå
8-serie generation G15 (kommer en G14 i cabrioletutförande i framtiden) innehåller en hel del teknik som man förväntar sig av en högt prissatt bil av i dag, exempelvis förarassistenssystem som gör bilen semiautonom (delvis självkörande) samt hjälper föraren att förhindra eller undvika olyckor.

Bakaxeln är utrustad med diffbroms och bakhjulen hjälper till att underlätta styrningen genom att svänga enligt Integral Active Steering-systemet. Modellen har adaptiv M-fjädring, aktiva krängningshämmare finns som tillval till M850i.

Priserna ber vi att få återkomma med. BMW har ännu inte släppt dem, men lära göra så ju närmare november månad vi kommer. Kanske vi då även har fått ta del av värstingversionen M8 Coupé.

Comments