Mystisk Lexus LFA på Nürburgring

Senaste nytt

Bilnyheter / Senaste nytt 13 Views

Lexus LFA widebody på Nürburgring oktober 2018

Hösten 2009 presenterade Lexus det värsta, snabbaste och dyraste de någonsin skapat. LFA hette modellen som bjöd på en 4,8 liter stor V10-maskin, 560 hästkrafter, 480 newtonmeter, 0-100 km/h på 3,7 sekunder och toppfart på 325 km/h. Det som kanske var mest imponerande med bilen var varvvilligheten och då framför allt hur kvickt den varvade upp. Från tomgång till varvtalsstoppet tog det bara 0,6 sekunder. Det var anledningen till att Lexus försåg bilen med en digital varvtalsmätare, en analog hänger nämligen inte med i LFA:s svängar.
Imponerande var även prislappen på drygt 4,1 miljoner kronor. I dag är priset ännu högre, så sent som i våras gick en LFA med Nürburgring-paket (tio extra hästar, förbättrad aerodynamik, vassare växellåda och mycket mer) för ungefär 6,5 miljoner kronor under en auktion i Florida.

Lexus LFA widebody på Nürburgring oktober 2018

LFA lades ned i december 2012. 500 bilar blev det. Någon efterträdare skulle det inte bli, hette det så sent som för fyra år sedan. Men har Lexus möjligtvis fått kalla fötter? Det är möjligt, vår spionfotograf fotograferade nämligen en mystisk Lexus LFA på Nürburgring nyligen.

PROVKÖRNING: Lexus LFA

En maskerad LFA på Nürburgring är inget man förväntar sig i dag, sex år efter modellens nedläggning. Tittar vi närmare på bilderna ser vi att det inte är en vanlig LFA som är ute på rull, skärmbreddarna skvallrar om att någonting testas.

Lexus LFA widebody på Nürburgring oktober 2018

Det kan vara så att Lexus testar en eventuell efterträdares teknik förpackat i LFA. Dock ryktas det att bilen är en testbänk för racingdäck. Det låter dock osannolikt, för varför tar man då ut en gammal LFA med skärmbreddare och maskering? Det är som upplagt för att dra onödiga blickar till sig, fast det kan ju vara precis vad de vill.

Vi håller en tumme eller två för att Lexus har tänkt om och nu är ute och testar en Lexus LFA-efterträdare i någon form.

Comments