Mercedes S 560 e uppdateras

Senaste nytt

Bilnyheter / Senaste nytt 484 Views

Mercedes S 560 e 2019

Mercedes är på gång att introducera sin tredje generation laddhybrider där de mest intressanta är C-klass och E-klass med kombinerad diesel- och elkraft. Dessa båda kommer ut på marknaden tidigt nästa år. Först ut är dock en helt annan modell som kombinerad elektricitet med bensin, nämligen S 560 e. Den lanseras under senare delen av innevarande månad.

Det är inte mycket som har hänt med Mercedes S 560 e i jämförelse med den S 560 e som presenterades för snart tretton månader sedan och som då ersatte S 500 Plug-in Hybrid.
Förbränningsmotorn är fortfarande en bensin-V6:a på 3,0 liter som ger 367 hästkrafter och 500 newtonmeter, och elmotorn har fortsatt en effekt på 90 kilowatt (122 hk). Tillsammans klämmer de, fortfarande, ut 476 hästkrafter. Drivlinan är för övrigt certifierad enligt Euro 6d TEMP-avgaskraven.

Batteriet är fortfarande av Li‑NMC-typ (litium, nickel, mangan och kobolt) med en cellkapacitet på 37 amperetimmar. Den totala lagringskapaciteten är fortfarande på 13,5 kWh.
Även bilens prestanda är identisk med tidigare, det vill säga 0-100 km/h på 5,0 sekunder och toppfart på 250 km/h.

Vad som däremot har förändrats är ombordladdaren, som är vattenkyld, då den har ökat sin effekt från 7,2 till 7,4 kilowatt vilket tillåter lite kortare laddtider när växelström används. Mercedes uppger att om man laddar via deras nya laddbox så tar det en och en halv timme att nå 100 procents kapacitet, om man började vid en nivå om tio procent. Omkring fem timmar tar det om man laddar direkt via ett vanligt eluttag.

Tack vare introduktionen av WLTP-standarden har S 650 e blivit törstigare. Räckvidden på enbart el benämns som upp till fem mil i stället för fem mil blankt. Elkonsumtionen vid blandad körning anges till mellan 2,00 och 2,02 kWh per mil, tidigare var denna förbrukning viktad till 1,55 kWh per mil.
Den kombinerade förbrukningen, det vill säga när bensin- och elmotor samarbetar, ligger på 0,25-0,26 liter per mil (NEDC-siffror konverterade från WLTP) i stället för som tidigare 0,21 liter per mil (ren NEDC-siffra). Utsläppen anges till mellan 57 och 59 gram per kilometer (tidigare 49 g/km).

Det tyska priset för Mercedes S 560 e, som enbart finns i utförande med lång hjulbas, börjar på motsvarande 1 193 000 kronor.

Comments