Mercedes-Maybach 6 Cabriolet presenterad som vision

Senaste nytt

Bilnyheter / Senaste nytt 53 Views

För exakt ett år sedan, den 19 augusti 2016, presenterades Vision Mercedes-Maybach 6 – en lyxcoupé av sällan skådat slag då den formmässigt spinner på det som hör till det förflutna. I dag är det dags igen, på bilutställningen i kaliforniska Pebble Beach har den tyska bilkoncernen nu dragit skynket av Vision Mercedes-Maybach 6 Cabriolet, en minst lika imponerande skapelse minus tak.
Precis som för ett år sedan rör det sig om en konceptbil, och förmodligen kommer modellen så som vi ser den här aldrig att ta sig ur denna visionära fas.

Vision Mercedes-Maybach 6 Cabriolet

Precis som sitt takförsedda syskon är denna 5,7 meter långa ”lyxpråm” formad som en lyxbåt (tänk italienska Riva som byggt flera av båtvärldens mest fantastiska flytetyg sedan 1800-talet). Skillnaden är att i och med avsaknaden av tak (om nu inte suffletten är uppfälld) får man en klar insyn i den väldigt speciella interiören som är designad ur ett 360-gradersperspektiv. Instrumentbräda, dörrsidor och stolar är formade som en stor flytande enhet.

Vision Mercedes-Maybach 6 Cabriolet

De klassiska formerna till trots så är handlar det om en väldigt modern bil, Vision Mercedes-Maybach 6 Cabriolet drivs nämligen med hjälp av elektricitet. Fyra elmotorer på sammanlagt 750 hästkrafter står för kraften som de hämtar från ett batteripack placerat i golvstrukturen. Daimler hävdar att räckvidden för detta drivlinepaket är över 50 mil enligt europeiska NEDC-körcykeln och över 32 mil enligt den amerikanska EPA-körcykeln. Batteripaketet är mottagligt för snabbladdning och som exempel berättar Daimler att fem minuters laddning ger tio mils räckvidd.

Vision Mercedes-Maybach 6 Cabriolet

I och med att det inte sitter en massiv V12:a under huven har ingenjörerna och formgivarna hos Daimler kunna lägga krutet på andra detaljer i detta utrymme. Strax under den långt utsträckta huvplåten finner man i stället ett tjusigt picknickpaket à la Rolls-Royce samt designade resväskor med hjul och utskjutbara handtag. Inte så praktiska kanske men helt klart iögonfallande när man drar dem på bryggan mellan bilen och båten i Saint-Tropez. Väskorna avslöjar genast att det inte är en futtig S-klass man har anlänt i.

De blankpolerade turbinfälgarna med centerbult mäter 24 tum på höjden. Om du nu undrade det…

Comments