Japanska bilmärken har mest lojala kunder

Senaste nytt

Bilnyheter / Senaste nytt 69 Views

Amerikanska Edmunds har släppt en lojalitetsrapport som, baserat på 13,9 miljoner bilaffärer de senaste tio åren (leasingavtal ingår inte i statistiken), analyserar hur benägna de olika bilmärkenas kunder är att åter välja samma bilmärke igen. Rapporten är alltså amerikansk och speglar den marknaden som skiljer sig från den europeiska (bland annat saknas flera av de europeiska bilmärkena), men är ändå intressant att observera.

Japanska bilmärken i topp
Föga förvånande är det asiatiskt i topp, japanskt för att vara än mer tydlig. Den här typen av undersökningar från framför allt USA har oftast asiatiska bilmärken högst upp i listorna.
Högst upp av alla hittar vi Toyota med en lojalitetskvot på 63 procent. Det betyder att 63 procent av Toyota-ägarna som byter bil byter till en ny Toyota.
Strax bakom Toyota ligger ännu en japan, Subaru med 61 procent, och hack i häl på Subaru Honda med 60 procent. Denna japanska trio är i en klass för sig.

Lojalitet 2007-2017 bilmärke

Kundlojalitet 2007-2017 för bilmärken som ej klassas som premium.

Blandad kompott i botten
Medan japanerna dominerar toppen kan vi inte se några specifik geografisk plats dominera botten, även om Fiat Chrysler Automobiles (FCA) ger ett visst avtryck med Fiat, Dodge och Chrysler. Men det ska tilläggas att FCA-koncernen har två märken betydligt högre upp – Jeep med en lojalitetskvot på 41 procent och Ram, som skuggar den japanska topptrion, med 54 procent.

I botten ligger även två japanska märken som tydligen inte går hem lika starkt hos de amerikanska bilägarna som övriga märken från Japan. Infiniti och Mitsubishi har låga lojalitetskvoter på 22 respektive 21 procent.

Volvo är inte starka i denna gren som går ut på att nå så hög trofasthet som möjligt. Med en lojalitetskvot på 26 procent placerar sig det svenska märken långt ned i listan, nära bottenregionerna. Sett till ”premiummärkena” är endast Jaguar och Infiniti sämre än Volvo.

Intressant är också att Acura, Hondas premiummärke i USA, ligger ganska långt ned i listan. Acura går inte lika starkt hem hos köparna som ska byta bil som ”modermärket” Honda gör, Honda som alltså ligger i andra änden av listan.

Lojalitet 2007-2017 bilmärke premium

Kundlojalitet 2007-2017 för bilmärken som klassas som premium.

Stora tapp
Volvo står för ett av de större tappen, men är inte värst. Volvo hade för tio år sedan en lojalitetskvot på 33 procent vilket i år skulle ha gett dem en plats strax under mitten av listan. I mitten ligger däremot Mercedes som under de tio senaste åren tappat mycket i kundlojalitet, från 49 till 39 procent. BMW har gjort den omvända resan, från 26 till 36 procent.

Ännu större tapp än Mercedes har tre amerikanska märken sett mellan 2007 och 2017 – Cadillac från 43 till 31 procent, Chrysler från 29 till 16 procent och Dodge från 37 till 19 procent.

Lojalitet 2007-2017 biltyp

Kundlojalitet 2007-2017 för olika biltyper.

Suvar och pickuper ökar – vanliga bilar tappar
En intressant iakttagelse i Edmunds studie är de olika biltypernas utveckling under de tio senaste åren (bilden ovan). För tio år sedan hade vanliga personbilar högst lojalitet hos kunderna medan pickuperna var något svagare och suvarna betydligt svagare (högt bensinpris var anledningen). Numera är det omvända siffror. Suvarna åtnjuter högst kundlojalitet, en aning bättre än vad pickuperna har. De vanliga personbilarna däremot, de har rasat rejält.

Nedan hela listan med bilmärken (32 st) och deras respektive grad av kundlojalitet.

Toyota 63 %
Subaru 61 %
Honda 60 %
Chevrolet 54 %
Ram 54 %
Hyundai 52 %
Kia 51 %
Lexus 51 %
Ford 48 %
Nissan 48 %
Audi 47 %
Mazda 44 %
Jeep 41 %
Land Rover 40 %
Mercedes 39 %
Porsche 38 %
Volkswagen 37 %
BMW 36 %
GMC 35 %
Acura 31 %
Cadillac 31 %
Buick 29 %
Lincoln 28 %
Volvo 26 %
Jaguar 24 %
Mini 24 %
Fiat 22 %
Infiniti 22 %
Mitsubishi 21 %
Dodge 19 %
Smart 19 %
Chrysler 16 %

Comments