Historien om Volvo 780

Senaste nytt

Bilnyheter / Senaste nytt 120 Views

Att bygga en exklusiv coupémodell baserad på en vanlig standardbil var ingenting nytt för Volvo. Volvo-coupéer tillverkade i begränsade serier hade funnits ända sedan 1930-talet. Volvo förstod tidigt fördelarna med att med förhållandevis små åtgärder förvandla en sedanmodell till en flärdfull coupé, det var viktigt att etablera märket inom nya segment, inte minst för att få fler kunder intresserade också av de enklare och billigare modellerna.

Volvo hade redan gjort det med P1800 och med 262C och vid mitten av 1980-talet var det dags för 740/760 att ta av sig vardagskläderna och iklä sig finkostymen, i det här fallet av italienskt snitt. Precis som med 262C vände sig Volvo till sin italienska samarbetspartner Carrozzeria Bertone för att få hjälp med att förvandla 740/760 till en vacker flaggskeppsmodell. När den internationella bilsalongen i Genève slog upp sina portar i mars 1985 fanns resultatet att beskåda – Volvo 780 – ritad och byggd av Bertone i italienska Turin.

Volvo 780

Modellens raka och okonstlade men förvånansvärt vackra linjer ritades av Giovanni Bertone som också ansvarade för att sätta ihop bilarna i fabriken i Turin.

Det var inte tal om någon blygsam lansering. ”Med 780 kan vi erbjuda en elegant långfärdsvagn som har en personlig design, exklusiva detaljlösningar och ett unikt motorprogram med betoning på komfort”, sade Volvo Personvagnars marknadsdirektör Carleric Häggström i pressmeddelandet om den nya bilen. Medan 262C var en tämligen enkel modifiering av den befintliga 240-karossen, var 780 något helt annat. Visserligen var instrumenten desamma som i 760 men 780 var ändå en helt ny modell med inte en enda karossplåt gemensam med sedan- och herrgårdsvagnsmodellen. Någon renodlad coupé var det egentligen inte tal om, snarare en tvådörrars sedan. Coupéer brukar inte ha plats för mycket eller många i baksätet men eftersom taklinjen var så lång kunde man sitta skönt i djupt skålade fåtöljer. Dessvärre var de hårda och fastmonterade nackstöden allt annat än optimala vid en påkörning bakifrån.

Hur det är ställt med det italienska folkets känslor för Volvo nuförtiden låter vi vara osagt, men på 1980-talet älskades Volvo av italienarna. Att köra en 760 Turbodiesel var något av det elegantaste en italienare kunde göra. En lyxkupé där den italienske designern Bertone varit med och formgivit borde därför ha vållat trafikkaos. Men en sådan bil var 780 inte. Ledordet var diskretion. Tanken var att välutbildade och välbärgade, läkare, tandläkare och finansmän skulle kunna åka ståtligt men ändå diskret och stilfullt.

Volvo 780

Inredningen var lyxig och hade mycket skinn av hög kvalitet.

Trots att 780 var flaggskeppet i Volvo-flottan släpptes den aldrig i något utpräglat högprestandautförande. Orsaken var förstås att den tilltänkta målgruppen inte ville köra fort runt en bana, hellre långt och bekvämt på tyska Autobahn. De riktiga sportvarianterna fanns i stället i 740-serien. Det betyder emellertid inte att 780 inte var kraftfull. 780 lanserades med tre motoralternativ: en turboladdad fyra, en rak sexcylindrig turbodiesel samt en V6-motor med 2,8 liters cylindervolym, samma B28-motor som i 760.

Inledningsvis fanns planer på att förse V6-motorn med ett turboaggregat och provkörningar genomfördes med motorn monterad i en 760 men när motorn flyttades över till 780 blev den för varm. Högprestandamotorn fick inte tillräckligt med luft under den vackra 780-motorhuven och dessutom var grundmotorn en gammal konstruktion som var på utgående. Projektet lades ned. Ingen av de tre motorer som sattes i produktion hade kraft nog att ta Volvo 780 över 200 km/h – en magisk gräns för bilar på Autobahn.

Volvo 780

I nummer 23/1986 testade Teknikens Värld Sveriges dyraste bil (290 000 kronor) och fann att man visst kunde sitta bra i baksätet. Speciellt om man var praoelev och påtvingad en brandgul testjacka.

Bertone-fabriken i Turin fortsatte att bygga 780-bilar fram till 1990. Under sina fem år i produktion var bilen i stort sett oförändrad exteriört men under det diskreta skalet hände desto mer. Till modellår 1988 introducerades delad bakaxel av samma typ som på 760 samt övriga uppdateringar som kom till 760-modellen. Med ett ovanligt utseende, hög teknisk nivå, lyxig känsla och endast 8 518 bilar tillverkade uppfyller 780 alla parametrar för att vara en eftertraktad samlarbil. I dag har Volvo 780 en kultstatus som få andra bilar kan matcha. Majoriteten av den begränsade upplagan kom aldrig till Sverige, i dag finns endast 450–500 bilar i Sverige.

Texten är hämtad från boken Stora guiden om Volvo, utgiven av Teknikens Värld. Fler artiklar ur serien ”Historien om” hittar du här.

Comments