Euro NCAP börjar testa självkörande teknik

Senaste nytt

Bilnyheter / Senaste nytt 47 Views

Euro NCAP självkörande förarstödsystem 2018

Redan i dag testar och kontrollerar Euro NCAP så kallade förarstödsystem som exempelvis autobroms (AEB, Automatic Emergency Braking) och väger in resultaten från dessa tester i det slutgiltiga säkerhetsbetyg som delas ut till bilarna. Men förarstödsystemen har på bara några få år blivit allt mer avancerade med automatiska körsystem som är en bit på vägen mot de helt självkörande (autonoma) bilarna.
Många bilar i dag innehåller teknik som med hjälp av insamlad information från kameror och sensorer hjälper föraren att kontrollera bilen i både färdriktningen och i sidled. Adaptiv farthållare, ACC (Adaptive Cruise Control), är en detalj och hjälper föraren att hålla hastigheten samtidigt som ett säkert avstånd till framförvarande fordon bibehålls, styrassistans (LC, Lane Centering) är en annan och hjälper föraren att positionera fordonet rätt i filen eller i andra situationer (ej att förväxlas med filhållningsassistent, LKAS (Lane Keep Assist System), eller filvarningssystem, LDWS (Lane Departure Warning System)).

Systemen går under det juridiska namnet Automated Commanded Steering Function (ACSF) kategori B1 och brukar i vardagligt tal syfta på bilar som är semiautonoma, eller självkörande enligt nivå 2 (level 2). Det vill säga inte helt självkörande, långt ifrån, och med förarens ständiga uppsikt och beredskap till ingripande.

Euro NCAP kallar systemen fortfarande för förarstödsystem, eftersom det är precis vad de är. Systemen ska stödja bilföraren till en säkrare körning, inte ersätta förarens kontroll, och de måste dessutom manuellt aktiveras.

Nu har Euro NCAP utvecklat testmetoder för att granska denna nyaste typ av förarstödsystem, men dessa har ännu inte implementerats i Euro NCAP:s bedömningsprocess av en bils totala säkerhet. Organisationen undersöker fortfarande hur dessa system, som kan se likadana ut på ytan men olika undertill, är konstruerade, vilka de fysiska begränsningarna är och vilka säkerhetsvinster de kan förväntas ge. Metoderna kan därför komma att ändras, beroende på vad Euro NCAP kommer fram till.

En av slutsatserna i och med de tillkomna testmetoderna är att förare av bilar med ACSF kategori B1-system alltid måste vara alerta och i kontroll av fordonet. Det visar inte minst Euro NCAP:s tester av tio olika bilar som du kan ta del av på film nedan.

– Euro NCAP:s budskap efter dessa tester är tydligt – bilar, även de med avancerade förarstödsystem, behöver alltid en vaksam och uppmärksam förare bakom ratten. Det är absolut nödvändigt att passiva och aktiva säkerhetssystem förblir tillgängliga i bakgrunden som en livsviktig säkerhetsbackup, säger Euro NCAP:s generalsekreterare Michiel van Ratingen.

Så här beskriver och illustrerar Euro NCAP förarstödsystemen och de nya testmetoderna (informationen finns även att ta del av på Euro NCAP:s webbplats):

Systemen Highway Assist stödjer föraren i monotona körsituationer på motorvägar och kan automatiskt anpassa körhastigheten efter kurvor på vägen, hastighetsbegränsningar och omgivande trafik.  För att ge konsumenterna en mer realistisk insikt i möjligheterna hos systemen som finns på marknaden idag, har Euro NCAP utvecklat test för att utvärdera deras prestanda i kritiska trafikscenarier simulerade på en testbana.

Tester för adaptiv farthållare
Adaptive Cruise Control (ACC) är ett system som automatiskt justerar bilens marschfart i respons till ett framförliggande fordon som rör sig långsammare och håller ett säkert avstånd.  ACC fungerar oberoende av och i tillägg till andra förarstödsystem, redan utvärderade av NCAP, såsom AEB och filhållningsassistans som fortsätter att fungera i bakgrunden.  ACC-elementet för automatiserad körning testas i en utökad version av Euro NCAP:s test av det autonoma nödbromsningssystemet (AEB), med inkörningshastigheter som matchar de som vanligen ses på europeiska motorvägar.  Dessa system är utformade till att automatiskt anpassa hastigheten när fordonet närmar sig ett fordon som rör sig långsammare eller ett fordon som bromsar och i allmänhet presterar de mycket bra i sådana tester.  Dock presterar inte alla system lika bra i tester där fordonet närmar sig ett fordon som har stannat eftersom aktuella algoritmer har svårigheter med att identifiera stationära objekt.

Det mest utmanande testet för systemen Highway Assist är scenarierna ”cut-in” och ”cut-out”.  I testet ”cut-in” kör en bil från den intilliggande filen in i filen precis framför testbilen.  Detta är något som händer i trafiken varje dag och en uppmärksam förare kommer normalt att förutse manövern tidigt och sänka hastigheten därefter.  För scenarier ”cut-out” lämnar en framförliggande bil plötsligt filen för att undvika ett fordon som har stannat, vilket ger systemet kort tid för att identifiera och reagera på situationen.

Scenariot cut-in:

Euro NCAP bil kör in framför i samma fil (så kallad cut-in)

Scenariot cut-out:

Euro NCAP bil framför lämnar fil (så kallad cut-out)

Tester för styrstöd
En andra uppsättning av test har utvecklats för att utvärdera funktionen Lane Centering som konstant hjälper föraren att hålla bilen i mitten av körfilen.  Mängden styrhjälp som ges av varje system fastställs i ett så kallat S-bend-test vid olika hastigheter.  Ett bra förarstödsystem fortsätter att stödja föraren under manövern och kommer inte att motarbeta föraren eller deaktiveras.  Ett annat test mäter styransträngningen som krävs för att väja runt ett litet hinder på vägen.

Samtliga test av automatiserad körning görs på en testbana med välmarkerade körfiler och för testerna ”cut-in” och ”cut-out” används ett robotstyrt ”dummy-fordon” för att säkerställa god repeterbarhet.

Hastighetsassistans är en annan funktion som krävs om bilen ska vara självkörande.  Dagens system är allt från mycket enkla, i vilka föraren anger hastighetsbegränsningen för bilen, till sofistikerade system.  Intelligent speed adaptation (ISA) använder digitala kartdata och/eller visuella data från en kamera för att identifiera den ”lokala” hastighetsbegränsningen och, kan efter förarens bedömning, begränsa hastigheten därefter.  System för hastighetsassistans ingår för närvarande i Euro NCAP:s regelbundna fordonsbedömningar och ytterligare tester har inte gjorts för dessa system.  Endast vissa av bilarna i detta test var utrustade med Intelligent Speed Adaption.

Förutom att testa systemets huvudfunktioner, verifierar Euro NCAP informationen från tillverkaren i media, reklam eller i bruksanvisningen för att kontrollera att inga felaktiga eller överdrivna påståenden görs, och att informationen om systemet och dess begränsningar är tillräckligt tydlig och fullständig.

Resultat från testerna

Euro NCAP har, som tidigare nämnt använt sig av sina nya testmetoder på tio olika bilmodeller som är utrustade med förarstödsystem för automatisk körning. De tio bilarna (namnen på respektive biltillverkares system ser du nedan) är Audi A6, BMW 5-serie, DS 7 Crossback, Ford Focus, Hyundai Nexo, Mercedes C-klass, Nissan Leaf, Tesla Model S, Toyota Corolla och Volvo V60.

Här följer filmer från samtliga tio test.

Audi A6

(Adaptive Cruise Assist)

BMW 5-serie

(Active Driving Assistant Plus)

DS 7 Crossback

(Connected Pilot)

Ford Focus

(Co-Pilot360)

Hyundai Nexo

(Smart Cruise Control with Lane Following Assist)

Mercedes C-klass

(Active Distance Assist Distronic with Active Steering Assist)

Nissan Leaf

(ProPilot)

Tesla Model S

(Autopilot)

Toyota Corolla

(Toyota Safety Sense – ACC & LTA)

Volvo V60

(Pilot Assist)

Som du säkert såg i filmerna så är det många gånger som föraren får ingripa i situationerna.

Om du besöker Euro NCAP:s webbplats kan du fördjupa dig i testresultaten.

Comments