Byton K-Byte Concept – elektriskt och autonomt

Senaste nytt

Bilnyheter / Senaste nytt 84 Views

I januari visade nystartade Byton upp ett crossoverkoncept på CES-mässan i Las Vegas. Då hade den inget direkt modellnamn, numera heter den M-Byte, som vi ser på en av bilderna nedan.
För att visa upp att företaget menar allvar med att de kan bygga i princip vad som helst på sin plattform har de nu tagit fram ett sedankoncept, även det elektriskt och självkörande. Bilen, som fått namnet K-Byte, ska visas upp på CES-mässan i Asien som öppnar dörrarna för besökare i dag.

K-Byte har en elektrisk drivlina av okänt variant. Förmodligen handlar det om samma utförande som i M-Byte, det vill säga två olika drivlinor där den ena har en elmotor på 272 hästkrafter och den andra två elmotorer på sammanlagt 476 hästkrafter.

Men det är inte drivlinan som är grejen med K-Byte, i stället är det sedanutförandet (som en hel del påminner om Lucid Air) och det autonoma körläget. Byton ska nämligen med sin partner Aurora sjösätta en större testflotta med självkörande bilar år 2020. Bilarna ska då vara självkörande enligt nivå 4, det vill säga näst högsta steget där ratt fortfarande är ett krav men bilen i princip klarar av allting på egen hand.

Byton förlitar sig till stora delar på LIDAR-tekniken, det vill säga laserradar. På framskärmarna är deras LiGuard-system monterat, en på varje sida. Dessa fälls ut ur skärmarna när bilen körs autonomt, och fälls in igen när den inte gör det samt när den står stilla vid exempelvis en parkering. Dessa båda LIDAR-enheter kan även lysa upp för olika ändamål, exempelvis göra fotgängare uppmärksamma på att det kommer en ljudlös farkost farande mot dem.

På taket sitter ytterligare två LIDAR-enheter, LiBows som de kallas. Den ena sitter i framkant, den andra i bakkant. Tillsammans med de båda LiGuard-enheterna säger Byton att ytan som dessa täcker är obehindrad, det vill säga 360 grader.

Interiört ser det ut precis som man kan misstänka, det vill säga den 49 tum stora skärm som utgör hela instrumentbrädan även i M-Byte.

K-Byte är tänkt att börja levereras under 2021.

Comments