BMW M Coupé i modern tappning

Senaste nytt

Bilnyheter / Senaste nytt 93 Views

1995 släppte BMW lös roadstern Z3 (E36/7) som ingen kunde undvika med tanke på att den syntes (nåja, det var ju inte speciellt många sekunder den var med) i Bond-rullen Golden Eye som även den släpptes lös på biograferna under 1995. Sensommaren 1998 lanserades Z3 Coupé (E36/8) som även släpptes i en kraftfull M-version – Z3 M Coupé. Det var inte bara den 3,2 liter stora sexan på 321 hästkrafter som gjorde modellen till mångas våta dröm, även formerna triggade igång fantasierna hos många. Sina sista två år i livet, modellen lades ned 2002, var det 325 hästkrafter som gällde eftersom den gamla M3-motorn S50 hade bytts ut mot den nyare S54.

BMW Z3 M Coupé 1998-2002

Originalet…

En uppföljare släpptes faktiskt, men den fick inte riktigt lika mycket tid i rampljuset, kanske för att den inte var lika vågad i formerna. Sent 2002 släppte BMW nämligen modellen Z4 som roadster (E85) som dröjde hela fyra år på sig innan den dök upp som coupé. Den kom då också i M-utförande som Z4 M Coupé (E86) med i grunden samma M3-motorn (S54) som satt i sista årgångarna av Z3 M Coupé men med 343 hästkrafter.

BMW Z4 M Coupé 2006-2008

… efterträdaren…

Sedan nedläggningen 2008 har BMW inte släppt några M-coupéer av shooting brake-snitt. Nuvarande Z4 (E89) har visserligen fler hästkrafter (340 stycken) men någon M-bil handlar det inte om, inte heller är den en coupé även om den med uppfällt tak blir just en form av coupébil.
Däremot har de kommit ut med både M3 Coupé, M4 Coupé, M6 Coupé, 1-serie M Coupé och M2 Coupé. Men kanske BMW får blodad tand och börjar tänka i M Coupé-banor igen när de får se illustrationerna här, skapade av finländaren Esa Mustonen.

BMW M Coupé illustration

… utopin?

Den finska fordons- och industridesignern, som kanske söker jobb hos BMW, har i sin dator skapat en ny M Coupé med klassiska shooting brake-former. En lång huv med en tillbakalutad coupé som slutar ganska tvärt ned mot baken. Konceptet är inte helt olikt Ferraris GTC4Lusso.
Esa Mustonen har inspirerats av olika källor till formerna, bland annat britternas klassiska jaktflygplan Spitfire och Cartier-klockor. Men han har också tagit tillvara på former från BMW:s nuvarande design, framför allt från sporthybriden i8 och några av de senaste konceptbilarna.
Njurarna i fronten finns där, så klart, men de består inte av vertikala ribbor utan är täckta likt de är på just nämnda i8 men även på elbilen i3. Esa Mustonen tänker sig förmodligen denna M Coupé som eldriven, helt eller delvis.

Vad tror du? Kommer BMW att skapa en ny ikon i samma tappning som Z3 M Coupé?

Comments